ماموران امنیتی فرزند مولوی عبدالحمید را با اتهام «حمل سلاح گرم» دستگیر کردند

امام جمعه مسجد مکی زاهدان و خانواده‌اش در حال حرکت به سمت منطقه سیل‌زده دشتیاری بودند

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۱۴ اسفند فرزند مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل ‌سنت زاهدان، را دستگیر و پس از ساعتی آزاد کردند. برمبنای گزارش رسانه‌های بلوچ، مولوی عبدالحمید و خانواده‌اش در حال سفر به منطقه سیل‌زده دشتیاری بودند که نیروهای امنیتی آنان را در مسیر زاهدان به خاش متوقف کردند.

خبرگزاری حال‌وش که اخبار بلوچستان را پوشش می‌دهد در گزارشی اعلام کرد که ماموران دو فرزند نوجوان عبدالحمید به نام‌های حسان و فاروق را از خودرو پیاده کردند. خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران نیز در خبری کوتاه ادعا کرد که فاروق، فرزند مولوی عبدالحمید، به دلیل «حمل غیرمجاز سلاح گرم» در ایست بازرسی زاهدان به خاش دستگیر و سپس با قید ضمانت آزاد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه وابسته به سپاه پاسداران همچنین تایید کرد که فاروق اسماعیل‌زهی نیز یکی از افراد حاضر در کاروان عبدالحمید بود که به سمت مناطق سیل‌زده دشتیاری در حرکت بودند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ و به نقل از گزارش‌های رسیده از سیستان و بلوچستان، مولوی عبدالحمید و همراهانش پس از آزادی فاروق با قید ضمانت به سمت منطقه دشتیاری حرکت کردند، اما نیروهای اداره اطلاعات در دوراهی جون‌آباد خاش دوباره خودروی عبدالحمید را متوقف و از سفر او و همراهانش به مناطق سیل‌زده ممانعت کردند. این سازمان حقوق بشری در شبکه‌های اجتماعی نیز ویدیویی از لحظه توقف خودروی عبدالحمید و واداشتن او به بازگشت منتشر کرد.

ظهر دوشنبه، پس از اعلام خبر توقف کاروان مولوی عبدالحمید، فعالان بلوچ از شهروندان خواستند در حمایت از عبدالحمید به‌سمت ایستگاه بازرسی پلیس حرکت کنند. منابع حال‌وش خبر دادند که مولوی عبدالحمید و همراهانش سوار هشت خودرو بودند.

این رسانه همچنین گزارش داد که شماری از شهروندان خاش، پس از ممانعت ماموران امنیتی از سفر عبدالحمید، تجمع اعتراضی برگزار کردند. ویدیوها و تصاویری که این رسانه از تجمع مردمی منتشر کرد نشان می‌دهد که شهروندان در حمایت از عبدالحمید شعار سرمی‌دهند. براساس این گزارش، اینک وضعیت شهرهای سیستان و بلوچستان به‌خصوص زاهدان و خاش ملتهب است.

مولوی عبدالحمید، به سخنرانی‌های انتقادی و تند علیه جمهوری اسلامی مشهور است. او پس از جمعه خونین زاهدان در هشتم مهر ۱۴۰۱ به یکی از منتقدان جدی جمهوری اسلامی بدل شد و در سخنرانی‌هایش ضمن اعتراض به وضعیت موجود پیوسته گفته است که مردم ایران «تغییر» می‌خواهند. او همچنین برای تغییر آینده سیاسی ایران پیشنهاد رفراندوم داده است.

سخنرانی‌های امام جمعه اهل سنت زاهدان، خشم مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی را برانگیخته است. در بیش از یک سال گذشته شماری از اطرافیان مولوی عبدالحمید با اتهام‌های امنیتی دستگیر و روانه زندان شده‌اند. همچنین به‌دلیل راهپیمایی‌های اعتراضی مردم بلوچ در جمعه‌های اعتراضی فضای مسجد مکی زاهدان امنیتی است. گفته می‌شود پس از امتناع عبدالحمید از شرکت در انتخابات روز جمعه فشارها بر او و اطرافیانش تشدید شده است.