شبح تروریسم بر فراز اروپا؛ فعالیت‌های جمهوری اسلامی و جنگ غزه عامل آن است

«جمهوری اسلامی سابقه هدف قرار دادن مخالفانش در داخل و خارج را دارد اما به‌تازگی یهودیان اروپا را بیش‌ازپیش هدف گرفته است»

ماموران پلیس در یک ایستگاه قطار ‌ــ AFP

نشریه وال‌استریت ژورنال روز سه‌شنبه دوازدهم مارس (۲۲ اسفند) در گزارشی، از افزایش تهدیدهای تروریستی جدید در اروپا که برآمده از فعالیت‌های مخرب جمهوری اسلامی ایران و همچنین جنگ غزه‌اند، خبر داد.

در این گزارش اشاره شده که مقام‌های اروپایی می‌گویند چندین توطئه تروریستی را خنثی کرده‌اند که برخی از مظنونان آن‌ها خود را پناهنده جا زده‌اند؛ اتفاقی که زنگ خطر را در مورد افزایش تهدیدهای افراط‌گرایان به صدا درآورده است.

در یکی از این موارد که دسامبر ۲۰۲۳ رخ داد، ماموران پلیس در اتریش و بوسنی دو گروه جداگانه از پناهجویان افغان و سوری را دستگیر کردند که اسلحه و مهماتی از جمله کلاشنیکف و تپانچه حمل می‌کردند. هنگام بازرسی، تصاویری از اهداف یهودی و اسرائیلی در اروپا در گوشی برخی مظنونان پیدا شد که این احتمال را تقویت کرد که انگیزه آن‌ها از حمله تروریستی مخالفت با جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه است.

پیش از آن در اواخر سال ۲۰۲۳ هم گروهی از اتباع تاجیکستان دستگیر شدند که به برنامه‌ریزی برای حمله به کلیسای جامع کلن در آلمان و کلیسای جامع سنت استفان در وین در روز کریسمس مظنون بودند.

در اتفاقی دیگر در روز دوشنبه، مقام‌های ایتالیایی اعلام کردند که سه فلسطینی مظنون به عضویت در گردان شهدای الاقصی را که آمریکا و اتحادیه اروپا گروه تروریستی معرفی کرده‌اند، بازداشت کردند. پلیس ملی ایتالیا اعلام کرد که این سه نفر برای حمله به اهداف غیرنظامی و نظامی در اروپا آماده می‌شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان می‌گویند کنار هم قرار دادن این حوادث نشان می‌دهد تهدید‌های تروریستی در اروپا نه‌تنها در حال افزایش است، بلکه از منابع جدیدی سرچشمه می‌گیرد که کار سازمان‌های امنیتی را پیچیده می‌کند.

حملات تروریستی را که از سال ۲۰۱۵ در قاره اروپا شروع شد، بیشتر داعش هدایت می‌کرد اما اکنون این تهدید نه‌تنها از سمت داعش خراسان که از سمت جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی‌ آن در خاورمیانه از جمله حزب‌الله و حماس وجود دارد.

سازمان اطلاعات داخلی آلمان اواخر سال ۲۰۲۳ هشدار داد که یهودیان و نهادهای یهودی در سراسر اروپا از جمله اهداف بالقوه افراط‌گرایان و افرادی‌اند که تحت تاثیر جنگ غزه قرار گرفته‌اند. پلیس آلمان در آن زمان حملاتی را در سرتاسر این کشور آغاز کرد و حماس و شاخه‌های آن را هدف قرار داد. بازرسان آلمانی و هلندی چهار نفر را هم به اتهام دستور گرفتن از حماس برای ایجاد یک انبار مخفی اسلحه و حمله به اهداف یهودی در برلین و سایر نقاط اروپای غربی دستگیر کردند.

به گفته مقام‌های امنیتی آلمان، حماس، حزب‌الله و سازمان‌های اروپایی نزدیک به آن‌ها از جنگ غزه برای تبلیغات، جذب نیرو و جمع‌آوری کمک‌های مالی استفاده کرده‌اند و کمک‌های مالی ساکنان اروپا به حماس و حزب‌الله از زمان حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر افزایش یافته است. این گروه‌ها فعالیت‌های آنلاینشان هم را افزایش داده و علیه جنگ غزه در شهرهای اروپایی اعتراض‌هایی شکل داده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که هم حماس و هم حزب‌الله از اروپا به عنوان مرکز جمع‌آوری کمک‌های مالی و خانه‌ای امن برای عواملشان استفاده کرده‌اند. مقام‌های امنیتی چندین کشور معتقدند که حملات اخیر به حماس نشان می‌دهد این گروه‌ها اکنون در حال طراحی ترور و خرابکاری در اروپا است و اغلب اهداف یهودی و اسرائیلی را هدف قرار می‌دهند.

در عین حال، پرونده مظنونان تاجیک این نگرانی را ایجاد می‌کند که افراط‌گرایان وابسته به جمهوری اسلامی ایران و همدستان آن از هجوم پناهجویان به اروپا برای نفوذ به این منطقه استفاده می‌کنند. این نگرانی وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم بیشتر تروریست‌های داعش که در سال ۲۰۱۵ به پاریس حمله کردند، از سوریه و عراق آمده و اعلام پناهندگی کرده بودند. در سال ۲۰۲۳ بیش از یک میلیون پناهجو به کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی داده‌اند که بیشتر از سال‌های قبل است.

در ماه نوامبر، مقام‌های آلمانی به ظن حمایت از حزب‌الله به مرکز اسلامی هامبورگ و دیگر سازمان‌های مشابه در این شهر یورش بردند. به گفته برخی از منابع در آلمان، این مرکز یکی از «مهم‌ترین نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در آلمان و منبعی مهم برای تبلیغات جمهوری اسلامی در اروپا» است.

جمهوری اسلامی ایران سابقه هدف قرار دادن مخالفانش در خارج از این کشور را دارد اما به‌تازگی بیش‌ازپیش یهودیان ساکن اروپا را هدف قرار داده است.

در ماه دسامبر، یک مرد آلمانی‌‌ــ‌ایرانی به دلیل تلاش برای بمب‌گذاری در یک کنیسه‌ در شهر بوخوم به حدود سه سال زندان محکوم شد. در سال ۲۰۱۷، دادگاه برلین یک دانشجوی پاکستانی را به دلیل جاسوسی از رئیس سابق انجمن آلمان و اسرائیل به بیش از چهار سال زندان محکوم کرد. در هر دو این موارد اعلام شد که آن‌ها از طرف جمهوری اسلامی ماموریت داشتند.

در همین حال به گفته مقام‌های سوئدی، در توطئه‌ای که اواخر سال ۲۰۲۱ خنثی شد اما به‌تازگی افشا شده است،‌ تهران دو مامور را که به عنوان یک زوج پناهنده متاهل درخواست پناهجویی داده بودند، به سوئد اعزام کرده است تا نقشه قتل سه رهبر برجسته یهودی را طراحی کنند. این زوج ماه‌ها بازداشت بودند و در سال ۲۰۲۲ به ایران بازگردانده شدند. یکی از مقام‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوئد هم که گفته می‌شد با این زوج در ارتباط بوده است، از این کشور اخراج شد.