پلیس فراجا: پنج نفر از متهمان اصلی پرونده کوروش کمپانی دستگیر شده‌اند

افراد شناخته‌شده پول‌هایی را که بابت تبلیغات از کوروش کمپانی گرفته بودند، به حساب قوه قضاییه ریختند

تصویر تابلو شرکت کوروش کمپانی را نشان می‌دهد‌ــ رسانه‌های اجتماعی

حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا، صبح سه‌شنبه ۲۳ اسفند از دستگیری پنج تن از متهمان اصلی پرونده کوروش کمپانی خبر داد و گفت که افراد شناخته‌شده پول‌هایی را که بابت تبلیغات از این شرکت دریافت کرده بودند، بازگردانده‌اند.

به گفته حسین رحیمی، مالک کوروش کمپانی به ۲۵ چهره شناخته‌شده در مجموع ۳۵۰ میلیون تومان بابت تبلیغات پول داده بود.  

رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا همچنین گفت که تاکنون بالغ‌ بر پنج هزار نفر در تهران و دیگر استان‌ها در ارتباط با پرونده کلاهبرداری کوروش کمپانی شکایت ثبت کرده‌اند. او تاکید کرد که پرونده کوروش کمپانی همچنان باز است و مالباختگانی که تاکنون شکایتشان را ثبت نکرده‌اند، همچنان می‌توانند شکایت کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، حسین رحیمی رقم تخمینی بدهی شرکت کوروش کمپانی را بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد اما تاکید کرد که این میزان دقیق نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی، نیز روز دوشنبه از صدور اعلان قرمز اینترپل برای مالک متواری کوروش کمپانی خبر داد. مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند او حدود پنج ماه پیش به یکی از کشورهای همسایه ایران گریخته است.

شرکت کوروش پردازان‌ آی‌سا با نام تجاری «کوروش کمپانی» شرکتی است که خبرهای مربوط به کلاهبرداری‌های آن از طریق پیش‌فروش گوشی‌ آیفون بهمن‌ماه امسال منتشر شد. مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، پیش‌تر تعداد شاکیان پرونده کلاهبرداری کوروش کمپانی را یک هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرده و گفته بود که این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است. حالا با گذشت کمتر از یک ماه، بر اساس آمار جدید مقام نیروی انتظامی، شمار مال‌باختگان به پنج هزار نفر افزایش یافته است و احتمال بیشتر شدن تعداد آنان نیز وجود دارد.

مقام‌های قوه قضاییه در نخستین روزهای انتشار اخبار مربوط به شرکت کوروش کمپانی از توقیف اموال این شرکت در تهران، کیش و دیگر نقاط ایران خبر دادند. روز سه‌شنبه نیز رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا بازگشت ۳۵۰ میلیون تومان پولی را که افراد شناخته‌شده از این شرکت گرفته بودند، تایید کرد.

با این حال مالباختگانی که دارایی‌شان را در این پرونده کلاهبرداری از دست داده‌اند، نه‌تنها از ثبت شکایت به نتیجه‌ای نرسیده‌اند که مجبور شده‌اند بابت ثبت شکایت هزینه هم پرداخت کنند و نهادهای حکومتی که در پیشگیری از وقوع چنین سوءاستفاده‌هایی اهمال کرده‌اند، حالا از این اتفاق هم درآمدزایی می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها، قوه قضاییه برای ثبت شکایت از شرکت کوروش کمپانی ۲۳۰ هزار تومان می‌گیرد که با توجه به تعداد پنج هزار نفری شاکیان، می‌توان چنین نتیجه گرفت که با ثبت این میزان شکایت، قوه قضاییه بیش ده‌ها میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

مدیرعامل کوروش کمپانی تحویل آیفون ۱۳ به قیمت ۲۰ میلیون تومان را وعده می‌داد و مدعی بود با حذف واسطه‌ها، گوشی‌های آیفون را ظرف ۴۵ روز به دست مشتریان می‌رساند. پس از افشای کلاهبرداری گسترده این شرکت، جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس، در ویدیویی گفت که مقصر اصلی را کسانی می‌داند که به بهانه‌های واهی واردات آیفون را ممنوع کردند. به گفته او، این «گوشه کوچکی از آن فساد بزرگ نهفته در پشت پرده ممنوعیت واردات آیفون» است.

بیشتر از اقتصاد