بازی با سگ‌ها در افزایش تمرکز و آرامش موثر است

برای اینکه «درمان با حیوانات خانگی» اثربخش باشد در وهله اول باید حیوانات را دوست داشته باشیم

تحقیقات نشان می‌دهد که تعامل با سگ‌ها خلق‌و‌خوی انسان‌ها را بهتر می‌کنند و فشار خونشان را کاهش می‌دهند. ارتباط با این حیوانات محبوب سطح کورتیزول را در بدن فرد پایین می‌آورد و با نگاه‌کردن به آن‌ها سطح اکسی‌توسین، هورمون عشق و اعتماد، بالا می‌رود.

نتایج پژوهشی که روز چهارشنبه منتشر شد گواه همین موضوع است. محققانی در کره جنوبی با بستن سربندهایی الکترودی به سر ۳۰ بزرگ‌سال تغییرات امواج مغزی آنان را هنگام تعامل با سگ پودلی به نام «آرو» اندازه‌گیری کردند.

به گزارش ان‌بی‌سی‌نیوز، پیاده‌روی با این سگ به شرکت‌کنندگان احساس آرامش بیشتری داد، شانه کردن موهای او تمرکز را بهبود بخشید و بازی با او هم احساس آرامش و هم تمرکز درپی داشت.

به گفته ونیو یو، نویسنده این پژوهش و محقق دانشگاه کانکوک کره جنوبی، پژوهش‌های قبلی درمورد فواید بالقوه تعاملات با حیوان‌ها، اغلب رویکردی کل‌نگر داشتند و سطح خلق‌وخو یا هورمون‌ها را قبل و بعد از گذراندن وقت با سگ‌ مقایسه می‌کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌گوید، این دستاوردی مهم است که مشخص می‌کند هنگام تعامل با سگ‌ها بعضی از فعالیت‌‌ها عمل‌کردهای خاصی را در مغز افزایش می‌دهد.

تیم یو در این پژوهش از شرکت‌کنندگان خواست تا به‌ مدت سه دقیقه به هشت فعالیت بپردازند: دیدار، بازی، غذا دادن، نوازش کردن، نظافت، عکاسی، در آغوش‌گرفتن و پیاده‌روی با آروی ۴ ساله.

شرکت‌کنندگان در طول فعالیت‌ها از سربندهای تشخیص امواج مغزی استفاده کردند، سپس،  بعد از هر فعالیت، در یک نظرسنجی احساس عاطفیشان را شرح دادند.

محققان دریافتند هنگامی که شرکت‌کنندگان با جغجغه با آرو بازی می‌کردند یا هنگام پیاده‌روی با او، امواج مغزی آلفا،  که نشان‌دهنده ثبات و آرامش است، در آن‌‌ها قوی‌تر شد.

این وضعیت نشان‌دهنده افزایش آسودگی و آرامش است.

وقتی شرکت‌کنندگان با آرو بازی می‌کردند، او را شانه می‌کردند یا ماساژ ملایمی می‌دادند، امواج مغزی بتا، که با توجه و تمرکز مرتبط است، قوی‌تر شدند، که نشانه‌ بهبود تمرکز است، بی‌آنکه سطح استرس افزایش یابد.

شرکت‌کنندگان پس از هشت فعالیت اعلام کردند که احساس استرس، خستگی و افسردگی کمتری داشتند.

برخی تحقیقات هم از اثربخشی سگ‌ها بر علائم سندرم پس از فاجعه خبر می‌دهند. براساس این پژوهش‌ها، برای اینکه «درمان با حیوانات خانگی» اثربخش باشد در وهله اول باید حیوانات را دوست داشته باشیم.

بیشتر از بهداشت و درمان