مراسم تحویل سال نو فقط در مساجد و امامزاده‌ها برگزار می‌شود

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی اعلام کرد که به جز تخت‌جمشید و حافظیه، تحویل سال نو در اماکن تاریخی دیگر برگزار نمی‌شود

همزمان با آن که زمان زیادی به پایان سال ۱۴۰۲ باقی نمانده و بسیاری از مردم برای تحویل سال نو در اماکن تاریخی برنامه‌ریزی کرده‌اند، رضا سامه، مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی اعلام کرد که امسال این آیین در اماکن تاریخی برگزار نمی‌شود و فقط تخت جمشید و حافظیه میزبان مشتاقان خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، سامه در ادامه افزود: «البته ممکن است اوقاف در مساجد و امامزاده‌هایی که در بافت‌های تاریخی قرار دارند نیز برنامه تحویل سال داشته باشند، اما متولی آنها میراث‌فرهنگی نیست.»

این مقام فرهنگی جمهوری اسلامی، تحویل سال نو را «بدموقع» خواند و ادامه داد: «به دلیل آنکه ساعت تحویل سال ۱۴۰۳ بدموقع و ساعت ۶ و ۳۶ دقیقه صبح است، به جمع‌بندی درخصوص برگزاری مراسم تحویل سال در پایگاه‌های میراث به جز تخت جمشید و حافظیه نرسیدیم.»

پیش از این نیز محمد ثابت اقلیدی، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان فارس در جمع خبرنگاران تاکید کرده بود که «با توجه به تقارن ماه رمضان با نوروز ۱۴۰۳ مراسم تحویل سال با محوریت برنامه‌های قرآنی و فرهنگی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال از سوی سازمان میراث فرهنگی اعلام شده است که در «شب‌های قدر» ساعت بازدید اماکن تاریخی، موزه‌ها و پایگاه‌های ملی و جهانی محدودتر شده و تمامی موزه‌ها و اماکن تاریخی در روز ۱۳ فروردین – همزمان با روز طبیعت – به دلیل «سالگرد شهادت حضرت علی» تعطیل‌اند.

برنامه‌های  در نظر گرفته شده برای نوروز امسال نشان می‌دهد که این آیین باستانی بیش از سال‌های گذشته به برنامه‌ای برای گسترش فعالیت‌های دینی و تبلیغ ایدئولوژی مورد نظر حاکمیت تبدیل شده است.

به عنوان یکی از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای نوروز ۱۴۰۳، اعلام شده است که در تهران طرحی به نام «بچه‌های مسجد» اجرا خواهد شد. «تهرانگردی بچه‌های مسجد» که قرار است با همکاری نهادهایی از جمله ستاد اقامه نماز و سازمان تبلیغات اسلامی، از تاریخ دوم الی هفتم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ از مقابل مساجد برگزار ‌شود، به ویژه گروه‌های سنی نوجوان و جوان را هدف گرفته است.

همچنین در حالی که بسیاری از شهرهای پرطرفدار برای تعطیلات سال نو امکاناتی برای جذب مسافران نوروزی ندارند، برای شهرهای مذهبی با هدف «جذب زائران» بیشتر، امکانات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.  به عنوان نمونه، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اعلام کرده است که بیش از ۶۴۵ هزار نفر-شب اسکان رسمی، موقت و اضطراری پیش‌بینی شده است.

به نظر می‌رسد که محدود شدن برنامه‌های نوروزی و منحصر کردن آنها به برخی مناطق با فضای مذهبی، در ادامه هراس حاکمیت از گسترش اعتراض‌های مردمی است.

سال گذشته، خبرنگاران استان کردستان در رسانه‌های مجازی از رشد چشمگیر مسافران نوروزی در این استان خبر داده و گفتند که قبرستان محل دفن مهسا امینی در شهر سقز، در تمام روزهای تعطیلات نوروزی شاهد حضور مسافرانی بود که با حضور بر سر مزار او یاد دختر جوانی را که مرگ دردناکش بهانه شروع اعتراض‌های ۱۴۰۱ بود، گرامی داشتند. مزار نیکا شاکرمی در روستایی در خرم‌آباد نیز شاهد حضور مردمی بود که شعارهایی ضد جمهوری اسلامی سر می‌دادند.

همچنین تصاویر منتشرشده از شهر مشهد نشان‌دهنده آن بود که مزار استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان، به یکی از اماکن مورد توجه مسافران نوروزی بدل شده است و باید دید امسال امکان بازدید از این مزار برای مسافران فراهم خواهد بود یا خیر.

در عین حال در تعطیلات نوروزی سال گذشته حضور ماموران آمر به معروف در برخی شهرها مانع ورود زنان بدون حجاب اجباری به اماکن تاریخی شدند. تعطیل‌کردن برخی مشاغل و مجموعه‌های گردشگرپذیر به اتهام ارائه خدمات به زنان فاقد حجاب مورد نظر حاکمیت نیز خاطرات تلخی را برای گردشگران و مردم محلی رقم زد؛ رویدادهایی که پیش‌بینی می‌شود امسال شکل جدی‌تری به خودش بگیرد و به شکاف‌های موجود میان مردم و جمهوری اسلامی بیفزاید.