جزئیات طرح سه‌مرحله‌ای اداره نوار غزه به‌دست اعضای جنبش فتح

وزیر دفاع اسرائيل معتقد است واگذاری ماموریت توزیع کمک‌های بشردوستانه به جنبش فتح به تقویت موضع تل‌آویو و تضعیف حماس منجر می‌شود

درحالی‌که روند توزیع کمک‌های بشردوستانه در نوار غزه همچنان در کنترل حماس است، سرویس‌های امنیتی اسرائیل تصمیم گرفته‌اند با تشدید تلاش‌ها و استفاده از راهکارهای مختلف، به نقش حماس در این کار پایان دهند. از سوی دیگر، اسرائيل با برگزاری جلسات متعدد با مقام‌های فلسطینی و عربی قصد دارد این مسئولیت را به جنبش فتح واگذار کند. در همین راستا، سرویس‌های امنیتی طرحی سه‌مرحله‌ای تدوین کرده‌اند که براساس آن حدود چهار تا هفت‌هزار نفر از اعضای جنبش فتح در «روز پس از جنگ»، مسئولیت اداره نوار غزه را به دست خواهند گرفت.

منابع اسرائیلی اطلاعاتی را فاش کرده‌اند که حاکی از برگزاری نشست‌های متعدد در این خصوص در یکی از کشورهای عربی است. به گفته منابع مزبور، در جریان این جلسات، زاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، با ماجد فرج، رئیس سازمان اطلاعات تشکیلات خودگردان فلسطین، دیدار کرده است و دو طرف درباره توزیع کمک‌های بشردوستانه و واگذاری مسئولیت کنترل امور نوار غزه به جنبش فتح بحث و تبادل نظر کرده‌اند. سرویس‌های امنیتی اسرائيل ماجد فرج را شخصیتی مناسب برای پیشبرد این ماموریت می‌دانند.

جزئیات این دیدارها و برنامه‌ریزی سرویس‌های امنیتی اسرائیل زمانی فاش شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل و یوآو گالانت، وزیر دفاع این کشور، نتوانستند درباره اینکه چه کسی این مسئولیت را برعهده داشته باشد، به توافق برسند. درحالی‌که نتانیاهو مخالف حضور شخصیت‌های وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین است، گالانت با حمایت اعضای کابینه و سرویس‌های امنیتی اصرار دارد که این مسئولیت باید به یک شخصیت فلسطینی وابسته به جنش فتح واگذار شود.

براساس اطلاعات فاش‌شده از دیدار نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائيل، گالانت ماجد فرج، رئیس سازمان اطلاعات تشکیلات خودگردان فلسطین، و محمد دحلان، یکی از رهبران جنبش فتح، را برای اداره امور نوار غزه پیشنهاد کرده، اما نتانیاهو با همه شخصیت‌های فلسطینی مخالف است و از نظر او کنترل امور نوار غزه تحت هیچ شرایطی نباید به فلسطینی‌ها واگذار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته منابع سیاسی متعدد، دیدار هانگبی و فرج زمانی صورت گرفت که بنیامین نتانیاهو با واگذاری کنترل امور نوار غزه به فلسطینی‌ها موافقت کرد. بااین‌حال، برخی ناظران بر این باورند که موافقت نتانیاهو اقدامی تاکتیکی درقبال فشارهای آمریکا بر لزوم تدوین طرحی برای روز پس از جنگ و توزیع کمک‌های بشردوستانه میان ساکنان نوار غزه است. این در حالی است که وزیر دفاع اسرائيل معتقد است که واگذاری ماموریت توزیع کمک‌های بشردوستانه در نوار غزه به تقویت موضع تل‌آویو و تضعیف حماس منجر می‌شود.

گالانت در همین راستا گفت: «موضوع کمک‌های بشردوستانه را در راس اولویت‌هایمان قرار می‌دهیم. به‌ویژه اینکه قرار است کشتی‌های بزرگ حامل کمک‌های بشردوستانه وارد غزه شوند. بنابراین تلاش ما این است که این کمک‌ها فقط به مردم غزه داده شود و هیچ‌گونه کمکی در دسترس حماس قرار نگیرد تا فشارها بر حماس افزایش یابد و مسیر هدفی که درپیش داریم، هموارتر شود.»

ماجد فرج، شخصیتی مناسب برای اداره امور نوار غزه

به گفته مقام‌های اسرائیلی، سرویس‌های امنیتی تل‌آویو ماجد فرج را برای مدیریت امور مدنی نوار غزه و توزیع کمک‌های بشردوستانه پیشنهاد کرده‌اند. یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون، در مصاحبه‌ای با رادیو ریشت‌بت گفت: «نام ماجد فرج به این دلیل مطرح می‌شود که او یکی از چهره‌های شناخته‌شده در تشکیلات خودگردان فلسطین است که بیشترین همکاری را با ما علیه حماس داشته است.»

لاپید افزود: «دولت برای همکاری با تشکیلات خودگردان فلسطین هیچ مانعی نمی‌بیند، به‌ویژه اینکه همکاری میان دو طرف به‌رغم جنگ در نوار غزه، همچنان ادامه دارد. بنابراین دولت باید درباره نحوه همکاری با تشکیلات خودگردان فلسطینی تصمیم بگیرد. اگر موضوع به امنیت اسرائيل مرتبط باشد، با فلسطینی‌ها همکاری خواهیم کرد». او افزود: «البته تنها در مسائلی با تشکیلات خودگردان فلسطین همکاری می‌کنیم که امنیت اسرائيل را تضمین کنند، اما در زمینه مبارزه با تروریسم به همکاری فلسطینی‌ها تکیه نخواهیم کرد.»

در همین حال، باروخ یدید، کارشناس اسرائيلی، در وب‌سایت شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائيل نوشت: «اسرائيل از طریق ماجد فرج، رئیس سازمان اطلاعات فلسطین که از نزدیکان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و شخصیت پیشنهادی سرویس‌های امنیتی اسرائيل برای اداره امور نوار غزه و توزیع کمک‌های بشردوستانه است، با شماری از سران عشایر نوار غزه تماس گرفته است.»

یدید افزود: «براساس اطلاعات دریافت‌شده، ماجد فرج یکی از افسران سازمان اطلاعات تشکیلات خودگردان فلسطین را به‌عنوان مسئول ارتباط با سران عشایر نوار غزه منصوب کرده‌ است و این افسر برای بررسی اینکه آیا عشایر می‌توانند به یک نیروی محلی تبدیل شوند که امنیت کاروان‌ کمک‌های بشردوستانه در نوار غزه را تامین کنند و از رسیدن کمک‌ها به حماس جلوگیری کند، پیوسته با سران عشایر در تماس است.»

سرویس‌های امنیتی اسرائیل طرحی را که در هماهنگی با واشینگتن برای اداره نوار غزه به دست اعضای جنبش فتح تهیه کرده‌ بودند، به دولت اسرائیل ارائه کردند، اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، طرح مزبور را به‌شدت رد کرد. با این حال، سرویس‌های امنیتی سعی دارند با ارائه طرح‌ها و گزینه‌های مختلف، به نقش حماس در نوار غزه پایان دهند.

طرح سرویس‌های امنیتی که به گفته اسرائیل ماجد فرج آن را تایید کرده است، در سه مرحله اجرا خواهد شد: در مرحله اول، بین چهار تا هفت هزار نفر از اعضای واجد شرایط جنبش فتح وارد نوار غزه خواهند شد، سپس فهرست اسامی افراد یادشده به اسرائیل داده می‌شود تا تل‌آویو اطمینان حاصل کند هیچ تروریستی میان آن‌ها وجود ندارد. در مرحله دوم، افراد مزبور برای آموزش و احراز صلاحیت به‌عنوان نیروی امنیتی به خارج از نوار غزه منتقل خواهند شد و قرار است مایکل بنزل، ژنرال آمریکایی و هماهنگ‌کننده امنیتی اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین، مسئولیت نظارت بر روند آموزش را که در اردن برگزار خواهد شد، برعهده گیرد.

در مرحله سوم و آخر، اسرائیل به این نیروهای آموزش‌دیده اجازه خواهد داد به نوار غزه بازگردد و مسئولیت تامین امنیت را به دست گیرند.

برگرفته از ایندیپندنت عربی

© IndependentArabia

بیشتر از جهان