جشنواره شکوفه‌های گیلاس واشینگتن دی‌سی با تعدادی از درخت‌هایش خداحافظی می‌کند

باغ گیلاس واشینگتن دی سی ثمره تلاش‌های  الایزا روهاما سیدمور، جهانگرد و دیپلمات آمریکایی، است

اولین درختان به‌عنوان هدیه از ژاپن در سال ۱۹۱۲ وارد شدندــ facebook/National Cherry Blossom Festival

شکوفه‌های صورتی کم‌رنگ با طراوت و ظریف حدود یک هزار و ۷۰۰ اصله درخت گیلاس یوشینو نزدیک به یک قرن است که گردشگران و ساکنان محلی واشینگتن دی‌سی را مجذوب کرده‌اند اما متاسفانه قرار است تعدادی از این درختان برای اجرای یک پروژه عمرانی قطع شوند.

سرویس پارک ملی در آستانه برگزاری جشنواره شکوفه‌های گیلاس سال ۲۰۲۴ اعلام کرد که حدود ۳۰۰ درخت از جمله ۱۵۸ اصله درخت گیلاس نمادین قطع خواهد شد. این درختان واقع در اطراف منطقه جزرومد و پارک «وست پوتوماک» در طول پروژه سه‌ساله بازسازی دیوارهای در حال فروپاشی موج‌شکن در این منطقه قطع می‌شوند.

به گزارش واشنگتن پست، مقام‌های پارک در بیانیه‌ای اعلام کردند پس از تکمیل پروژه، به منظور جبران درختانی که حذف می‌شوند، ۴۵۵ اصله درخت از جمله ۲۷۴ اصله درخت گیلاس جایگزین درخت‌های ازدست‌رفته خواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوج شکوفه‌دهی درختان گیلاس واشینگتن دی‌سی در نیمه دوم ماه مارس است. جشنواره سه‌هفته‌ای شکوفه‌های گیلاس این شهر با حضور حدود ۱.۵ میلیون نفر برگزار می‌شود و از ۲۰ مارس تا ۱۴ آوریل ادامه دارد.

در میان درختانی که باید قطع شوند، یک درخت ۲۵ ساله هم وجود دارد که به دلیل ظاهر شکسته‌اش «کنده» نامیده می‌شود و در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است، چرا که علیرغم ظاهر نه‌چندان جذاب، همچنان شکوفه می‌دهد. مقام‌های قول داده‌اند از این درخت سخت‌جان پیوندهایی گرفته شود.

طبق بیانیه مقام‌ها، برای حفاظت از درختان باقی‌مانده و بناهای یادبود یک پروژه ۱۱۴ میلیون دلاری طراحی شده است.

مایک لیترست، سخنگوی پارک، گفت که دقیقا نمی‌دانند درختانی که قرار است حذف شوند چندساله‌اند. او گفت: «وقتی قطع شدند، ممکن است بتوانیم سن برخی از آن‌ها را تشخیص دهیم.»

اولین درختان به‌عنوان هدیه از ژاپن در سال ۱۹۱۲ وارد شدند.

باغ گیلاس واشینگتن دی‌سی ثمره تلاش‌های الایزا روهاما سیدمور، جهانگرد و دیپلمات آمریکایی، است که سال ۱۸۸۵ پس از بازگشت به واشینگتن از اولین سفرش به ژاپن، به سرپرست ارتش ایالات‌ متحده در دفتر ساختمان‌ها و زمین‌های عمومی مراجعه کرد و پیشنهاد داد در امتداد اسکله بازسازی‌شده پوتوماک، درخت گیلاس ژاپنی کاشته شود.

پیگیری‌های او باعث شد شهردار اوزاکا در سال ۱۹۱۲ هزاران نهال گیلاس به دی‌سی بفرستد. ۲۷ مارس همان سال، هلن هرون تافت، بانوی اول آمریکا، و وایکنتس چیندا، همسر سفیر ژاپن در ایالات‌متحده، در مراسمی ساده دو درخت اول را در پارک وست پوتوماک کاشتند.

بیشتر از سفر