شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴؛ فنلاند برای هفتمین سال صدرنشین شد

ایران در کنار کشورهایی مانند سنگال و نجیریه در جایگاه صدم ایستاده و افغانستان در قعر جدول در جایگاه ۱۴۳ قرار دارد

عکس تزیینی- تصویر دو زن که در حال نوشیدن قهوه‌اند و می‌خندند-Canva

فنلاند دوباره گوی سبقت را از کشورهای دیگر جهان ربود و برای هفتمین سال متوالی عنوان شاد‌ترین کشور جهان را از آن خود کرد. ایران نیز در این فهرست متشکل از ۱۴۳ کشور در کنار کشورهایی مانند سنگال و نیجریه در جایگاه صدم ایستاده است و افغانستان قعرنشین است. این درحالی است که عربستان سعودی پس از فرانسه در جایگاه ۲۸ جدول شادترین کشورهای جهان قرار دارد و امارات متحده عربی در جایگاه ۲۱ و بالاتر از ایالات‌متحده ایستاده است.

به گزارش فوربز، بر خلاف فنلاند، خبرها برای آمریکا چندان خوشایند نیست، زیرا این کشور در گزارش شادمانی جهانی، در پایین‌ترین رتبه‌ای که تاکنون داشته قرار گرفته و حتی جزو ۲۰ کشور اول جهان از نظر شادی هم نبوده است. این اولین بار است که آمریکا در گزارش شادی جهانی که از سال ۲۰۱۲ تهیه می‌شود، چنین رتبه ضعیفی کسب می‌کند.

این گزارش سالانه، شادی جهانی را در بیش از ۱۴۰ کشور دنیا رتبه‌بندی می‌کند. این رتبه‌بندی‌ بر اساس بررسی شش عامل خدمات اجتماعی، درآمد، سلامتی، آزادی، خیرخواهی و کمک به دیگران و نبود فساد و از طریق داده‌های منابعی از جمله نظرسنجی جهانی گالوپ انجام می‌شود. در تهیه این گزارش که هر سال در روز ۲۰ مارس به افتخار روز جهانی شادی منتشر می‌شود، چند سازمان و رسانه از جمله شبکه راه‌حل‌های توسعه پایدار سازمان ملل متحد، گالوپ، و مرکز تحقیقات رفاه آکسفورد مشارکت دارند.

۱۰ کشور برتر در فهرست شادترین کشورهای جهان هما‌ن‌هایی‌اند که در رتبه‌بندی‌ سال‌های ۲۰۲۳، ۲۰۲۲، ۲۰۲۱، ۲۰۲۰ و ۲۰۱۹ هم در این جایگاه بودند و کشورهای اسکاندیناوی باز هم بالاترین رتبه‌ها را به دست آوردند. چنانچه دانمارک و ایسلند بار دیگر در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند و سوئد پس از این دو کشور چهارم شد و نروژ هم به رتبه هفتم شادترین کشورهای جهان دست یافت.

ایالات متحده سال پیش در رتبه پانزدهم قرار گرفت اما امسال به رتبه ۲۳ سقوط کرد؛ در حالی که حتی کشورهایی مانند کاستاریکا و لیتوانی که تازه به فهرست ۲۰ کشور اول جهان از نظر شادی وارد شده‌اند، رتبه‌های بهتری به دست آوردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فهرست، شادترین کشورها را به تفکیک سن جمعیت هم مرتب کرده است. شادترین کشور برای افراد زیر ۳۰ سال لیتوانی است اما ایالات متحده آمریکا در این مورد هم خوب نبود و در رتبه‌بندی برای افراد زیر ۳۰ سال، در ردیف ۶۲ قرار گرفت.

شادترین کشور برای افراد بالای ۶۰ سال، دانمارک است. ایالات متحده در این گروه سنی عملکرد بهتری داشت و رتبه ۱۰ را به دست آورد.

طبق این گزارش، در کشورهایی مانند نروژ، سوئد، آلمان، فرانسه، بریتانیا و اسپانیا افراد مسن‌ به طور قابل‌توجهی شادتر از جوانان‌اند. در حالی که در پرتغال و یونان برعکس است و در این کشورها، جوانان شادتر از افراد مسن‌اند.

شگفتی بزرگ فهرست امسال اسرائیل بود که با وجود جنگ با حماس در رتبه پنجم قرار گرفت. البته نویسندگان این گزارش خاطرنشان می‌کنند که رتبه‌بندی‌ها بر اساس یک میانگین سه ساله است که می‌تواند بر نتایج اثر بگذارد. اسرائیل از سال ۲۰۲۲ در میان ۱۰ کشور شاد جهان قرار دارد.

در انتهای فهرست سال ۲۰۲۴ کشور افغانستان قرار دارد که یک‌ بار دیگر ناشادترین کشور جهان لقب گرفت. لبنان، لسوتو، سیرالئون و کنگو هم در انتهای جدول و جزو پنج کشور پایین‌ فهرست‌اند.

۲۰ کشور اول جهان در این فهرست از نظر شادی به ترتیب عبارت‌اند از:

۱ــ‌ فنلاند
۲ــ‌ دانمارک
۳ــ‌ ایسلند
۴ــ‌ سوئد
۵ــ‌ اسرائیل
۶ــ‌ هلند
۷ــ‌ نروژ
۸ــ‌ لوکزامبورگ
۹ــ‌ سوییس
۱۰ــ‌ استرالیا
۱۱ــ‌ نیوزیلند
۱۲ــ‌ کاستاریکا
۱۳ــ‌ کویت
۱۴ــ‌ اتریش
۱۵ــ‌ کانادا
۱۶ــ‌ بلژیک
۱۷ــ‌ ایرلند
۱۸ــ‌ جمهوری چک
۱۹ــ‌ لیتوانی
۲۰ــ‌ بریتانیا

بیشتر از جهان