گوگل سنت ۳ هزار ساله نوروز را جشن می‌گیرد

طرح نوروزی گوگل را پندار یوسفی، هنرمند ایرانی، ترسیم کرده است

طرح نوروزی گوگل اثر پندار یوسفی‌ــ Google Doodle

نوروز ۲۰۲۴ مبارک! گوگل دودل (Google Doodle) با طرحی شاد و نویدبخش بهاری تازه، این جشنواره‌ جهانی ۳۰۰۰ ساله را جشن می‌گیرد.

نوروز سنتی است که دست‌کم سه هزاره قدمت دارد و خاستگاه نخستین ریشه‌هایش ایران باستان‌ است‌ــ که آن زمان سرزمین پارس نام داشت.

اما در گذر سال‌ها، این سنت میان جوامع جاده ابریشم گسترش یافت و به مناسبتی تبدیل شد که کشورها و قوم‌های متعددی جشن می‌گیرند.

نوروز، که به معنای «روز نو» است، هر سال فرا رسیدن بهاری تازه را جشن می‌گیرد، و مصادف است با اعتدال بهاری که آغازگر فصل شکوفایی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش بی‌بی‌سی نیوز، امسال اعتدال ماه مارس، یا اعتدال بهاری، روز ۱۹ مارس ۲۰۲۴ در ساعت ۱۱.۰۶ بعدازظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (EDT) یا ۲۰ مارس ساعت ۰۶.۳۶ صبح به وقت تهران رخ می‌دهد.

این اعتدال پایان زمستان و آغاز بهار از منظر ستاره‌شناسی است؛ در حالی که بازه زمانی تابش آفتاب روز به روز طولانی‌تر می‌شود، این بازه‌های زمانی هنگام اعتدال سریع‌ترین تغییر را خواهند داشت.

بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان نوروز را جشن خواهند گرفت، و هر کدام با سنت‌هایی متفاوت که بسته به کشور و جامعه فرق دارد، زیرا جشن‌ها به مرور زمان تغییر و تحول داشته‌اند.

یکی از ایده‌های اصلی نوروز این است که زایش مجدد فصلی که نمادش بهار است و تازه شدن طبیعت جشن گرفته شود.

در این جشنواره، ارزش‌هایی مانند صلح، سعادت، احترام و همبستگی میان نسل‌ها و در خانواده‌ها، و همچنین تقویت پیوندها با همسایگان و جوامع حفظ و تقویت می‌شوند.  

طرح گرامی‌داشت این جشن را پندار یوسفی، هنرمند مهمان ایرانی، برای گوگل ترسیم کرده است.

یوسفی به گوگل دودل گفت که سنت‌های نوروزی در بسیاری از جوامع متفاوت است، بنابراین او باید در مورد آداب نوروز و سنت‌های هنری تحقیق زیادی انجام می‌داد تا سعی کند آن را در اثر هنری‌اش بگنجاند.

یوسفی گفت: «تصمیم گرفتم از زبان بصری نسخه‌های خطی مذهبی به‌عنوان زمینه اصلی استفاده کنم زیرا این بخشی از میراث هنری مناطقی است که نوروز را جشن می‌گیرند.»

این هنرمند از خاطرات شاد کودکی‌اش از نوروز الهام گرفت، و از تصویر حیواناتی در قالب دوست استفاده کرد تا شادی و صمیمیت را تداعی کند. 

در این طرح، حیوانات در حیاطی پرگل زیر درختی نشسته‌اند که شکوفه داده است، و فرا رسیدن بهار را القا می‌کند.

یوسفی در ادامه افزود: «حتی در دوران دشوار، روح نوروز‌ــ وعده آغاز دوباره و چشم‌انداز روز نوــ امیدبخش است.»

پیشینه این سنت به دست‌کم قرن ششم پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد‌، و بخشی از خاستگاه اولیه این جشنواره در دین زرتشتی ریشه دارد. به گفته یونسکو، بازگشت بهار اهمیتی معنوی داشت و به چشم نمادی از استقامت خیر مقابل شر دیده می‌شد.

در حالی که این سنت در امتداد جاده ابریشم گسترش پیدا کرد، جشنواره نوروز با جشن‌های محلی و روایت‌های گوناگون وفق داده شد.

در بسیاری از کشورها، فعالیت‌های فرهنگی مانند شعرنویسی و شعرخوانی، نواختن ترانه‌های محلی، اجرای رقص‌های سنتی، و برگزاری جشنواره‌هایی در فضای آزاد انجام می‌شود.

به گفته یونسکو، یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین سنت‌های نوروز «میز نوروزی» است، که خانواده‌‌ها دور هم جمع می‌شوند و اقلامی نمادین‌ می‌چینندــ مانند آب، شمع، جوانه‌های سبز و خوراکی سنتی سمنو که از جوانه‌های گندم خردشده درست می‌شود، آینه، تخم‌مرغ و میوه‌های گوناگون‌.

این اشیاء نمادی از ارزش‌های گوناگون‌اند، از قبیل پاکی، روشنایی، فراوانی و برکت، و شادی.

این میز در ایران با نام «سفره هفت‌سین» شناخته می‌شود و نشان‌دهنده هفت شیء است که نامشان با حرف «سین» آغاز می‌شود.

در سال ۲۰۱۰، مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۲۱ مارس را به‌عنوان «روز بین‌المللی نوروز» به رسمیت شناخت.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر