اختصاصی؛ چند فوتبالیست مطرح ایرانی پیشنهاد میلیاردی صداوسیما را رد کردند

از زمان آغاز خیزش سراسری در ایران، بسیاری از ورزشکاران و هنرمندان صداوسیما را تحریم کرده‌اند

حضور ادگارد داویدز، ستاره سابق تیم ملی هلند در برنامه نوروزی صداوسیما، ۲۹ اسفند ۱۴۰۲‌ــ رسانه‌های اجتماعی

یکی از برنامه‌سازان تلویزیونی در صداوسیمای جمهوری اسلامی روز پنجشنبه دوم فروردین در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی خبر داد که در روزهای گذشته، چند فوتبالیست مطرح شاغل در باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال تهران پیشنهاد یک میلیارد تومانی صداوسیما برای حضور در ویژه‌برنامه نوروزی شبکه ۳ را رد کرده‌اند.

این منبع مطلع ضمن تایید اخبار برخی رسانه‌ها مبنی بر پرداخت مبالغی بین ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان به افرادی چون حسن یزدانی، مهدی طارمی، سعید عزت‌اللهی و محمد محبی بابت شرکت در ویژه‌برنامه نوروزی شبکه ۳، توضیح داد: «مدیران صداوسیما دستور داده بودند تا جای ممکن تمام فوتبالیست‌های مطرح در روزهای پیش از آغاز سال نو در برنامه‌های تلویزیون حضور داشته باشند و بودجه بالایی هم برای این امر در نظر گرفته شود، اما چند بازیکن مطرح شاغل در تیم‌های پرسپولیس و استقلال به بهانه‌های مختلف به این پیشنهادهای خوب یک میلیارد تومانی جواب منفی دادند. به نظر می‌رسد اعتراض‌های سال ۱۴۰۱ و بیشتر شدن تنفر مردم از دستگاه‌های حکومتی مانند صداوسیما دلیل اصلی امتناع این فوتبالیست‌ها از حضور در تلویزیون باشد.»

در جریان خیزش سراسری چندماهه مردم ایران در سال ۱۴۰۱ علیه جمهوری اسلامی که به سرکوب وسیع، اعدام و کشتار بیش از ۵۵۰ معترض منجر شد، مجریان صداوسیما مانند گذشته همراه با سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی، تلاش کردند معترضان و کشته‌شدگان را «اغتشاشگر و عامل بیگانه» بنامند و چندین مصاحبه اجباری با اعضای خانواده کشته‌شدگان هم که ماحصل همکاری ماموران امنیتی و کارکنان صداوسیما بود، از تلویزیون پخش شد؛ سیاستی که باعث شد چند تهیه‌کننده و مجری صداوسیما این نهاد حکومتی را ترک کنند و بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران ایرانی نیز از آن زمان تاکنون حضور در برنامه‌های تلویزیونی را تحریم کرده‌اند.

آمارهای رسمی و دولتی هم نشان می‌دهند که پس از اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ که بنا بر برخی گزارش‌های حقوق‌ بشری با کشتار ۱۵۰۰ معترض سرکوب شد، تعداد مخاطبان صداوسیمای جمهوری اسلامی در ایران بسیار ریزش کرد.

در همین رابطه روزنامه فرهیختگان در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ در گزارشی خبر داد که بر اساس نظرسنجی‌های رسمی، در چهار سال گذشته به تعداد تحریم‌کنندگان صداوسیما به‌طور چشمگیری افزوده شده و اکنون بسیاری از برنامه‌های ساخته‌شده در این سازمان کمتر از ۱۰ درصد جمعیت ایران مخاطب دارند. این در حالی است که جمهوری اسلامی در ۴۵ سال اخیر به ایجاد هیچ شبکه خصوصی که از طریق آنتن‌های معمولی قابل دریافت باشد، مجوز نداده است و روی سیگنال‌های ماهواره‌ای شبکه‌های فارسی‌زبان فعال در خارج ایران هم مدام پارازیت ارسال می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ویژه‌برنامه نوروزی شبکه ۳ سیما با اجرای محمدحسین میثاقی، تنها چند چهره ورزشی شناخته‌شده مانند محمد محبی، علی قلی‌زاده، مهدی طارمی، حسن یزدانی، علی پروین، حسن روشن، سعید عزت‌اللهی و امیر علی‌اکبری حاضر شدند. در حالی که شماری زیادی از ورزشکاران و هنرمندان ایرانی در برنامه‌های اینترنتی که برای پخش در یوتیوب ساخته می‌شوند، حضور پیدا کردند تا این‌طور به نظر برسد که تنها دلیل غیبتشان در صداوسیما، همراهی با مردم معترض ایران و انتقاد از سیاست‌های حکومتی و سرکوبگرایانه این نهاد است.

یکی از حواشی مهم برنامه‌های نوروزی تلویزیون جمهوری اسلامی در روزهای گذشته هم پس از دعوت از ادگارد داویدز، بازیکن سابق و مطرح تیم ملی هلند و باشگاه یوونتوس اتفاق افتاد که پس از حضورش مقابل دوربین صداوسیما، به او یک عینک آفتابی تقلبی هدیه دادند و اسطوره فوتبال هلند نیز در واکنش به آن در برنامه زنده تلویزیونی گفت: «این عینک قبلا استفاده شده و تقلبی است. واقعا حق من این است که عینک ری‌بن فیک هدیه بگیرم؟»