کاهش صادرات افغانستان در سال ۱۴۰۲

سرمایه‌گذاران افغان بیشتر در ایران، ترکیه و امارات متحده عربی سرمایه‌گذاری کردند

یک زعفران‌کار در حال برداشت زعفران در استان هرات‌ــ HOSHANG HASHIMI / AFP

وزارت صنعت و تجارت طالبان ارزش صادرات افغانستان در سال ۱۴۰۲ را یک میلیارد و ۸۱۱ میلیون دلار اعلام کرد و گفت که در مقایسه با یک سال قبل، شش درصد کاهش نشان می‌دهد.  

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارتخانه، مهم‌ترین دلیل این امر را کاهش صادرات زغال‌سنگ دانست.  

با فروپاشی حکومت افغانستان در اوت ۲۰۲۱ و نیاز پاکستان به سوخت، صادرات زغال‌سنگ از افغانستان به مقصد این کشور افزایش یافت اما پس از آن به طالبان انتقاد شد که به‌ دلیل تقاضای بالا، در استخراج و آماده‌سازی زغال‌سنگ استانداردهای لازم را رعایت نمی‌کنند.  

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان پنبه، انجیر خشک، کشمش، انگور، سیب، پیاز، زعفران و گوجه فرنگی را مهم‌ترین اقلام صادراتی افغانستان در سال گذشته نام برد و گفت که بیشتر محصولات زراعی افغانستان به کشورهای پاکستان، هند، امارات متحده عربی، قزاقستان، چین، ایران، ترکیه، ازبکستان، تاجیکستان و آمریکا صادر شده‌اند.  

با سلطه‌ طالبان بر افغانستان و پایان ماموریت آمریکا و ناتو، بخش زیادی از سرمایه‌گذاران و اهالی صنعت افغانستان این کشور را ترک و سرمایه‌هایشان را خارج کردند. بیشتر آن‌ها اینک در ایران، ترکیه و امارات متحده عربی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روند خروج سرمایه از افغانستان همچنان ادامه دارد و سرمایه‌گذاران دارایی‌هایشان را به فروش می‌رسانند؛ زیرا به تداوم رژیم طالبان در افغانستان باور ندارند و از افزایش ناامنی‌ها نیز در هراس‌اند.  

طالبان میزان مالیات از سرمایه‌گذاران و تعرفه‌های گمرکی را هم افزایش داده‌اند. 

یکی از مالکان کارخانه‌های تولیدی در شهرک صنعتی هرات به شرط افشا نشدن هویتش به ایندیپندنت فارسی گفت که با فروپاشی حکومت پیشین، فعالیت کارخانه او متوقف شد و هیچ امیدی به از سرگیری کار این کارخانه وجود ندارد. او افزود: «من در ترکیه خانه و مغازه خریدم. وضعیت ترکیه برای سرمایه‌گذاری خوب است و من با اجاره دادن املاکم در ترکیه هزینه‌های زندگی‌ام ‌را تامین می‌کنم. در افغانستان هیچ کاری نیست و کارخانه من هم تعطیل شده است. من صدها هزار دلار روی این کارخانه سرمایه‌گذاری کرده بودم، اما حالا هیچ درآمدی ندارد.» 

افغانستان در دوران حکومت طالبان با بحران شدید مالی مواجه است و تحت تحریم کشورهای غربی قرار دارد؛ به همین دلیل این گروه تلاش می‌کنند با کشورهای منطقه روابط اقتصادی برقرار کند. طالبان برای تامین بودجه، مالیات‌ها را هم افزایش داده‌اند و مردم این کشور می‌گویند که در حکومت طالبان در مقایسه با حکومت قبل، باید مالیات بیشتری بپردازند.

بیشتر از اقتصاد