معاون وزیر راه و شهرسازی: آمار سفرهای نوروزی کاهش یافته است

نتایج یک نظرسنجی آنلاین نشان می‌دهد که حدود ۴۴درصد مردم طی یک سال به مسافرت نرفته‌اند

کمال هادیان‌فر، معاون وزیر راه و شهرسازی، گفت که، با وجود افزایش تعداد ناوگان حمل‌ونقل عمومی، سفرهای نوروزی در سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال‌های قبل کاهش یافته است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، تعداد ناوگان حمل‌ونقل عمومی نسبت به سال قبل ۳ تا ۵درصد افزایش یافته است اما میزان سفرهای نوروزی با وسایل حمل‌ونقل عمومی تا ۱۰ درصد کمتر شده است.

هادیان‌فر در ادامه افزود که آمار سفرهای نوروزی با خودروهای شخصی هم نسبت به بازه زمانی سال قبل ۱۱درصد کاهش یافته است. این مقام دولتی ادعا کرد سفرهای نوروزی به‌دلیل «تقارن ماه رمضان» و «شرایط جوی ناپایدار» کاهش یافته‌ است.

برمبنای گزارش معاون وزیر راه و شهرسازی تا روز پنج‌شنبه دوم فروردین، نزدیک به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برای سفرهای نوروزی از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کرده‌اند. از این میان بیشترین سفرها با اتوبوس و کمترین سفرها با وسایل حمل‌ونقل دریایی بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیشترین تعداد مسافران نیز به شهرهای شمالی ایران رفته‌اند. پس از آن نیز بیشترین مسافران وارد استان‌های تهران، البرز، خراسان رضوی و قم شده‌اند. استان‌های اصفهان و فارس نیز به‌دلیل جاذبه‌های گردشگری و تاریخی همواره از انتخاب‌های اصلی مسافران نوروزی‌اند.

هادیان‌فر پیش‌بینی کرد که طی روزهای آینده میزان سفرهای نوروزی افزایش یابد، اما براساس گزارش‌های آماری سال‌های قبل، بیشترین تعداد سفرهای نوروزی در نخستین روزهای فروردین است و پس از آن آمار سفرها کاهش می‌یابد.

آماری که هادیان‌فر اعلام می‌کند به این معنا است که در روزهای ابتدایی امسال از حدود ۸۰ میلیون ایرانی نزدیک به ۴ میلیون نفر به مسافرت رفته‌اند. البته این درحالی‌ است که بسیاری از ترددهای بین‌شهری برای دیدار اقوام و خانواده انجام می‌شود و نمی‌توان عنوان مسافرت نوروزی را به آن‌ها داد.

براساس گزارش آماری معاون وزیر راه و شهرسازی یک‌میلیون و ۴۰۰هزار نفر برای مسافرت نوروزی بلیت هواپیما گرفته‌اند که از این میان ۲۵درصد بلیت‌ها به پروازهای خارجی و ۷۵درصد به پروازهای داخلی اختصاص داشت.

کاهش سفرهای نوروزی داخلی و خارجی نسبت به سال‌های قبل با وضعیت اقتصادی شهروندان ارتباط مستقیم دارد. بررسی هزینه‌های تورهای مسافرتی داخلی و خارجی آشکار می‌کند که یک سفر داخلی با اتوبوس و اقامت در هتل ارزان‌قیمت برای هر نفر دست‌کم ۶ تا ۷ میلیون تومان هزینه دارد. کمترین نرخ‌های سفرهای نوروزی خارج از کشور نیز از ۳۰ میلیون تومان فراتر می‌رود.

کشورهای تایلند، عمان، مالزی، گرجستان، امارات متحده عربی، ارمنستان، هند و ترکیه از مقصدهای اصلی ایرانیان برای سفرهای خارجی‌اند. شمار زیادی از گردشگران نیز در ایام نوروز به این کشورها سفر می‌کنند. در این میان، ترکیه برای ایرانیان محبوب‌تر است و ارزان‌تر هم تمام می‌شود. در ایام نوروز شهرهای آنتالیا، استانبول، وان، کوش‌آداسی، ازمیر، مارماریس و بدروم ترکیه میزبان بسیاری از ایرانیان است. بررسی قیمت‌هایی که تورهای مسافرتی اعلام کرده‌اند نشان می‌دهد به‌طور میانگین سفر ۴ تا ۵ روزه به یکی از شهرهای ترکیه حدود ۳۰ میلیون تومان تمام می‌شود.

بر مبنای گزارش خبرآنلاین، تور نوروزی یک‌هفته‌ای تایلند در ارزان‌ترین حالت بیش از ۹۵ میلیون تومان است. تور نوروزی هند هم دست‌کم ۹۳ میلیون تومان است. حتی برای سفر نوروزی به کشور همسایه عمان هم باید بیش از ۹۲ میلیون تومان هزینه کرد و برای تور گرجستان هم حدود ۷۶ میلیون تومان.

اعداد و ارقام سرسام‌آور تورهای نوروزی فقط به سفرهای خارج از کشور محدود نیست، سفرهای داخلی نیز به همین شکل‌اند. به گزارش سایت کجارو، تور کیش برای ۳ شب اقامت در این جزیره حدود ۱۱ میلیون تومان است، تور ۴ روزه قشم هم حدود ۱۴ میلیون تومان برای هر نفر هزینه دارد.

مسافران مشهد اگر بخواهند با هواپیما به این شهر سفر کنند باید دست‌کم ۶ میلیون تومان هزینه کنند. هزینه سفر به شهرهای شیراز، اصفهان و چابهار نیز بین ۹ تا ۱۱ میلیون تومان است.

براساس گزارش سایت اقتصاد آنلاین، هزینه سفر با اتوبوس به کردستان هم در بهترین حالت برای هر نفر بیش از ۶ میلیون تومان است، آن هم به شرطی که مسافران فقط ۴ شب در آن‌جا اقامت داشته باشند.

با در نظر گرفتن این هزینه‌ها چنانچه یک خانواده ۴ نفری بخواهند به سفر داخلی بروند باید به‌طور میانگین ۳۰ میلیون تومان هزینه کنند. سفرهای خارجی هم در بهترین حالت برای آن‌ها ۱۲۰ میلیون تومان تمام می‌شود.

در این میان شهروندانی که با خودروی شخصی سفر می‌کنند هزینه‌های کمتری متحمل می‌شوند، با این حال، آن‌ها نیز باید مبالغ هنگفتی را بابت هتل یا اقامتگاه نوروزی، خوردوخوراک و بنزین پرداخت کنند.

در شرایطی که شهروندان برای تامین کالاهای ضروری زندگی با تنگنا مواجه‌اند و اقلام ضروری را از سبد معیشت خود حذف کرده‌اند، به‌دلیل عملکرد اقتصادی جمهوری اسلامی، مسافرت برای بسیاری از ایرانیان به رویا بدل شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد، پیش‌تر در گزارشی با عنوان «ایست تورم به مسافرت‌ها»، با استناد به نتایج یک نظرسنجی آنلاین، نوشته بود که در یک سال گذشته ۴۴ درصد پاسخ‌دهندگان اصلا به مسافرت نرفته‌اند. علاوه بر این، از میان ۵۶ درصد کسانی که سفر کرده‌‌اند ۱۵ درصد در چادر اقامت داشته‌اند و ۲۲ درصد هم برای کاهش هزینه‌ها در خانه‌های اجاره‌ای اشتراکی ساکن بوده‌اند.

آمارهای رسمی نیز نشان می‌دهد هزینه‌ای که شهروندان برای سفر و تفریح کنار می‌گذارند نسبت به نیمه دهه ۹۰ نصف شده است. این آمار حاکی از این است که با افزایش هزینه‌‌های زندگی، به‌ویژه خوراک و مسکن، ‌‌سهم گردشگری به نصف کاهش یافته و در مواردی به‌طور کامل حذف شده است.