خطر تخریب و نابودی در کمین قلعه باستانی میرآباد در ثلاث باباجانی

پیشینه تاریخی قلعه میرآباد یا «تپه‌قلای میرآباد» به حدود دو هزار سال قبل از میلاد بازمی‌گردد

قلعه باستانی میرآباد در شهرستان ثلاث باباجانی کرمانشاه، که یادگاری از دوران ساسانیان است، در نتیجه فقدان رسیدگی، نگهبانی و مرمت اصولی در معرض تخریب و نابودی قرار دارد. به‌تازگی شماری از اهالی میرآباد، ازجمله شهردار و برخی معتمدان این شهر، در پیامی ویدیویی درمورد خطر تخریب این قلعه باستانی ابراز نگرانی کردند و خواستار مرمت و نگهداری اصولی آن شدند.

اهالی میرآباد در این پیام ویدیویی، ضمن اشاره به جاذبه‌های گردشگری اورامانات بر ارزش‌های تاریخی و فرهنگی قلعه باستانی میرآباد تاکید کردند. به گفته آنان، رسیدگی و مرمت این قلعه باستانی زمینه‌ ورود گردشگران به این منطقه را فراهم می‌کند و رونق اقتصادی را برای مردم محلی به ارمغان می‌آورد.

پیشینه تاریخی قلعه میرآباد یا «تپه‌قلای میرآباد» به حدود دو هزار سال قبل از میلاد بازمی‌گردد. قدمت کهن این بنا در کنار پوشش گیاهی متنوع و خاک منحصربه‌فردش اهمیت محافظت از آن را افزایش می‌دهد، با این حال، آن‌طور که از گزارش‌های محلی برمی‌آید، قلعه میرآباد به حال خود رها و به تخریب تدریجی دچار شده است.

سایت خبری تحلیلی جریان نو، روز ۲۸ اسفند، در گزارشی با عنوان «بی‌توجهی میراث فرهنگی به میراث پنج‌هزارساله» به نقل از شهروندان میرآباد نوشت که با وجود قدمت تاریخی و موقعیت گردشگری تپه‌قلای میرآباد، مسئولان میراث فرهنگی، که متولی اصلی نگهداری این اثر ملی‌اند، غفلت کرده‌اند.

میرآباد در ۳۰ کیلومتری شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است و طبیعتی بکر برای گردشگری است. مناظر زیبا و سراب‌های آن افزون بر تپه تاریخی میرآباد سند تاریخی این منطقه به شمار می‌آید.

اواخر بهمن‌ماه گذشته، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی با عنوان «نفس قلعه امیرآباد به شماره افتاد» به تخریب تدریجی این قلعه باستانی در نتیجه بی‌توجهی مسئولان اذعان کرد و نوشت: «بی‌مهری به قلعه تاریخی میرآباد شهرستان ثلاث باباجانی تا جایی است که این تاریخ شفاهی و شناسنامه منطقه نه‌تنها رو به‌ زوال و نابودی است، بلکه برخی از مسئولان حتی مکان آن را هم نمی‌دانند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش، به نقل از حسین حرمتی از معتمدان شهرستان میرآباد، آمده است که قلعه تاریخی میرآباد، که فرهنگ ایران را نمایندگی می‌کند، در حال نابودی است و کسی به داد آن نمی‌رسد. این معتمد محلی درباره وجه تسمیه شهرستان میرآباد نیز گفت که نام‌ میرآباد برگرفته از تپه باستانی است که در دل آن جای گرفته اما این بهشت اکنون به حال خود رها شده است.

ماموستا ملامحمد یوسفی، امام‌جمعه میرآباد، نیز با بیان اینکه قلعه میرآباد به دلایل مختلف طی دهه‌های اخیر تخریب شده است، گفت که قرار داشتن قلعه‌ای وسط یک دشت  آن را به  جاذبه‌ گردشگری تبدیل می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان، روز ۱۹ اسفند با تشریح وضعیت کنونی قلعه میرآباد به نقل از یک «شهروند خبرنگار» ساکن در منطقه نوشت: «تا چند سال قبل این قلعه در ورودی داشت اما به دلیل بی‌توجهی و بارش برف و باران مسدود شد و حالا سال به سال بیشتر تخریب می‌شود.»

در ثلاث باباجانی ۱۹ قلعه باستانی ثبت ملی شده‌اند که تپه‌قلای میرآباد یکی از آن‌ها است. این قلعه باستانی در خرداد ۱۳۸۴ در فهرست میراث ملی ایران ثبت شد. به‌رغم پیشینه باستانی و ثبت در فهرست میراث ملی، آن‌طور که گزارش‌های محلی نشان می‌دهد، برای محافظت از این اثر تاریخی هیچ اقدام موثری صورت نگرفته است و میراث فرهنگی، به‌جز حصارکشی دور آن، کار دیگری برای مرمت آن نکرده است.

پیش‌تر محمدامیر محمدی، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد گردشگری، تاکید کرده بود که در حال حاضر مهم‌ترین اقدام برای محافظت از قلعه تاریخی میرآباد، حفظ حریم و بازسازی و مرمت آن است و پس از آن نیز باید اقدامات لازم برای جذب گردشگر انجام شود.

بناها و آثار باستانی و تاریخی ایران در بیش از چهار دهه گذشته به‌شکل فزاینده‌ای با خطر تخریب و از دست دادن هویت تاریخی‌شان مواجه بوده‌اند. مسئولان جمهوری اسلامی گاه با انکار ارزش تاریخی این بناها اقدام به تخریب آن‌ها کرده‌اند و گاه به نام مرمت تیشه بر ریشه هویت تاریخی‌ آن‌ها زده‌اند. با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، تعارض جمهوری اسلامی با میراث ملی و تاریخی ایران بیش از هر زمان دیگری آشکار شد، به‌ طوری که طی دو سال گذشته بارها گزارش‌ و تصاویر مرتبط با وضعیت نگران‌کننده آثار تاریخی و باستانی در کانون توجه قرار گرفته است.

بیشتر از فرهنگ و هنر