سلمان رشدی: هوش مصنوعی فقط برای نویسندگان غیرخلاق تهدید محسوب می‌شود

«با توجه به اینکه هالیوود دائما نسخه‌های جدید از یک فیلم‌ می‌سازد و فیلم‌های مشابه تولید می‌کند، می‌توان از هوش مصنوعی برای پیش‌نویس فیلمنامه‌ها استفاده کرد»

سلمان رشدی در مجله‌ای فرانسوی، که روز پنج‌شنبه منتشر شد، نوشت: «هوش مصنوعی شاید برای نویسندگان داستان‌های دلهره‌آور یا هیجان‌انگیز و علمی ـ تخیلی خطرآفرین باشد، اما فاقد طنز و خلاقیتی است که نویسندگان داستان‌های جدی را به چالش بکشد.»

او در این مقاله‌، که در مجله ادبی «بررسی جدید فرانسوی» (La Nouvelle Revue Francaise) منتشر شده است، می‌‌نویسد که چت‌جی‌پی‌تی را آزمایش کرده و از آن خواسته است تا داستانی ۲۰۰ کلمه‌ای به سبک او بنویسد.

به گزارش العربیه، این نویسنده مشهور نتیجه آزمایش را «مشتی مزخرفات» توصیف کرد و افزود که هر خواننده‌ای که تنها یک ورق از نوشته‌‌های مرا خوانده باشد فکر نمی‌کند که نویسنده آن من باشم، تقریبا مطمئنم.

سلمان رشدی، برنده جایزه بوکر برای کتاب‌های «آیات شیطانی» و «بچه‌های نیمه‌شب» معتقد است که درعین‌حال، برای نویسندگان غیرخلاق که براساس فرمول‌ها و قواعد ازپیش تعریف‌شده، ابزارهای نوشتاری هوش مصنوعی ممکن است تهدید به‌شمار آیند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته او، مشکل اینجاست که این ابزارها در یادگیری بسیار سریع‌‌اند و ممکن است برای نویسندگان ژانرهای هیجان‌انگیز یا دلهره‌آور و علمی‌-تخیلی نگران‌کننده باشند، چراکه در این حوزه‌ها خلاقیت اهمیت کمتری دارد. این خطر به‌خصوص برای نویسندگان سینما و تلویزیون جدی است.  

او گفت: «با توجه به اینکه هالیوود دائما نسخه‌های جدید از یک فیلم‌ می‌سازد و فیلم‌های مشابه تولید می‌کند، می‌توان از هوش مصنوعی برای پیش‌نویس فیلمنامه‌ها استفاده کرد.»

قضاوت او درمورد هوش مصنوعی بسیار سختگیرانه و تند‌ است، زیرا به گفته او آنچه این ابزارها می‌نویسند «هیچ خلاقیتی» ندارد و ظاهرا «کاملا عاری از هر نوع شوخ‌طبعی» است.

روح‌الله خمینی، رهبر وقت جمهوری اسلامی  در سال ۱۹۸۱ پس از انتشار کتاب «آیات شیطانی» سلمان رشدی را به کفرگویی متهم و به مرگ تهدید کرد. به همین دلیل او سال‌های طولانی مخفیانه زندگی کرد.

اوت سال ۲۰۲۲ در نشستی ادبی نیویورک، یک شهروند آمریکایی لبنانی‌‌تبار با چاقو به او حمله کرد که درپی آن سلمان رشدی  یک چشمش را از دست داد.

بیشتر از کتاب