اسرائیل از کشته شدن ۱۷۰ مرد مسلح در حمله به بیمارستان‌های غزه خبر داد

سخنگویان حماس می‌گویند کشته‌شدگان اعلام شده در بیانیه‌های اسراییل افراد مسلح نیستند بلکه بیماران و آوارگان فلسطینی‌اند

 ارتش اسرائیل در امتداد مرز با نوار غزه - Menahem KAHANA / AFP

ارتش اسرائیل روز شنبه ۲۳ مارس (چهارم فروردین) اعلام کرد که نیروهایش در غزه بیش از ۱۷۰ مرد مسلح را در حمله چند روزه به بیمارستان اصلی غزه کشته‌اند.

به گزارش رویترز، نیروهای اسرائیلی در ساعات اولیه صبح روز دوشنبه وارد بیمارستان الشفا در شهر غزه شدند. ارتش اسرائیل مدعی است این بیمارستان به شبکه تونلی متصل است که به عنوان پایگاه حماس و دیگر مبارزان فلسطینی استفاده می‌شود.

ارتش اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «تا کنون نیروهای ما بیش از ۱۷۰ تروریست را در منطقه بیمارستان نابود کردند، بیش از ۸۰۰ مظنون را مورد بازجویی قرار دادند و تعداد زیادی سلاح و مهمات تروریستی را پیدا کردند.»

اسرائیل پیشتر اسامی و عکس دو سربازش را که می‌گوید در این عملیات کشته شدند، منتشر کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الشفا، بزرگترین بیمارستان نوار غزه قبل از جنگ، اکنون یکی از معدود مراکز درمانی است که تا حدی فعال است و همچنین محل اسکان غیرنظامیان آواره شده است.

ارتش اسرائیل روز پنجشنبه گفته بود بیش از ۳۵۰ شبه نظامی حماس و جهاد اسلامی در بیمارستان بازداشت شده‌اند که بیشترین تعداد بازداشت اسیران از زمان آغاز جنگ در ماه اکتبر به شمار می‌رود.

این ادعای اسرائیل در حالی است که حماس و کادر پزشکی، استفاده از این بیمارستان برای مقاصد نظامی یا پناه دادن به جنگجویان را رد می‌کنند.

سخنگویان حماس در روزهای اخیر گفته‌اند که کشته‌شدگان اعلام‌شده در بیانیه‌های قبلی اسراییل جنگجو نیستند بلکه بیماران و آوارگان‌اند. آنها به دلیل این حمله‌ها به بیمارستان، اسرائیل را به جنایات جنگی متهم کرده‌اند.

در سوی دیگر، ارتش اسرائیل می‌گوید که از آسیب رساندن به غیرنظامیان، بیماران و کادر پزشکی آنجا جلوگیری می‌کند.

اسراییل در نوامبر گذشته، زمانی که سربازانش برای اولین بار به بیمارستان حمله کردند، با انتقادهای شدید مواجه شد. در آن زمان گفته شد که نیروهای اسرائیل تونل‌هایی را در آنجا کشف کردند که به گفته آنها مراکز فرماندهی و کنترل حماس بوده است.

کشورهای روسیه و چین، روز جمعه ۲۲ مارس، در شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای «آتش‌بس فوری غزه» و تبادل گروگان‌ها رای منفی دادند. این دو کشور از اعضای دائمی این شورا محسوب می‌شوند و رای منفی آنها به معنای وتو و رد کامل این قطعنامه است.

قطعنامه پیشنهادی خواستار «آتش‌بس فوری و پایدار» به مدت حدود شش هفته شده بود تا در این مدت علاوه بر محافظت از غیرنظامیان فلسطینی در برابر حملات مرگبار اسرائیل، امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه به آنها نیز فراهم شود.

بیشتر از جهان