حاکمان جمهوری اسلامی از نیروهای نیابتی‌شان دست نمی‌کشند

در حالی که کشورهای عربی برای دستیابی به آتش‌بس در تلاش‌‌اند، جمهوری اسلامی بر تشدید کانون‌های درگیری‌ منطقه‌ای متمرکز است

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس. تهران ۷ فروردین ۱۴۰۳. عکس از وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

هنگامی که عملیات طوفان‌الاقصی رخ داد، جمهوری اسلامی ایران بی‌درنگ آن را انکار کرد. سپس، همان‌طور که همواره برای بهره‌جویی از تحولات منطقه برای تامین منافع راهبردی‌اش عمل می‌کند، تصمیم گرفت در سایه توسعه کارزار نظامی اسرائيل در غزه به سه هدف مهم و منطقه‌ای برسد. این اهداف عبارتند از: حفظ بازدارندگی دربرابر هرگونه حمله بالقوه مستقیم آمریکا و اسرائیل؛ بالابردن هزینه لشکرکشی اسرائيل و آمریکا به نوار غزه و تلاش برای اجتناب از وقوع هرگونه درگیری منطقه‌ای که پای ایران به آن کشانده شود؛ و درآخر، حفظ انسجام محور مقاومت در مقابل حملات آمریکا و اسرائیل.

بنابراین، جمهوری اسلامی ایران با تشدید تهدید حوثی‌ها در دریای سرخ و گشودن جبهه دیگری از حزب‌الله در جنوب لبنان، ایالات متحده و جامعه جهانی را تحت فشار قرار داد تا هزینه‌ لشکرکشی اسرائیل و ایالات متحده به نوار غزه را افزایش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به همین ترتیب، در حالی که کشورهای عربی برای دستیابی به آتش‌بس و رساندن کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه‌ در تلاش‌‌اند و برای توقف جنگ به میانجی‌گری میان حماس و اسرائيل ادامه می‌دهند، جمهوری اسلامی بر تشدید کانون‌های درگیری‌ منطقه‌ای متمرکز است و قصد دارد زمانی پادرمیانی کند که جنگ به سود محور مقاومت تمام شود، سپس با وارد شدن به صحنه نشان دهد که در پایان دادن به درگیری حماس و اسرائيل نقش چمشگیری داشته است.

البته طرف‌های فلسطینی وابسته به جمهوری اسلامی ایران مسیر دستیابی تهران به این فرصت را هموار می‌کنند و تردیدی نیست که سفر اخیر اسماعیل هنیه به تهران پس از  تصویب قطعنامه آتش‌بس در غزه گواه همین حقیقت است.

مقام‌های جمهوری اسلامی در حالی پیروزی حماس را با اسماعیل هنیه جشن گرفتند که افزون بر جلساتی که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، چندی قبل با اسماعیل هنیه در دوحه داشت، رئیس دفتر سیاسی حماس نیز دیدارهای متعددی در تهران داشت.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با اسماعیل هنیه، ضمن قدردانی از موضع «محور مقاومت»، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطینی‌ها از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

جالب اینجا است که نشست تهران تنها یک روز پس از تصمیم شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه برگزار شد. این قطعنامه زمانی به تصویب رسید که آمریکا سیاست قبلی‌اش در قبال جنگ غزه را تغییر داد و برای جلوگیری از آتش‌بس از حق وتو استفاده نکرد.

جمهوری اسلامی ایران تصمیم  شورای امنیت برای آتش‌بس در نوار غزه را پیروزی دیپلماتیک تلقی کرد و وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد: خشم اسرائیل از این تصمیم بیانگر شکست جبران‌ناپذیری است که اسرائيل در میدان جنگ و در عرصه بین‌المللی و سیاسی متحمل شده است.

از سوی دیگر، اسماعیل هنیه در نشست خبری‌اش با امیرعبداللهیان، با بیان اینکه تهران در خط مقدم حمایت از مسئله فلسطین و ملت آن ایستاده است، از نقش تبلیغاتی رژیم ایران قدردانی کرد.

می‌توان موضع جمهوری اسلامی در قبال جنگ غزه و دربرابر بسیاری دیگر از کشمکش‌های منطقه‌ای را در قالب رابطه ارباب و جیره‌خوار توصیف کرد. بنابراین، نه رژیم ایران از حمایت گروه‌های نیابتی، که اساس راهبرد منطقه‌ای آن را تشکیل می‌دهند، دست می‌کشد و نه گروه‌های نیابتی از فعالیت در حوزه نفوذ جمهوری اسلامی، یعنی «محور مقاومت»، باز خواهند ایستاد.

برگرفته از ایندیپندنت عربی

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه