سه ماه ممنوعیت ملاقات برای فرزانه قره‌حسنلو به جرم ارسال پیام تبریک سال نو

قاضی پرونده و ماموران امنیتی با مرخصی درمانی این زندانی نیز مخالفت کرده‌اند

وکیل فرزانه قره‌حسنلو، شهروند معترض به جمهوری اسلامی و محبوس در زندان مشهد، خبر داد که موکل او به جرم ارسال پیام تبریک سال نو از داخل زندان، با حکم دو هفته ممنوعیت تماس تلفنی و سه ماه ممنوعیت ملاقات حضوری مواجه شده است.

فرزانه قره‌حسنلو به همراه همسرش حمید قره‌حسنلو که پزشک و متخصص رادیولوژی است، روز ۱۲ آبان ۱۴۰۱ در میانه خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی و در جریان مراسم چهلم حدیث نجفی، از کشته‌شدگان اعتراض‌ها، در کرج بازداشت شدند.

اکنون محسن بیات، وکیل فرزانه قره‌حسنلو، به روزنامه شرق می‌گوید: «در حال حاضر خانم قره‌حسنلو با نظر دادیار ناظر بر زندان و شورای تصمیم‌گیری زندان، به دو هفته ممنوعیت تماس و سه ماه ممنوعیت ملاقات محکوم شده است. دلیل این موضوع نیز تماس تلفنی و پیام صوتی‌ او برای تبریک فرارسیدن سال جدید است. خواسته ما آن است که مقام‌های قضایی از این طریق از این تصمیم ناصحیح اخذشده مطلع شوند و در راستای رفع آن و احقاق حقوق موکلم اقدام کنند.»

روز اول فروردین، یک فایلی صوتی از فرزانه قره‌حسنلو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن فرا رسیدن سال نو را به مردم ایران از جمله «تمامی پدران و مادرانی که به دور از فرزندان دلبندشان روزگار می‌گذرانند»، تمام کسانی که در داخل و خارج از ایران کنار زندانیان بودند و همچنین دو فرزندش که در یک‌ سال و نیم گذشته «ناعادلانه به دور از والدین‌اند»، تبریک گفته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وکیل فرزانه قره‌حسنلو با بیان اینکه «پزشکی قانونی برای خانم قره‌حسنلو دو ماه مرخصی و طی روند درمان خارج از زندان» تعیین کرده است، افزود: «متاسفانه نظر پزشکی قانونی موردتوجه قرار نگرفت و مکاتبات میان مشهد و کرج آنقدر به طول انجامید و از پزشکی قانونی بهانه‌هایی چون ارائه نشدن توضیحات کامل گرفته شد که در نهایت، فرصت دو ماهه‌ای که پزشکی قانونی در نظر گرفته بود، منقضی شد و سپس اعلام کردند که با توجه به منقضی شدن این مهلت، دیگر به اعزام به مرخصی نیازی وجود ندارد.»

دادگاه بدوی در آذر ۱۴۰۱ برای حمید قره‌حسنلو حکم اعدام صادر کرد، اما پس از اعدام محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی به اتهام قتل روح‌الله عجمیان، دیوان عالی کشور در ایران حکم اعدام سه متهم دیگر پرونده را نقض کرد و در نهایت با حکم شعبه ۱ دادگاه انقلاب کرج، حمید قره‌حسنلو به ۱۵ سال حبس در تبعید در یزد و فرزانه قره‌حسنلو نیز به تحمل پنج سال حبس در تبعید در مشهد محکوم شد. حسین محمدی، رضا آریا، مهدی محمدی و آرین فرزام‌نیا، دیگر متهمان این پرونده، هم هر کدام به ۱۰ سال حبس محکوم شدند.

این دو متهم به همراه وکلا و اعضای خانواده‌شان بارها اعلام کرده‌اند که در کشته شدن روح‌الله عجمیان هیچ نقشی نداشته‌اند و اتهام «افساد فی‌الارض» را رد کرده‌اند. اواخر فروردین ۱۴۰۲ نیز خانواده حمید و فرزانه قره‌حسنلو با انتشار متنی با عنوان «رنجنامه قره‌حسنلوها» نوشتند: «جرم آن‌ها چیزی جز شرکت در مراسم چهلم حدیث نجفی نبود و نیست. از بد حادثه، در مسیر بازگشت با صحنه ضرب و جرح یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان مواجه می‌شوند که بعدتر فوت می‌کند. حتی فیلم‌های ناقص و بریده‌‌بریده سیستم امنیتی جمهوری اسلامی هم تایید می‌کند که زوج قره‌حسنلو در آن صحنه اقدامی نکرده‌اند.»

با وجود اعدام دو متهم این پرونده، برادر روح‌الله عجمیان، آبان‌ گذشته در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد، حمید قره‌حسنلو را «فرد اصلی» پرونده جان‌ باختن برادرش معرفی کرد و مدعی شد که «این پزشک به برادرم لگد و ضربه زده و به پهلو و جگر او چاقو فرو کرده و باعث مرگ او شده، اما چون پولدار و دکتر است و روابط زیادی دارد، کسی با او برخورد نکرده است».

اخیرا گزارش شده است که وضعیت جسمانی حمید قره‌حسنلو نیز مانند همسرش، وخیم است اما به او نیز اجازه مرخصی درمانی داده نمی‌شود.