کشته شدن محمدرضا زاهدی، از فرماندهان ارشد سپاه قدس در حملات اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق

به گزارش اورشلیم پست، زاهدی بلندپایه‌ترین رابط و مذاکره‌کننده میان تهران و حزب‌الله لبنان بود

رسانه‌های داخلی ایران عصر دوشنبه ۱۳ فروردین از کشته‌ شدن محمدرضا زاهدی، از فرماندهان ارشد سپاه قدس به همراه معاونش محمدهادی حاجی‌رحیمی در حملات هوایی اسرائیل به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، پایتخت سوریه خبر دادند.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای کشته شدن هفت نیروی خود در حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق را تایید و نام آن‌ها را اعلام کرد. طبق اطلاعیه سپاه، «محمدرضا زاهدی»، «محمد هادی حاج‌رحیمی»، «حسین امان اللهی»و «سید مهدی جلالتی»، «محسن صداقت»، «علی آقا بابایی» و «علی صالحی روزبهانی»، هفت نفری‌اند که در این حمله کشته شده‌اند.

خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که در این حمله ساختمان کنسولگری در مجاورت سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق کاملا ویران شده است. خبرگزاری فرانسه پیش‌تر اعلام کرده بود که در حملات هوایی اسرائیل به این ساختمان دست‌کم هشت نفر کشته شدند.

حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه گفت: «اسرائیل با جنگنده‌های اف-۳۵، با شش موشک این ساختمان را هدف قرار داد.»

او همچنین افزود که در لحظه حمله در محل کار خود در سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق از نزدیک شاهد چگونگی تخریب ساختمان کنسولگری بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اورشلیم پست در گزارشی محمدرضا زاهدی را فرمانده ارشد سپاه قدس در لبنان و سوریه عنوان کرد و مدعی شد که او «عالی‌رتبه‌ترین» مقام جمهوری اسلامی است که از آغاز جنگ غزه تا کنون کشته شده است. حملات هوایی اسرائیل به سوریه پیش‌تر در چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲ منجر به کشته شدن سید رضی موسوی، دیگر فرمانده سپاه قدس در سوریه شده بود.

به گزارش اورشلیم پست، زاهدی بلندپایه‌ترین رابط و مذاکره‌کننده میان تهران و حزب‌الله لبنان بود.

این روزنامه اسرائیلی همچنین به نقل از برخی منابع تایید نشده مدعی شد که زاهدی در زمان حمله اسرائیل در جلسه‌ای با مقامات جهاد اسلامی بود.

بنابر گزارش اورشلیم پست، زاهدی فرمانده یگان ۱۸۰۰۰ نیروی قدس سپاه پاسداران و همچنین مسئول قاچاق مهمات و تسلیحات دقیق به لبنان بود. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، او پیش‌تر فرمانده نیروی هوایی سپاه و لشکر امام حسین نیز بود.

واکنش‌ها

فیصل‌ المقداد، وزیر خارجه سوریه در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن حملات اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، آن را «نقض فاحش مقررات بین‌المللی» خواند.

حسین امیرعبداللهیان نیز در پاسخ به وزیر خارجه سوریه گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل «به دلیل شکست‌های پی‌درپی» اسرائیل در جنگ غزه، «تعادل روانی خود را کاملا از دست داده است.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز این حمله را « نقض فاحش مقررات بین‌المللی به‌ویژه کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ وین دانست و اگفت: «شایسته و بایسته است این اقدام با قوی‌ترین عبارات از سوی جامعه جهانی و سازمان ملل متحد محکوم و اقدام لازم در قبال متجاوز انجام شود.»

او همچنین افزود که جمهوری اسلامی ایران، ضمن محفوظ دانستن حقوق خود برای اتخاذ اقدامات متقابل، نسبت به نوع واکنش و تنبیه متجاوز تصمیم می‌گیرد.

حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق در واکنش به حمله اسرائیل گفت: «این بار شاید برای اولین بار است که اسرائیل به خودش اجازه می‌دهد ساختمان رسمی سفارت که پرچم جمهوری اسلامی بر بالای آن برافراشته بود را مورد هجوم قرار بدهد.»

اکبری ادعا کرد که جمهوری اسلامی «به همان میزان، در زمان و مکان مناسب» به حمله اسرائیل پاسخ می‌دهد.