پنج روز پس از حمله دمشق؛ ادامه تهدیدات جمهوری اسلامی و حزب‌الله، آمادگی آمریکا و اسرائیل

منابع آگاه از آمادگی ایالات متحده برای حمله احتمالی جمهوری اسلامی به منافع اسرائیلی یا آمریکایی در منطقه خبر دادند

از روز دوشنبه ۱۳ فروردین که اسرائیل به ساختمان کنسولی جمهوری اسلامی در دمشق حمله کرد و ۷ نفر از فرماندهان و افسران سپاه پاسداران را کشت، تهدیدهای مقام‌های رژیم ایران و نیروهای نیابتی‌‌‌اش درباره انتقام‌گیری از تل‌آویو ادامه دارد.

پس از ابراهیم رئیسی و علی خامنه‌ای که در بیانیه‌هایشان تاکید کردند «حمله اسرائیل بی‌پاسخ نمی‌ماند» و «اسرائیل پشیمان می‌شود»، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز جمعه در مراسم روز قدس با تکرار این ادعا که «رژیم صهیونیستی با تنفس مصنوعی زنده است»، مدعی شد اسرائیل «در اتاق مراقبت‌های ویژه سیاسی، امنیتی و روانی آمریکا در حال نفس کشیدن است» و «هرگاه این دستگاه تنفس مصنوعی غرب از بینی رژیم صهیونیستی برداشته شود او حیات نباتی پیدا می‌کند و فرو می‌ریزد، که این لحظه نزدیک است و دور نیست».

در راهپیمایی روز قدس امسال تهران مقام‌های گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در کشورهای عربی مانند زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، و ابوفدک المحمداوی، نایب‌رئیس حشدالشعبی عراق، هم حضور داشتند و از «اتحاد جبهه‌های محور مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی» و «لزوم پاسخ‌گویی ایران به حملات اسرائیل» سخن گفتند.

پیشتر نیز،  در پی حمله اسرائیل، حماس و جهاد اسلامی تل‌آویو را متهم کرده بودند که به‌‌دنبال گسترش دامنه جنگ غزه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز جمعه حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، نیز در اولین واکنش به حمله روز دوشنبه اسرائیل، در یک سخنرانی تلویزیونی، تاکید کرد که «مطمئن باشید پاسخ ایران علیه اسرائیل حتمی خواهد بود».

او با بیان اینکه «این حمله و پاسخ تلافی‌جویانه ایران خاورمیانه را وارد مرحله‌ای جدید خواهد کرد» افزود که حزب‌الله تسلیحات و نیروهایی دارد که هنوز از آن‌ها علیه اسرائیل استفاده نکرده است.

در همین حال محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری ایران، روز جمعه در شبکه اجتماعی اکس نوشت که ایران در پیامی کتبی به آمریکا هشدار داده است که «در دام نتانیاهو گرفتار نشود». او افزود که ایران از مقام‌های ایالات متحده خواسته است که کنار بایستند تا ضربه نخورند و ایالات متحده نیز از ایران خواسته است که تاسیسات آمریکایی را هدف قرار ندهد.

از سوی دیگر، خبرگزاری سی‌ان‌ان، به نقل از یک مقام بلندپایه دولت ایالات متحد، نوشت که این کشور برای «حمله تلافی‌جویانه» جمهوری اسلامی آماده می‌شود.

به گفته این منبع، دولت آمریکا احتمال می‌دهد که جمهوری اسلامی در این حمله منافع آمریکا یا اسرائیل را در منطقه هدف بگیرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، مقام‌های آمریکایی معتقدند که حمله  تهران «اجتناب‌ناپذیر» است و دولت‌های ایالات متحده و اسرائیل در راستای آمادگی برای مقابله در هماهنگی کامل‌اند.

حمله احتمالی تهران یکی از موضوعات اصلی مکالمه تلفنی روز پنج‌شنبه جو بایدن و بنیامین نتانیاهو نیز بود. گفته می‌شود این ۲ دولت چند سناریو را درمورد اقدام احتمالی تهران در نظر گرفته‌اند و معتقدند که «حمله مستقیم به اسرائيل» بدترین سناریو است و جنگ کنونی را به سراسر منطقه گسترش دهد.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای درباره گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو و جو بایدن اعلام کرد: «بایدن به‌صراحت گفت که ایالات متحده در مواجهه با این تهدیدها از اسرائیل قاطعانه حمایت می‌کند.»

خبرگزاری رویترز هم روز شنبه، به نقل از یک مقام آمریکایی، اعلام کرد که ایالات متحده در پی حمله اسرائیل به سفارت ایران در سوریه، در حالت آماده‌باش قرار دارد و خود را برای حمله احتمالی ایران به منافع اسرائیلی یا آمریکایی در منطقه آماده می‌کند.

این مقام در تایید گزارش سی‌ان‌ان که می‌گوید حمله ممکن است در هفته آینده رخ دهد، گفت: «ما قطعا در سطح بالایی از آماده‌باش هستیم.»

نیویورک تایمز نیز به نقل از ۲ مقام جمهوری اسلامی ایران، که نامشان را اعلام نکرد، از آماده‌باش در سطح «بالا» همه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی خبر داد.

براساس این گزارش، که روز شنبه منتشر شد، جمهوری اسلامی تصمیم  گرفته است که این بار برای ایجاد بازدارندگی «واکنش مستقیم» نشان دهد.

این روزنامه هم به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که این کشور خود را برای حمله‌های تلافی‌جویانه احتمالی جمهوری اسلامی آماده می‌کند و نیروهای نظامی‌اش را در منطقه در حالت آماده‌باش قرار داده است. براساس این گزارش، اسرائیل نیز برای آمادگی دربرابر حمله احتمالی ایران، مرخصی واحدهای رزمی را لغو کرده و نیروهای نظامی ذخیره را برای آماده‌باش فراخوانده است.

روزنامه اورشلیم‌پست هم روز جمعه، به نقل از یک منبع اسرائیلی، از بسته شدن موقتی ۲۸ سفارتخانه و کنسولگری اسرائیل به‌دلیل تهدیدهای ایران و گروه‌های منطقه‌ای همسو با تهران خبر داد.

به گفته این منبع، در پی افزایش تهدیدهای جمهوری اسلامی، سفارتخانه‌های اسرائیل در سراسر جهان در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند و از برخی سفیران اسرائیلی خواسته شده است که برای حفظ امنیت از شرکت در مراسم‌ عمومی اجتناب کنند.

وب‌سایت خبری آمریکایی اکسیوس روز جمعه، به‌نقل از مقام‌های اسرائیلی، نوشت تل‌آویو به ایالات متحده اعلام کرده است که اگر جمهوری اسلامی به تلافی حمله مرگبار چند روز پیش به اسرائیل حمله کند با واکنشی شدید مواجه خواهد شد و درگیری کنونی را به سطح دیگری خواهد برد.

به گزارش اکسیوس، مقام‌های اسرائیلی ادعا می‌کنند اطلاعاتی در اختیار دارند که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی می‌تواند با به‌کارگیری موشک‌های بالستیک دوربرد، موشک‌های کروز یا پهپادها، از خاک خود به اسرائیل حمله کند.