مسلمانان در سراسر جهان عید فطر را جشن می‌گیرند

تهیه یا خرید کلوچه‌ مخصوص عید نیز یکی دیگر از رسم‌های جشن عید در برخی کشورهای خاورمیانه است

مسلمانان سراسر جهان این روزها با ماه رمضان وداع می‌کنند و عید فطر را جشن می‌گیرند. در کشورهای مسلمان عید فطر با مراسم نماز و جشن‌های مخصوصی که معمولا شامل دیدارهای خانوادگی، دورهمی‌های دوستانه و پوشیدن لباس‌های نو است، متمایز می‌شود.

مسلمانان حتی اگر در کشوری زندگی کنند که تقویم رسمی آن میلادی، شمسی یا نوع دیگری باشد، برای پیگیری رویدادهای مذهبی همگی از تقویم قمری پیروی می‌کند و به همین دلیل ماه رمضان و عید فطر در طول فصل‌ها می‌چرخد.

به گزارش شرق‌الاوسط، در اندونزی، پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان‌ جهان، بسیاری از مردم برای جشن گرفتن عید فطر در کنار عزیزان به زادگاهشان سفر می‌کنند. امسال انتظار می‌رود در این مجمع‌الجزایر وسیع حدود ۱۹۳.۶ میلیون مسافر هم‌زمان با عید، جابه‌جا شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اندونزیایی‌ها در دو سال گذشته هنگام تعطیلات عید فطر با ترافیک سنگین وشلوغی قطارها، کشتی‌ها، اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌ها مواجه بوده‌اند و ترجیح می‌دهند از ازدحام شدید در شهرهای بزرگ خارج شوند و به شهرها و روستاهای آبا و اجدادی‌شان بازگردند و تعطیلات را با خانواده‌ جشن بگیرند.

این رسم در سایر کشورهای مسلمان هم که به این مناسبت تعطیلات رسمی چندروزه دارند، برقرار است. در روزهای منتهی به عید فطر مسافران بسیاری در ایستگاه‌های قطار یا فرودگاه‌ها با جعبه‌‌های هدیه دیده می‌شوند و قبل از تعطیلات، بازارهای محلی و مراکز خرید مملو از کسانی‌اند که لباس و کفش نو و انواع خوراکی‌ مانند کلوچه و شیرینی  مخصوص عید می‌خرند. این روزها آخرین فرصت برای خوردن غذاها و شیرینی‌هایی است که معمولا فقط در این ماه طبخ و فروخته می‌شوند.

حنا گذاشتن در روز قبل از عید یکی از سنت‌های پرطرفدار است. اثر حنا را از یک دایره ساده کف دست تا اجرای پیچیده‌ترین نقوش روی دست‌وپا همه‌جا می‌توان دید. در برخی کشورها این سنت در خانه اجرا می‌شود اما برخی برای داشتن بهترین نقوش از اوایل ماه رمضان از هنرمندان حناکار باتجربه وقت می‌گیرند.

سنت دیدوبازدید مانند آنچه در نوروز در ایران مرسوم است، یکی از سنت‌های عید فطر است. در یک رسم مشابه دیگر، اعضای مسن‌تر خانواده به کودکان و مهمانانی که به خانه‌شان می‌روند، عیدی می‌دهند.

تهیه یا خرید کلوچه‌های تزیین‌شده با پودر قند مخصوص عید نیز یکی دیگر از رسم‌های جشن عید در برخی کشورهای خاورمیانه است. مسلمانانی که به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند، نیز برخی سنت‌های ویژه این ماه را حفظ کرده‌اند.

در ایالات‌متحده، بریتانیا و اغلب کشورهایی که جمعیت مسلمان دارند، بسیاری برای شرکت در نماز عید و جشنواره‌هایی با فعالیت‌های سرگرم‌کننده برای کودکان و خانواده‌ها گرد هم می‌آیند.

بیشتر از فرهنگ و هنر