دوراهی حمله یا کاهش تنش؛ جمهوری اسلامی نگران عواقب «حمله مستقیم» است

پیش‌بینی رسانه‌ها و مقامات غربی درباره حمله نظامی جمهوری اسلامی در روز جمعه محقق نشد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی-بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل-ایندیپندنت فارسی

بررسی آخرین مواضع مقام‌ها و چهره‌های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی و محقق نشدن حملات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی علیه منافع اسرائیل، حاکی از تردید مقام‌های ارشد نظام است و این احتمال وجود دارد که گستره حمله نظامی ایران به اسرائیل کاهش یافته و یا گزینه «پاسخ مستقیم» از روی میز کنار رفته باشد.

در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، بسیاری از رسانه‌های غربی و برخی از مقام‌های ایالات متحده و اسرائیل از تصمیم احتمالی تهران برای حمله مستقیم موشکی به تل‌آویو تا ساعات پایانی روز جمعه یا بامداد شنبه ۲۵ فروردین‌ می‌گفتند و سران چندین کشور نیز در تماس با وزارت خارجه جمهوری اسلامی می‌کوشیدند ایران را از این حمله منصرف کنند، اما تحقق نیافتن این پیش‌بینی‌ها و سکوت فرماندهان نظامی ایران، ممکن است به معنای لغو یا به تعویق افتادن ادعاهای پیشین آنان تلقی شود.

برخی از تحلیلگران نیز بر این عقیده‌اند که پاسخ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به حمله اسرائیل، محدود و بیرون از خاک اسرائیل خواهد بود و تهران، با آگاهی از آنکه در صورت حمله مستقیم به اسرائیل با واکنش شدید تل‌آویو و ایالات متحده مواجه خواهد شد، در شرایط فعلی وارد میدان جنگ همه‌جانبه نخواهد شد.

در گزارش  فاینشال‌تایمز آمده است که مقام‌های تهران در تماس با همتایان غربی خود به آنان اطمینان داده‌اند که پاسخ به حمله کنسولگری دمشق «محدود و مدیریت‌شده» خواهد بود و به شکلی انجام خواهد شد که از «تشدید تنش‌ها» جلوگیری کند. براساس این گزارش، یک مقام مسئول در جریان گفت‌وگوهای ایران و عمان گفته است: «بعید است تهران مکان‌های دیپلماتیک اسرائیل را در منطقه هدف قرار دهد.»

تهران در ماجرای کشته‌ شدن قاسم سلیمانی نیز کوشید به‌شکلی محدود و کم‌اثر به یکی از پایگاه‌های نظامی تخلیه‌شده آمریکا در عراق حمله کند و از آن برای تبلیغ در میان نیروهای وابسته به خود درباره «انتقام سخت» بهره ببرد؛ حمله‌ای که محمدجواد ظریف، وزیر سابق امورخارجه ایران، به‌تازگی درباره آن گفت که «آمریکایی‌ها قبل از روحانی و وزارت خارجه ایران و از طریق نخست‌وزیر عراق از برنامه حمله به عین‌الاسد آگاه شده بودند».

اما با این حال و در شرایطی که برخی از تحلیلگران معتقدند که جمهوری اسلامی می‌کوشد به یکی از مراکز دیپلماتیک اسرائیل در کشورهای خاورمیانه حمله موشکی کند، نحوه پاسخ نتانیاهو به این حمله هم به علامت سوال بزرگی بدل شده است، زیرا در صورت پاسخ مجدد ارتش اسرائیل به حمله احتمالی تهران و شلیک جنگنده‌هایش به مراکز سیاسی و نظامی ایران در کشورهای دیگر یا حتی خاک ایران، بی‌شک تنش و احتمال ورود مستقیم دو کشور به جنگی مستقیم و همه‌جانبه افزایش خواهد یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همین ابهام موجب شده است مقام‌های تهران فعلا از هرگونه عملیات نظامی علیه منافع تل‌آویو خودداری کنند و همچنان مستقیم و غیرمستقیم درحال مذاکره با دیگر کشورها و درحال بررسی راه‌های انتقام حمله ۱۳ فروردین باشند.

در همین حال، خبرگزاری فرانس‌۲۴ ساعاتی قبل خبر داد که ایالات متحده با هدف افزایش تسلط نظامی خود بر منطقه و حمایت از اسرائیل در صورت حمله نظامی جمهوری اسلامی به تل‌آویو، نیروهای نظامی و کمکی جدیدی را به خاورمیانه منتقل خواهد کرد. این اقدام آمریکا، در کنار ورود ناو جنگی آیزنهاور به دریای سرخ، به معنای هشداری واضح به تهران برای انصراف کامل از حمله مستقیم به خاک اسرائیل تلقی می‌شود.

همزمان، وزارت خارجه جمهوری اسلامی صبح شنبه ۲۵ فروردین از تعطیلی سفارت هلند در تهران به‌دلیل «امنیت کارکنان» این سفارت خبر داد، و ایرفرانس نیز، پس از خطوط هوایی اتریش و آلمان، اعلام کرد که پروازهای تجاری‌اش بر فراز آسمان ایران را تا زمان پایان یافتن کامل تنش‌های نظامی متوقف خواهد کرد. با اینکه احتمال حمله موشکی مستقیم ایران به خاک اسرائیل تا حد زیادی کاهش یافته است، اما شماری از کشورهای اروپایی معتقدند که بروز اشتباه یا تصمیم ناگهانی مقام‌های ارشد تهران و تل‌آویو ممکن است خاورمیانه را مجددا در آتش جنگی تازه غرق کند.