بازگشت روند سبز؛ تلاش امرالله صالح برای پرده‌برداری از نقاب‌های طالبان

روند سبز به رهبری امرالله صالح در یک ماه اخیر پنج گزارش حاوی اطلاعات امنیتی در مورد طالبان منتشر کرده است

ترکیبی از تصویر مقام‌های وزارت دفاع طالبان با عکسی از امرالله صالح و نماد روند سبز افغانستان‌- رسانه‌های اجتماعی

روند سبز افغانستان به رهبری امرالله صالح در یک ماه اخیر پنج سند حاوی اطلاعات مهم در مورد طالبان را فاش کرده که در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در افغانستان بازتاب وسیعی داشته است. از جمله این اطلاعات فهرست ۵۸ نفری از سران دستگاه اطلاعاتی طالبان، فهرست ۹۶ نفری از فرماندهان کلیدی وزارت داخله (کشور) طالبان، فهرست هلی‌کوپترها و هواپیماهای نظامی در اختیار طالبان، هویت فرماندهان ارشد وزارت دفاع طالبان و نیز بودجه سال جدید این وزارتخانه بوده که دو برابر سال گذشته شده است.

در نخستین گزارش روند سبز در مورد هویت رهبران ارشد دستگاه اطلاعاتی طالبان آمده‌ است که تمام فرماندهان این دستگاه یکدست پشتون‌تبارند و «بدون استثنا قبلا در پاکستان بوده‌ و در آن کشور آموزش دیده‌اند» و در میان آن چهره‌های که در دو دهه گذشته به کمک سازمان اطلاعات نظامی پاکستان خونین‌ترین حملات تروریستی را در شهرهای بزرگ افغانستان به‌ویژه کابل طراحی و اجرا کردند هم وجود دارند.

افشاگری روند سبز بیشتر بر نهادهای امنیتی طالبان متمرکز بوده و در اطلاعیه‌های این سازمان آمده‌ که «واحد اطلاعاتی» آن توانسته‌ است به نهادهای امنیتی طالبان رخنه کند و بقیه فرماندهان طالبان نیز «زیر نظر قرار دارند و شناسایی می‌شوند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تا پیش از فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان، فرماندهان طالبان به‌ندرت در رسانه‌ها ظاهر می‌شدند و اغلب سعی می‌کردند نام‌ واقعی و چهره‌شان را پنهان نگه دارند اما از زمان بازگشت به قدرت، تنها شمار اندکی از فرماندهان نظامی در مسندهای کلیدی همچنان با هویت پنهانی فعالیت می‌کنند و بیشتر فرماندهان طالبان از جمله سراج‌الدین حقانی و خلیل‌الرحمان حقانی که برای سر آن‌ها تا ۱۰ میلیون دلار پاداش گذاشته شده است و نامشان در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا قرار دارد، به شکل علنی مشغول کار و فعالیت‌اند.

روند سبز در دومین گزارش خود، فهرستی از فرماندهان کلیدی وزارت داخله (کشور) طالبان به رهبری سراج‌الدین حقانی رهبری را منتشر کرد. در این گزارش‎‌ها وابستگی قومی فرماندهان طالبان نیز درج شده‌ است که فاش می‌کند اکثر قریب به اتفاق آنان پشتون‌اند؛ در حالی که در سال‌های اخیر هزاران جنگجو از اقوام تاجیک، ازبک، ترکمن، پشه‌ای، بلوچ و هزاره نیز به صفوف طالبان پیوسته‌اند.

در گزارش روند سبز از فرماندهان کلیدی وزارت داخله طالبان آمده‌ است که بیشتر آنان «اعضای شورای میران‌شاه و شورای پیشاور» بودند. شورای میران‌شاه و پیشاور به گروه‌هایی از رهبران طالبان اطلاق می‌شود تا پیش از بازگشت این گروه به قدرت، در پاکستان مستقر بودند.

روند سبز در مورد این فهرست افزود: «آنچه از این کانال منتشر می‌شود، صرفا سرنخ است، در حالی که واحد اطلاعاتی روند سبز از شماره‌ تماس، محل اقامت، غصب املاک و خانه‌های مردم، زدوبندهای داخلی و بودجه پنهان افراد و دفاتر این نهاد شبه‌نظامی اطلاعات مفصلی در اختیار دارد.»

بیشتر عکس‌هایی که روند سبز از افراد طالبان در فهرستش درج کرده، از رسانه‌های اجتماعی جمع‌آوری شده‌ و هیچ‌یک از عکس‌ها از منابع محرمانه به دست نیامده‌ است. به نظر می‌رسد هدف روند سبز به رهبری امرالله صالح از انتشار اطلاعات در مورد نهادهای امنیتی طالبان بیشتر برملا کردن گذشته آنان در مدارس دینی پاکستان و همچنین علنی‌کردن انحصار قومی در نهادهای رژیم طالبان است.

شماری از فرماندهان وزارت دفاع طالبان-MoDAfghanistan2-X
 

در اطلاعیه روند سبز که در آن فهرست فرماندهان وزارت داخله طالبان منتشر شده، آمده‌ است: «اگر کمک‌های مرموز و هفتگی ایالات متحده آمریکا که براساس ضمائم پنهانی توافق دوحه [به کابل] سرازیر می‌شود، قطع شود، عمر این  شبه‌‎نظامیان در قدرت هم به پایان می‌رسد.»

روند سبز روز دوشنبه ۲۰ فروردین با انتشار فهرستی از هلی‌کوپترها و هواپیماهای نظامی طالبان، از خلبان‌های دولت پیشین افغانستان که در صفوف طالبان فعالیت می‌کنند خواست از همکاری با این گروه دست بردارند وگرنه هدف قرار خواهند گرفت. همچنین اضافه کرد که برخلاف ادعای طالبان، بسیاری از هلی‌کوپترها و هواپیماهای به‌جا‌مانده از دولت پیشین افغانستان از کار افتاده‌اند.

این سازمان ۲۱ فروردین فهرست دیگری از ۱۸۹ نفر از فرماندهان کلیدی وزارت دفاع طالبان را منتشر کرد که در میان این افراد، فقط یک نفر از نظامیان دولت پیشین است و به‌عنوان رئیس بیمارستان ارتش کار می‌کند. براساس اطلاعات روند سبز، «تمام این اشخاص بدون استثنا در مدارس دینی پاکستان آموزش دیده‌اند».

روند سبز افزود که فرماندهان کلیدی طالبان در وزارت دفاع به سه گروه جناح قندهار، جناح حقانی و طالبان فارسی‌زبان تقسیم می‌شوند. در این گزارش همچنین آمده‌ است که طالبان در ۹ استان شمال افغانستان ۶۳هزار سرباز دارند که در چارچوب وزارت دفاع، وزارت داخله و سازمان اطلاعات کار می‌کنند. روند سبز همچنین ادعا کرد که فرماندهان طالبان آلوده به فسادند و در اختلاس‌های گسترده دست دارند و از کل منصوبان وزارت دفاع «۹۳ درصد افراد از قبایل پشتون‌‌اند و هفت درصد دیگر به سایر اقوام فارسی‌زبان تعلق دارند».

روند سبز تصریح کرد که نظم نسبی که در ساختار وزارت دفاع طالبان وجود دارد، مدیون نظامیان و کارکنان دولت پیشین است که با این گروه همکاری می‌کنند.

یکی از واحدهای ویژه وزارت دفاع طالبان-MoDAfghanistan2-X
 

در آخرین مورد، روند سبز روز جمعه ۲۴ فروردین، با انتشار گزارشی مدعی شد که جزئیات بودجه سالانه وزارت دفاع طالبان را به دست آورده‌ است. در این گزارش آمده‌ که بودجه این نهاد در سال جدید دو برابر شده‌ است. بر این اساس، وزارت دفاع طالبان در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۰میلیارد افغانی (معادل حدود ۵۷۰ میلیون دلار آمریکا) بود که در سال جدید ۵۰درصد افزایش یافته است. روند سبز مدعی شد که افزایش بودجه وزارت دفاع طالبان بیانگر افزایش میزان تهدید علیه رژیم طالبان و همچنین رقابت میان سران این گروه بر سر به دست آوردن بیشترین امتیاز است.

روند سبز چیست؟

روند سبز در سال ۲۰۱۱ به رهبری امرالله صالح ایجاد شد. صالح از سیاستمداران مطرح پنجشیری است که در دولت‌های پیشین افغانستان در مسندهای کلیدی از جمله رئیس امنیت ملی، وزیر داخله و معاون اول ریاست‌جمهوری کار کرده‌ است. صالح در سال ۲۰۱۱ با ایجاد حزب روند سبز، راهش را از حزب جمعیت اسلامی که قدرتمندترین حزب سیاسی تاجیک‌های افغانستان بود، جدا کرد. او روند سبز را «یک جریان ضدطالبان و ضدافراطی‌گری» نامید و پس از تاسیس آن در سال ۲۰۱۱، مخالفتش را با مذاکره با طالبان و امتیازدهی به این گروه اعلام کرد.

امرالله صالح و نماد روند سبز افغانستان- رسانه‌های اجتماعی
 

طالبان بارها دفاتر، افراد و خود امرالله صالح را هدف حمله قرار دادند اما صالح این از حملات جان سالم به در برد. برای مثال در مرداد ۱۳۸۹، گروهی از مهاجمان انتحاری طالبان به دفتر روند سبز در کابل حمله کردند و امرالله صالح که در زمان این حمله در دفترش حضور داشت، زخمی شد. در این حمله ۲۰ تن از اعضای روند سبز کشته شدند. پس از مهار این حمله، امرالله صالح گفت بعد از نخستین انفجار در ورودی دفترش، به پناهگاهی در پشت‌بام دفتر پناه برده که از پیش آنجا یک انبار کوچک اسلحه ایجاد کرده بود. صالح افزود که این ابتکار به او کمک کرد بتواند با مهاجمان رودررو شود و زنده بماند.

امرالله صالح و شماری از همراهانش لحظاتی پس از حمله مهاجمان انتحاری طالبان به دفتر روند سبز در کابل‌- رسانه‌های اجتماعی
 

اوت ۲۰۲۱ و در جریان فروپاشی دولت جمهوری و فرار اشرف غنی و حلقه اطرافیان او به امارات متحده عربی، امرالله صالح از کابل به پنجشیر رفت و همراه با احمد مسعود تلاش کرد مقاومت علیه طالبان را سازماندهی کند. اما مرکز پنجشیر نیز پس از هجوم گسترده طالبان در ششم سپتامبر سقوط کرد و پس از آن از محل سکونت امرالله صالح خبری منتشر نشد. از آن زمان تاکنون امرالله صالح دو بار با رسانه‌‌های هندی و روسی مصاحبه صوتی کرده اما در هیچ مصاحبه تصویری حضور نیافته‌ است. حساب‌های روند سبز در شبکه‌های اجتماعی نیز تا اوایل مارس امسال غیرفعال بودند، اما انتشار اطلاعات در مورد نهادهای امنیتی طالبان، بار دیگر در رسانه‌های عمومی و میان کاربران رسانه‌های اجتماعی مطرح شدند. با این حال تاکنون خبری از سازوکار نظامی جداگانه روند سبز مطرح نشده‌ است و به نظر می‌رسد امرالله صالح همچنان در چارچوب جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود فعالیت می‌کند.