واکنش تل‌آویو به توقیف کشتی اسرائیلی: جمهوری اسلامی تبعات تشدید بحران را متحمل خواهد شد

وزیر خارجه اسرائیل از جامعه بین‌الملل خواست سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند

یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل روز شنبه سیزدهم آوریل (۲۵ فروردین) با انتشار متنی در شبکه اجتماعی اکس از جامعه بین‌الملل خواست که در واکنش به توقیف کشتی پرتغالی در تنگه هرمز، سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

یسرائیل کاتس نوشت: «سپاه پاسداران یک کشتی باری غیرنظامی پرتغالی متعلق به یکی از اعضای اتحادیه اروپا را به ادعای مالکیت اسرائیل توقیف کرد. رژیم آیت‌الله خامنه‌ای یک رژیم جنایتکار است که از جنایات حماس حمایت می‌کند و اکنون عملیات دزدان دریایی را با نقض قوانین بین‌المللی انجام می‌دهد. من از اتحادیه اروپا و جهان آزاد می‌خواهم که هرچه سریعتر سپاه پاسداران را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کنند و جمهوری اسلامی را نیز تحریم کنند.»

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل هم روز شنبه با انتشار یک پیام ویدئویی به زبان انگلیسی به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که درصورت انتخاب اقدام‌های تشدیدآمیز در بحران کنونی، پیامدهایش را متحمل خواهد شد.

به گزارش تایمز اسرائیل، انتشار این ویدئو پس از آن بود که نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حمله به یک کشتی کانتینری مرتبط با اسرائیل، آن را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرد. با این حال در ویدئوی منتشرشده از سوی سخنگوی ارتش اسرائیل،‌ اشاره‌ای به حادثه توقیف کشتی وجود ندارد و این گمانه‌زنی مطرح می‌شود که گفته‌های او از قبل فیلمبرداری شده است.

گفته می‌شود کشتی توقیف‌شده «ام‌اس‌سی اَرایز» (MSC Aries) نام دارد و پرچم پرتغال بر آن برافراشته بوده است. این کشتی کانتینری با گروه «زودیاک مریتایم» (Zodiac Maritime) در لندن مرتبط است و مالک آن میلیاردری اسرائیلی با نام ایال اوفر (Eyal Ofer) است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشتی کانتینری «ام‌اس‌سی اَرایز» آخرین بار روز جمعه در نزدیکی دوبی و به سمت تنگه هرمز ردیابی شده بود و پس از آن داده‌های ردیابی را خاموش کرده بود.

پس از انتشار این خبر، رسانه‌های حکومتی ایران ازجمله خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، نیز توقیف کشتی باری «ام‌اس‌سی اَرایز» را تایید کردند و خبر دادند که این کشتی در حال انتقال به آب‌های ایران است.

دانیل هاگاری در ادامه تهدید تهران، جمهوری اسلامی را به حمایت از تروریسم متهم کرد و افزود: «ایران به نیروهای نیابتی‌اش کمک مالی و تسلیحاتی می‌کند و به گسترش تروریسم در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن کمک می‌کند.»

او در ادامه تاکید کرد: «شبه‌نظامیان حماس مورد حمایت ایران جنگ با ما را در هفتم اکتبر آغاز کردند. گروه حزب‌الله لبنان مورد حمایت جمهوری اسلامی، این جنگ را در هشتم اکتبر گسترش داد و از آن زمان، شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه، و همچنین حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن، وضعیت را به یک درگیری جهانی تبدیل کرده‌اند.»

سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین افزود: «جمهوری اسلامی ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است. شبکه ترور این کشور فقط مردم اسرائیل، غزه، لبنان و سوریه را تهدید نمی‌کند بلکه می‌بینیم که رژیم تهران به جنگ در اوکراین و فراتر از آن هم دامن می‌زند.»

این مقام اسرائیلی با بیان این که اسرائیل در حالت آماده‌باش است،‌ گفت: «ما آمادگی خودمان را برای محافظت از اسرائیل در برابر تجاوزهای بیشتر ایران افزایش داده‌ایم و آماده پاسخگویی هستیم. نیروهای دفاعی اسرائیل برای همه سناریوها آماده‌اند و اقدامات لازم را - همراه با متحدانمان - برای محافظت از مردم اسرائیل انجام خواهند داد.»

در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، بسیاری از رسانه‌های غربی و برخی از مقام‌های ایالات متحده و اسرائیل از تصمیم احتمالی تهران برای حمله مستقیم موشکی به تل‌آویو تا ساعات پایانی روز جمعه یا بامداد شنبه ۲۵ فروردین‌ می‌گفتند و سران چندین کشور نیز در تماس با وزارت خارجه جمهوری اسلامی می‌کوشیدند ایران را از این حمله منصرف کنند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا هم روز جمعه در واکنش به احتمال حمله نظامی ایران به اسرائیل، ضمن پیش‌بینی این‌که حمله ایران «به زودی انجام خواهد شد»، گفت: «این کار را نکنید». او خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی افزود: «ایالات متحده متعهد به دفاع آهنین از اسرائیل است.»

به‌رغم این پیش‌بینی‌ها، حمله نظامی جمهوری اسلامی به اسرائیل در روز شنبه رخ نداد. بررسی آخرین مواضع چهره‌های سیاسی و نظامی ایران، حاکی از تردید مقام‌های ارشد نظام در این مورد است و این احتمال وجود دارد که گستره حمله نظامی ایران به اسرائیل کاهش یافته یا گزینه «پاسخ مستقیم» از روی میز کنار رفته باشد.