۱۰ روز مانده تا مهلت نهایی؛ ۸۵ درصد سهام سرخابی‌ها به فروش گذاشته شد

بهای سهام واگذارشده پرسپولیس ۴۵۰ میلیارد تومان گران‌تر از سهام استقلال است

بازیکنان دو تیم پرسپولیس و استقلال تهران‌، اسفند ۱۴۰۲‌ــ مهر

سازمان خصوصی‌سازی ایران روز یکشنبه ۲۶ فروردین‌ آگهی مزایده سهام دو باشگاه پرطرفدار تهرانی را در خروجی وب‌سایت خود قرار داد و روزنامه‌های ایران و سازندگی نیز از متقاضیان برای خرید سهام سرخابی‌ها دعوت کردند.

بنابر اعلام مقام‌های فدراسیون فوتبال ایران، روز پنجم اردیبهشت‌ آخرین مهلت برای رفع مشکل مالکیت مشترک دو باشگاه پرسپولیس و استقلال و ارسال مدارک برای حضور آنان در رقابت‌های لیگ نخبگان آسیا محسوب می‌شود و به همین دلیل مدیران دولت ابراهیم رئیسی در تلاش برای انتقال مالکیت هر دو یا یکی از این باشگاه‌ها از وزارت ورزش و جوانان به دیگر نهادهای دولتی‌اند.

بر اساس مصوبه جلسه شورای پول و اعتبار، بانک‌های متقاضی خرید سهام باشگاه پرسپولیس هم مجوز قانونی این خرید را دریافت کرده‌اند و به این ترتیب قرار است کنسرسیومی متشکل از پنج بانک دولتی ملت، شهر، تجارت، صادرات و رفاه ۸۵ درصد از سهام سرخ‌پوشان را خریداری کنند.

سهام پرسپولیس با قیمت سه هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان واگذار خواهد شد و باشگاه استقلال نیز به بهای دو هزار و ۷۴۸ میلیارد تومان فروخته می‌شود تا سرخ‌پوشان پایتخت حدود ۴۵۰ میلیارد تومان با ارزش‌تر از همتای آبی‌پوش خود شناخته شوند. بنا بر آگهی مزایده، خریدار این دو باشگاه باید ۱۰ درصد رقم فروش را به‌صورت نقدی در اختیار دولت قرار دهد که برای پرسپولیس ۳۱۹ میلیارد و برای استقلال ۲۷۴ میلیارد تومان خواهد بود.

تاریخ عرضه سهام دو باشگاه نیز به عهده بازار فرابورس گذاشته شده اما اطلاعیه رسمی فرابورس در این مورد هنوز روی خروجی وب‌سایت این سازمان قرار نگرفته است و تاریخ رسمی واگذاری فعلا مشخص نیست؛ این در حالی است که برای واگذاری دست‌کم یکی از باشگاه‌ها به دیگر نهادهای دولتی تنها ۱۰ روز زمان باقی مانده است.

در شرایطی که خطر حذف هم‌زمان پرسپولیس و استقلال از حضور در لیگ آسیایی سال بعد بیش از گذشته جدی شده است، مصطفی زارعی، مسئول مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال ایران، در یک برنامه زنده تلویزیونی، با انتقاد از ادامه مشخص نشدن تکلیف مالکیت دو باشگاه تهرانی تاکنون هشدار داد: «من احساس خطر می‌کنم و به مسئولانی که قرار است ۱۰ خرداد بگویند من عامل حذف نیستم، می‌گویم اگر کاری از دستشان برمی‌آید، همین حالا انجام دهند. فدراسیون در این مسئله ممیزی‌گر است و وزارت ورزش هم تلاش کرده و این موضوع فراتر از وزارت است. اگر مسئله مالکیت حل نشود، هیچ‌کدام از باشگاه‌ها نمی‌توانند مجوز بگیرند. فدراسیون در این صورت سه راه دارد: مجوز بدهد، ندهد، یا به یکی بدهد. اگر بدهد هم ای‌اف‌سی آن را باطل می‌کند و فدراسیون تعلیق می‌شود.»

او تکرار ماجرای «حذف هم‌ز‌مان پرسپولیس و استقلال» از آسیا را جدی خواند و تاکید کرد که امسال با «قول و قرار« و «من بمیرم، تو بمیری» نمی‌توان مشکل مذکور را حل کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، بنا بر اعلام برخی خبرنگاران ورزشی در ایران، بانک شهر که متعلق به شهرداری تهران است، در صدر فهرست خریداران احتمالی باشگاه پرسپولیس قرار دارد و مدیران آن می‌خواهند به‌تنهایی مالک ۴۶ درصد سهام پرطرفدارترین باشگاه فوتبال ایرانی شوند که این امر با توجه به حضور علیرضا زاکانی در جایگاه شهردار تهران برای میلیون‌ها هوادار این باشگاه به خبری تلخ و نگران‌کننده بدل شده است.

زاکانی یکی از فرماندهان سرکوبگر سازمان بسیج و سپاه پاسداران در اعتراض‌های خیابانی و دانشجویی سه دهه اخیر است که از زمان تصاحب صندلی شهرداری تهران در شهریور ۱۴۰۰ تاکنون، با انتصاب مدیرانی نامتخصص و ناآشنا با حوزه مدیریت شهری، تخصیص بخش چشمگیری از بودجه‌های عمرانی به امور مذهبی و حکومتی، تشکیل گردان‌های خیابانی از کارکنان خدماتی شهرداری برای سرکوب اعتراض‌های سال ۱۴۰۱، ابهامات مالی فراوان در نحوه هزینه‌کرد درآمدهای شهرداری تهران و همچنین اعطای مجوز نابودی هزاران مترمربع از فضای سبز و درختان پایتخت برای ساخت مسجد با انتقاد بسیاری از شهروندان تهرانی و متخصصان حوزه شهری مواجه شده و همین امر نگرانی‌ها بابت دخالت احتمالی او در شیوه اداره باشگاه پرسپولیس را افزایش داده است.

بیشتر از فوتبال