تیم ملی فوتسال افغانستان به جام‌ جهانی راه یافت

راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام‌ جهانی با استقبال گسترده شهروندان این کشور مواجه شد

تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله پلی‌آف رقابت‌های جام ملت‌های آسیا که حکم انتخابی جام جهانی را دارد، توانست تیم ملی قرقیزستان را با نتیجه پنج بر سه شکست دهد و به جام جهانی صعود کند.  

افغانستان نخستین‌ بار است که در جام ملت‌های فوتسال آسیا بازی می‌کند.  

بازی افغانستان و قرقیزستان یکشنبه ۹ اردیبهشت در تایلند برگزار شد. 

نیمه نخست این بازی با تک‌گل امید قمبری بازیکن تیم ملی فوتسال افغانستان، در برابر قرقیزستان پایان یافت. در نیمه دوم هم افغانستان با دو گل مهران غلامی و گل‌های اکبر کاظمی و مهدی نوروزی به پیروزی دست یافت. بازیکنان قرقیزستان هم موفق شدند سه گل وارد دروازه افغانستان کنند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم ملی فوتسال افغانستان بازی نخست مرحله گروهی را با نتیجه سه بر یک به ایران واگذار کرد، با کویت ۳ــ۳ مساوی کرد و در مصاف با بحران هم سه بر دو پیروز شد و به جمع هشت تیم مرحله حذفی راه یافت، اما در بازی مقابل تیم ملی تاجیکستان، دو بر یک شکست خورد و از صعود مستقیم به جام جهانی بازماند.  

با این حال افغانستان در مرحله پلی‌آف این رقابت‌ها توانست پنج بر سه تیم عراق را شکست دهد و رقیب قرقیزستان شود که پیش‌تر ویتنام را از دور مسابقات حذف کرده بود.

راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی با استقبال گسترده شهروندان این کشور مواجه شد. آن‌ها امیدوارند که ملی‌پوشان فوتسال افغانستان در رقابت‌های جام جهانی هم خوش بدرخشند.  

رقابت‌های جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ از ۱۴ سپتامبر تا ششم اکتبر برگزار می‌شود.  

مجید مرتضایی، سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان، پیش از دیدار در مقابل قرقیزستان در نشست خبری گفته بود که شاگردانش برای پیروزی در این مسابقه تمرین‌های فشرده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند.  

او گفته بود که تیم ملی فوتسال افغانستان به بازی در شرایط سخت و حساس عادت دارد و تا اینجای کار هم کارنامه‌اش درخشان بوده است.  

تیم ملی فوتسال افغانستان در حالی در رقابت‌های فوتسال آسیا خوش درخشید که با گذشت بیش از دو سال از حکومت رژیم طالبان، تیم‌های ورزشی در این کشور با کمبود بودجه برای تامین هزینه‌هایشان مواجه‌اند و برخی ورزشکاران به‌ دلیل وضعیت بد اقتصادی از رقابت‌های ورزشی فاصله گرفته‌اند و اغلب ورزشکاران با هزینه شخصی در افغانستان تمرین می‌کنند. علاوه بر این با کمبود شدید امکانات ورزشی از جمله زمین ورزشی، اردوهای تمرینی و کادر باتجربه مواجه‌اند و به نظر هم نمی‌رسد که این مشکلات به این زودی‌ها برطرف شود.  

افغانستان طی دو دهه اخیر در بخش ورزش به پیشرفت‌هایی دست یافته بود، اما روی کار آمدن طالبان بخشی از این دستاوردها را تحت تاثیر قرار داد. حکومت طالبان زنان ساکن افغانستان را از ورزش کردن محروم کرده است و شمار زیادی از ورزشکاران زن هم کشورشان را ترک کرده‌ و به کشورهای اروپایی و آمریکایی پناهنده شده‌اند. فرار استعدادهای ورزشی از افغانستان همچنان نیز ادامه دارد و بسیاری از ورزشکاران به امید درخشش در رقابت‌های ورزشی، این کشور را ترک می‌کنند. 

بیشتر از ورزش