اسرائیل مقابل هکرهای جمهوری اسلامی «گنبد سایبری» می‌سازد

سازمان امنیت سایبری اسرائیل از آغاز جنگ غزه تاکنون حدود ۸۰۰ حمله را خنثی کرده است

تصویر تزیینی، هکر و فضای سایبری‌- Canva/Independent Persian

سامانه دفاعی گنبد آهنین اسرائیل مدت‌هاست سپری مقابل حملات راکتی به این کشور بوده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اسرائیل اکنون دارد یک «گنبد سایبری» می‌سازد تا از خود مقابل حملات آنلاین، به‌خصوص از سوی دشمن دیرینه‌اش، جمهوری اسلامی ایران، محافظت کند.

اویرام اتزابا، مدیر بخش همکاری بین‌المللی دفتر ریاست امنیت سایبری اسرائیل، به خبرگزاری فرانسه گفت که این جنگی خاموش است.اسرائیل پس از حمله ۷ اکتبر حماس، با افزایش حملات سایبری جمهوری اسلامی و متحدانش نیز مواجه بوده است. آن‌ها سعی دارند هرچه را که می‌توانند هک کنند.

اتزابا در ادامه افزود از آغاز جنگ غزه به این سو، حدود ۸۰۰ حمله بزرگ خنثی شده است و سازمان‌های دولتی و زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی جزو اهداف حملات بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از این حملات خنثی نشد از جمله حمله به بیمارستان‌های حیفا و صفد که اطلاعات بیماران به سرقت رفت.

به گفته اتزابا، اسرائیل پدافند سایبری دارد، اما به‌صورت محلی است و به یکدیگر متصل نیستند. دفتر ریاست امنیت سایبری کشور در دو سال گذشته در تلاش بوده‌ است یک سامانه مرکزی ایجاد کند که از کل فضای سایبری اسرائیل محافظت کند.

دفتر ریاست امنیت سایبری در تل‌آویو قرار دارد و زیر نظر نخست‌وزیر فعالیت می‌کند. جزئیات شمار کارکنان، بودجه و منابع رایانه‌ای این دفتر فاش نشده است.

اتزابا گفت اسرائیل با چند متحد از جمله آمریکا همکاری نزدیک دارد زیرا «تمام کشورها با تروریسم سایبری مواجه‌اند و یک شبکه لازم است تا با یک شبکه مبارزه کرد».

اتزابا با اشاره به اهمیت بیشتر کیفیت فناوری نسبت به کمیت هکرها، گفت: «ما در دو سال گذشته در حال ایجاد یک گنبد سایبری حملات سایبری بوده‌ایم که مانند گنبد آهنین مقابل حملات راکتی عمل می‌کند.»

او در ادامه افزود با وجود گنبد سایبری، تمام منابع معطوف یک پایگاه داده‌ای عظیم می‌شود که تصویری کلی ایجاد می‌کند و پاسخ ملی جامع و هماهنگ را ممکن می‌کند.

این سامانه مدام فضای سایبری اسرائیل را رصد می‌کند و بخش‌های آسیب‌پذیر را به اطلاع مسئولان می‌رساند تا مشکل را رفع کنند.

اتزابا گفت قدرت سایبری اسرائیل به همکاری نزدیک میان بخش‌های دولتی، خصوصی و دانشگاهی و همین‌طور هکرهای «کلاه سفید» متکی است که به شناسایی ضعف‌ها کمک می‌کنند و افزود: «ما دست در دست یکدیگر کار می‌کنیم.»