طالبان برای فروش نفت روسیه به کشورهای جنوب آسیا مرکز تدارکاتی ایجاد می‌کند

ترکمنستان و قزاقستان شرکای طالبان در ایجاد مرکز تدارکاتی برای فروش نفت روسیه خواهند بود

تانکرهای نفت در افغانستان- WAKIL KOHSAR/AFP

طالبان تصمیم دارند برای خرید نفت روسیه و فروش آن به کشورهای جنوب آسیا با کمک ترکمنستان و قزاقستان، در شهر هرات، در جنوب افغانستان، مرکزی تدارکاتی ایجاد کنند. نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت رژیم طالبان، روز پنج‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت، به رویترز گفت که در گفت‌وگو با مقام‌های ترکمنستان و قزاقستان و با هدف «تبدیل کردن افغانستان به محل تدارکات برای صادرات منطقه ازجمله نفت از روسیه به جنوب آسیا به توافق رسیده‌اند.»

عزیزی افزود که در هفته گذشته گفت‌وگوهای مفصلی میان مقام‌های طالبان و دو کشور آسیای مرکزی درمورد تاسیس مرکز تدارکاتی در هرات انجام شد و قرار است یک توافقنامه کتبی درمورد طرح‌های رسمی این مرکز در دو ماه آینده ایجاد شود. وزیر صنعت و تجارت طالبان افزود که در این مرکز، در کنار طالبان، ترکمنستان و قزاقستان نیز سرمایه‌گذاری می‌کنند و با خرید نفت روسیه آن را به کشورهای جنوب آسیا صادر خواهند کرد.

در حالی که رژیم طالبان را هیچ دولتی به رسمیت نمی‌شناسد و نگرانی‌ها از قدرتمند شدن داعش خراسان در حال افزایش است، وزیر تجارت و صنعت این گروه ادعا می‌کند که تلاش برای ساختن مرکز تدارکاتی در هرات «بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای بهره‌گیری از موقعیت استراتژیک افغانستان است که زمانی گذرگاهی برای مسیر تجارت جاده باستانی ابریشم بوده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه که پس از تهاجم نظامی به اوکراین، با تحریم‌های گسترده کشورهای غربی و موانعی در زمینه فروش نفت و سوخت مواجه شد، به کشورهای آسیایی ازجمله به طالبان پناه برد. شرکت رسانه‌ای «هلنیک شیپینگ»، که اخبار مربوط به صنعت، کشتیرانی و تجارت را پوشش می‌دهد، در ژانویه امسال گزارش داد که صادرات نفت روسیه به افغانستان ۲۸ درصد افزایش یافته‌ است.

نورالدین عزیزی درمورد مرکز تدارکاتی که قرار است در هرات ایجاد شود گفت که این مرکز «شمال را به جنوب وصل می‌کند». عزیزی افزود که طالبان به میلیون‌ها تن نفت روسیه چشم دوخته‌اند و می‌خواهند آن را از طریق مرکز تدارکاتی در هرات بفروشند. وزیر طالبان افزود: «سه کشور [افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان] تمام تلاش خود را برای اثبات ادعای افغانستان به‌منزله یک نقطه اتصال به کار می‌گیرند.»

رویترز، به‌نقل از وزارت بازرگانی قزاقستان، نوشت که تصمیم دارد از طریق جاده و راه‌آهن در افغانستان، تجارتش را تا جنوب آسیا و حوزه خلیج فارس توسعه دهد. وزارت بازرگانی قزاقستان افزود که این مرکز تدارکاتی نقش محوری در این زمینه خواهد داشت.

هرچند جزئیات بیشتری درمورد این طرح هنوز علنی نشده‌ است، اما نورالدین عزیزی گفت که ظرفیت اولیه این مرکز حدود یک میلیون تن نفت خواهد بود.

مقام‌های ترکمنستان و پاکستان از پاسخ دادن به پرسش‌های رویترز درمورد مرکز تدارکاتی خودداری کردند. پاکستان از شرکای عمده طالبان در تجارت و سیاست است، اما در یک‌ سال اخیر به‌دلیل حمایت طالبان افغان از طالبان پاکستان، روابط دو طرف به تیرگی گراییده‌ است.

کشورهای آسیای مرکزی ازجمله ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان، روابط نزدیکی با طالبان دارند و تا به حال چندین‌ بار از هیات‌های طالبان در پایتخت‌های این کشورها استقبال شده است.

به‌رغم نگرانی‌های امنیتی از حضور گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان و حمایت طالبان افغان از این گروه‌ها، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی به دلایل مختلف، ازجمله تحریم‌های کشورهای غربی و دسترسی به آسیای جنوبی، روابط تجاری خود را با طالبان افزایش داده‌اند.

بیشتر از اقتصاد