هشدار امنیتی در سوئد در پی قرآن‌سوزی همزمان با آغاز مسابقه یورو ویژن

همزمان با برگزاری مسابقه یورو ویژن در شهر مالمو سوئد از از ۴ تا ۱۱ مه، کنشگران مخالف اسلام و مخالفان جنگ اسرائیل و حماس، تجمع‌های اعتراضی برگزار می‌کنند

شهر مالمو در جنوب سوئد هفته پراضطرابی در پیش خواهد داشت. مقام‌های شهر اعلام کردند که در جریان برگزاری مسابقه آواز یورو ویژن احتمالا ۱۰۰ هزار گردشگر از کشورهای مختلف به این شهر سفر کنند. کنشگران راست افراطی مخالف اسلام و حضور مهاجران و مخالفان جنگ حماس و اسرائیل نیز همزمان با برگزاری این برنامه تجمع‌های اعتراضی متعدد برنامه‌ریزی کرده‌اند.

مسابقه آواز یورو ویژن از ۴ تا ۱۱ مه (۱۵ تا ۲۲ اردیبهشت) در مالمو برگزار می‌شود. مالمو بار نخست در سال ۲۰۱۳ در شرایطی آرام میزبان این مسابقه بود.

سلوان نجیم و یاده سانبری، دو شهروند سوئدی، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت (۳ مه)، در میدان گوستاو ادولف در مرکز شهر مالمو، با محافظت شدید پلیس برنامه قرآن‌سوزی برگزار کردند.

یاده سانبری، قرآن‌سوز سوئدی، در شهر مالمو-ایندیپندنت فارسی
 

یاده سانبری ۴۸ ساله کشیشی مسیحی است که تا چندی پیش در کلیسا کار می‌کرد، اما با آتش زدن قرآن به کارش در کلیسا پایان داده شد. او از نزدیک به یک‌ سال پیش چندین برنامه قرآن‌سوزی برگزار کرده‌ است. سلوان نجیم ۴۸ ساله مهاجری عراقی است که شهروندی سوئد را دارد و معتقد است مسلمانان باید سوئد و کل اروپا را ترک کنند. سلوان مومیکا، مهاجر دیگری از عراق است که در یک‌ سال گذشته چندین برنامه قرآن‌سوزی در سوئد برگزار کرده است و چندی پیش اداره مهاجرت سوئد به‌دلیل ارائه اطلاعات نادرست در دلایل پناهندگی‌اش اقامت او را باطل کرد. سلوان مومیکا، یک ماه پیش سوئد را ترک کرد و به نروژ پناهنده شد، اما اداره مهاجرت نروژ نیز درخواست پناهندگی‌اش را رد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یاده سانبری و سلوان نجیم در برنامه‌ای ۳ ساعته و در حضور صدها نفر چند بار قرآن را آتش زدند و درمورد اسلام، مهاجران و آینده سوئد صحبت کردند. این دو قرآن‌سوز مدعی شدند که اسلام دینی خشونت‌پرور است و حضور مسلمانان در سوئد و اروپا برای ساکنان این سرزمین‌ها خطرآفرین است.

یاده سانبری گفت او در حوزه دین و الهیات تحصیل کرده و بارها قرآن را خوانده‌ است. او همچنین گفت که  شیطان‌شناس است و آگاهی کامل درمورد ادیان مختلف دارد. یاده سانبری همچنین افزود که در هفته جاری که مسابقه آواز یورو ویژن جریان دارد، چندین برنامه دیگر علیه اسلام و مسلمانان برگزار خواهد کرد. او افزود که در یکی از این برنامه‌ها قرآن را به گردن سگی می‌آویزد و با او در شهر قدم می‌زند.

سلوان نجیم با بلند کردن پرچم اسرائیل پرچم فلسطین را لگدمال کرد. او گفت: «حضور اسرائیل را در یورو ویژن خوش‌آمد می‌گویم.» سلوان نجیم و یاده سانبری در حالی هنگام آتش زدن قرآن حمایتشان از اسرائیل را اعلام کردند که شورای امنیت ملی اسرائیل روز جمعه در اطلاعیه‌ای درمورد احتمال حمله به شهروندان اسرائیلی که برای شرکت در مسابقه آواز یورو ویژن به شهر مالمو سفر می‌کنند هشدار داد.

هنگام قرآن‌سوزی در مالمو افراد مختلفی در آنجا حضور داشتند. گروهی از زنان و مردان، در چند قدمی قرآنی که در آتش می‌سوخت، با بلند کردن پرچم فلسطین به رقص و آوازخوانی پرداختند. گروهی دیگر نسخه‌های قرآن را در میان جمع توزیع کردند و به قرآن‌سوزها گفتند اگر شما یک جلد قرآن را آتش بزنید ما چند میلیون نسخه دیگر چاپ می‌کنیم. گروهی هم در بلندگوها تلاوت قرآن پخش می‌کردند. به‌دلیل هشدارهای وسیع امنیتی و نگرانی از وقوع تنش میان افراد حاضر در محل قرآن‌سوزی، ده‌ها پلیس، ازجمله واحدهای ضدشورش، اسب‌سواران، آتش‌نشانان و آمبولانس و شماری از نیروهای لباس شخصی در میان مردم حضور داشتند.

کاترین استیرنفلد جاممه، شهردار مالمو و عضو حزب سوسیال دموکرات، در بیانیه‌ای آتش‌زدن قرآن را محکوم کرد، اما  گفت به‌دلایل قانونی نمی‌تواند مانع این کار شود. شهردار مالمو از ساکنان این شهر خواست علیه نفرت‌پراکنی متحد شوند.

 مالمو، سومین شهر بزرگ سوئد است و ۱۲۳ هزار نفر از جمعیت حدود ۳۶۰ هزار نفری آن را مهاجران کشورهای مختلف به‌ویژه شهروندان کشورهای جهان عرب تشکیل می‌دهند. مالمو به‌لحاظ فرهنگی، نژادی و زبانی، متنوع‌ترین شهر سوئد است. به‌دلیل مهاجرت گسترده ساکنان کشورهای عربی به مالمو، این شهر به اعتراض‌های ضداسرائیلی شهرت یافته‌ است. از زمان آغاز درگیری اسرائیل و حماس، مخالفان این جنگ و به‌ویژه حامیان فلسطین هر هفته در میدان‌های مرکزی این شهر تظاهرات برپا می‌کنند.

تایمز اف اسرائیل، روز جمعه در گزارشی نوشت که شورای امنیت ملی اسرائیل شهر مالمو سوئد را تهدید سطح ۳ یا متوسط تعریف کرده‌ است. در بیانیه شورای امنیت ملی اسرائیل آمده‌ است: «این احتمال وجود دارد که تروریست‌ها از تظاهرات و فضای ضداسرائیلی برای آسیب رساندن به اسرائیلی‌هایی که در یورو ویژن شرکت می‌کنند سوءاستفاده کنند.»

به نظر می‌رسد آتش زدن قرآن یک روز پیش از آغاز مسابقه یورو ویژن و استفاده از پرچم اسرائیل در جریان قرآن‌سوزی، سطح نگرانی‌ها را درمورد بروز خشونت احتمالی علیه شهروندان اسرائیلی و وقوع تنش در جریان هفته آینده افزایش داده‌ است. پلیس سوئد برای تامین امنیت این شهر، از نروژ و دانمارک نیروی کمکی درخواست کرده و در سراسر شهر تدابیر شدید امنیتی برقرار کرده است. پلیس همچنین به‌وسیله دوربین‌های مداربسته، پهپادهای امنیتی و پرواز هلیکوپتر در آسمان شهر می‌کوشد هرگونه تهدید را مهار کند.

بیشتر از جهان