ادامه مذاکرات آتش‌بس در قطر؛ «حماس می‌گوید هیچ توافقی را بدون پایان جنگ اسرائيل نمی‌پذیرد»

شهروندان اسرائیل بار دیگر با خواسته آزادی هرچه سریع‌تر گروگان‌ها و همچنین برکناری بنیامین نتانیاهو تجمع کردند

هم‌زمان با ادامه مذاکرات برای آتش‌بس میان اسرائیل و حماس و افزایش بیش‌ازپیش فشارها برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام حماس اعلام کرد که «این گروه تحت هیچ شرایطی با معامله‌ای که پایان کامل جنگ صراحتا جزو آن نباشد، موافقت نمی‌کند».

این مقام که نخواست نامش فاش شود، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، را متهم کرد که به دلیل «منافع شخصی» مانع تلاش‌ها برای دستیابی به توافق می‌شود.

این گفته‌ها در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز شنبه در سخنانی اعلام کرد پذیرش توافق آتش‌بس با اسرائیل برای حماس «بی‌خطر» خواهد بود، اما انگیزه‌‌ها و خواسته‌های رهبران این گروه همچنان مبهم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او پیش از این در روز چهارشنبه از حماس خواسته بود پیشنهاد توافق آتش‌بس «بسیار سخاوتمندانه» میانجی‌های مصری را بپذیرند، توافقی که در آن ۳۳ گروگان اسرائیلی در ازای تعداد بیشتری از اسرای فلسطینی آزاد و درگیری‌ها موقتا متوقف می‌شدند و امکان برداشتن گام‌های بعدی به‌ سوی یک توافق جامع وجود داشت.

در همین حال، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است در حالی که اسرائیل بارها تاکید کرده پایان جنگ در غزه را به‌منزله بخشی از توافق آزادی گروگان‌ها نمی‌پذیرد و تا نابودی حماس دست از حمله برنخواهد داشت، حماس مدعی شده که آمریکا خروج اسرائیل از غزه را تضمین کرده است.

هم‌زمان با مذاکراتی که در قطر در جریان است، نمایندگان خانواده‌هایی که گروگان‌هایی دست حماس دارند، از نتانیاهو خواسته‌اند «فشارهای سیاسی را نادیده بگیرد و برای آزادی گروگان‌ها قراردادی را به سرانجام برساند». آن‌ها که به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات کنونی بسیار امیدوار بودند، اعلام کردند از شنیدن اینکه حماس اعلام کرده است بدون تضمین پایان جنگ، معامله‌ای برای آزادی گروگان‌ها در کار نخواهد بود، شوکه شده‌اند.

این ناامیدی با ادامه اعتراض‌ها در اسرائیل همراه شد و ساکنان تل‌آویو شنبه شب بار دیگر با خواسته برقراری هرچه سریع‌تر آتش‌بس و همچنین برکناری بنیامین نتانیاهو تجمع کردند و با سر دادن شعارهای «توافق، همین حالا» و «انتخابات، همین حالا» اعتراضشان را به کندی روند مذاکرات با شبه‌نظامیان حماس برای بازگشت گروگان‌ها نشان دادند.

در سوی دیگر در آمریکا، نیز تظاهرات معترضان به جنگ غزه در دانشگاه‌ها ادامه دارد و مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. رسانه‌های محلی گزارش می‌دهند که پلیس با تجهیزات ضدشورش، معترضان به جنگ غزه را که در محوطه دانشگاه ویرجینیا اردوگاه برپا کرده بودند، متفرق کرد و در این میان درگیری ایجاد شد. فیلم به اشتراک گذاشته‌شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که نیروهای پلیس هنگام درگیری با برخی از معترضان تعدادی را بازداشت کردند.

گزار‌ش‌ها از دانشگاه ایندیانا در آمریکا هم حاکی از آن است که تظاهرات طرفداران فلسطین در این دانشگاه هم برپا شد و معترضان شعارهایی چون «فلسطین آزاد» سر دادند؛ آنچه در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان این دانشگاه اختلال ایجاد کرد.

در دانشگاه میشیگان نیز جمعیتی حدود ۷۵ نفر در حمایت از فلسطین تجمع و سپس با سر دادن شعارهایی تلاش کردند مراسم فارغ‌التحصیلی را بر هم بزنند، اما پلیس مانع آن‌ها شد.

در عین حال هم‌زمان با آنکه مذاکرات آتش‌بس به دلیل اختلاف نظرهای سیاسی میان حماس و اسرائيل، به نقطه حساسی رسیده است، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، تاکید کرد که مسیر موردنظر دولت واشینگتن برای رسیدن به صلح و ثبات در خاورمیانه از پیشبرد هم‌زمان «معاهده دفاعی با عربستان سعودی، عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو و گام‌های اساسی به سمت تشکیل کشور فلسطین» می‌گذرد.

به گزارش فایننشال تایمز، سالیوان با بیان این اظهارات در کنفرانسی که روز شنبه ۱۵ اردیبهشت برگزار شد، ضمن «درهم آمیخته» توصیف کردن این شروط، تاکید کرد که نمی‌توان یکی را از دیگری جدا کرد و انتظار داشت که این مسئله حل شود.

پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و جنگ در نوار غزه، عربستان سعودی تاکید کرده بود که بدون تشکیل کشور فلسطین،‌ عادی‌سازی روابط با اسرائیل صورت نمی‌گیرد اما بنیامین نتانیاهو پیوسته راه‌حل دو کشوری را رد کرده است.

بیشتر از جهان