«ایالات متحده ارسال محموله بمب به اسرائیل را به دلیل نگرانی‌ها درباره رفح متوقف کرد»

در هفته‌های اخیر، حمله اسرائیل به رفح موضوع مورد مناقشه‌ای میان تل‌آویو و واشنگتن بوده است

رسانه اکسیوس به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت که ایالات متحده به دلیل نگرانی‌ها درباره حمله اسرائیل به رفح، ارسال محموله بمب به تل‌آویو را متوقف کرده است.

به گفته این مقام آگاه، محموله تسلیحاتی به اسرائیل که دولت بایدن هفته گذشته تصمیم گرفته آن را متوقف کند، شامل یک هزار و ۸۰۰ بمب دو هزار پوندی و یک هزار و هفتصد بمب ۵۰۰ پوندی است.

این مقام ارشد آمریکایی گفته است: «اقدام بی‌سابقه دولت بایدن راهی برای ایالات متحده بود تا به اسرائیل نگرانی نشان دهد که نگرانی‌اش در مورد عملیات زمینی احتمالی در رفح جدی است.»

یکشنبه گذشته، اکسیوس گزارش داده بود که دولت بایدن یک محموله مهمات ساخت آمریکا به اسرائیل را متوقف کرده اما اکنون این مقام آمریکایی آن را تایید کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در هفته‌های اخیر، حمله اسرائیل به رفح موضوع مورد مناقشه‌ای میان تل‌آویو و واشنگتن بوده است. دولت بایدن از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواسته بود که پیش از انجام عملیات در رفح، آمریکا را نسبت به خروج ایمن غیرنظامیان مطمئن کند. جامعه جهانی نیز نسبت به حمله اسرائیل به رفح واکنش نشان داده است زیرا پس از جنگ اسرائیل و حماس، بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در این شهر جنوبی غزه پناه گرفته‌اند.

پس از اقدام دولت بایدن برای توقف ارسال بمب به تل‌آویو، مقامات اسرائیلی گفتند که این اتفاق نگرانی‌های جدی در داخل دولت اسرائیل ایجاد کرده و مقامات را به تکاپو انداخته تا بفهمند چرا از ارسال این محموله جلوگیری شده است.

این اولین بار از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس پس از هفتم اکتبر است که ایالات متحده از ارسال محموله تسلیحاتی برای ارتش اسرائیل جلوگیری می‌کند. بایدن همچنین بارها تاکید کرده است که تعهد او به حمایت از اسرائیل «آهنین» است.

مقام آمریکایی گفتگوکننده با اکسیوس گفته است که ایالات متحده می‌خواست با اسرائیل در مورد چگونگی پاسخگویی به نیازهای بشردوستانه غیرنظامیان در رفح و نحوه عمل متفاوت علیه حماس در آن شهر نسبت به نقاط دیگر غزه بحث کند.

 او تاکید کرد که با توجه به آن که به نظر می‌رسید رهبران اسرائیل در حال نزدیک شدن به تصمیم‌گیری در مورد انجام عملیات در رفح هستند، کاخ سفید در ماه آوریل شروع به بررسی دقیق انتقال تسلیحات خاصی کرد که می‌تواند از سوی اسرائیل در رفح استفاده شود. در نتیجه این بررسی، کاخ سفید یک محموله سلاح را هفته گذشته متوقف کرد.

این مقام آمریکایی گفت که دولت بایدن به‌ویژه بر استفاده نشدن از بمب‌های دو هزار پوندی در رفح متمرکز است، زیرا این بمب‌ها می‌توانند در محیط‌های متراکم شهری تبعات زیادی داشته باشند.

 منبع گفتگوکننده با این رسانه در ادامه افزود که «ما هنوز تصمیم نهایی را در مورد ادامه ارسال این محموله نگرفته‌ایم.»

این مقام آمریکایی در عین حال تاکید کرد که ایالات متحده متعهد است اطمینان حاصل کند که اسرائیل «هر دلار» اختصاص داده شده در بسته جدید بودجه تکمیلی را دریافت می‌کند. او افزود: «هیچ یک از این محموله‌ها ربطی به اعتبارات تکمیلی اسرائیل که ماه گذشته تصویب شد، ندارد. همه اینها از منابع مالی قبلا تخصیص یافته در چند سال پیش، اختصاص یافته‌اند.»

این مقام آمریکایی ادامه داد که چندین قرارداد تسلیحاتی دیگر با اسرائیل وجود دارد که وزارت امور خارجه در حال بررسی آنها است، از جمله تهیه بسته‌هایی برای تبدیل بمب‌ها به سلاح‌های دقیق و کارآمدتر.

به گفته او «هیچ یک از این موارد مربوط به نقل و انتقالاتی نیست که در آینده نزدیک رخ دهد، بلکه مربوط به انتقالات آینده است.»

ارتش اسرائیل تایید کرد که تیپ ۴۰۱ زرهی‌ این ارتش صبح سه‌شنبه هفتم مه (‍۱۸ اردیبهشت) گذرگاه رفح در غزه را تصرف کرده است.

حمله زمینی ارتش اسرائیل به رفح در حالی انجام می‌گیرد که حماس روز دوشنبه اعلام کرد توافقی را که میانجی‌ها ارائه کرده بودند، پذیرفته است. با این حال، اسرائیل می‌گوید آنچه حماس مطرح کرده با پیشنهاد اسرائیل به میزان قابل‌توجهی متفاوت است.

 بسیاری از متحدان اسرائیل از جمله آمریکا و همچنین کشورهای منطقه درباره این عملیات و پیامدهای انسانی آن به اسرائیل هشدار داده‌اند. پادشاه اردن نیز روز دوشنبه پس از دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای گفت که از جو بایدن خواسته از وقوع فاجعه‌ای دیگر در رفح جلوگیری کند.

بیشتر از جهان