واکنش‌های بین‌المللی به جنگ در رفح؛ اسرائیل گذرگاه کرم شالوم را باز کرد

امارات تسلط اسرائیل بر گذرگاه رفح را به شدت محکوم کرد و نسبت به عواقب تشدید تنش نظامی هشدار داد

پس از آن که ارتش اسرائیل صبح روز سه‌شنبه اعلام کرد عملیات نظامی هدفمند را در رفح آغاز می‌کند و تصاویری از حضور تانک‌های اسرائیلی در شهر جنوبی غزه منتشر شد، این موضوع واکنش‌های زیادی را به همراه داشت.

روز چهارشنبه نیز اظهارنظر مقام‌های کشورهای مختلف درباره تصرف شرق رفح از سوی اسرائیل ادامه داشت و آنها درباره عواقب انسانی این موضوع هشدار دادند.

امارات، از جمله کشورهایی است که تسلط اسرائیل بر گذرگاه رفح را به شدت محکوم کرده و نسبت به عواقب تشدید تنش نظامی هشدار می‌دهد.

همچنین قطر خواستار «اقدام فوری بین‌المللی» برای جلوگیری از «نسل‌کشی» در رفح شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این کشور خلیج فارس که میانجیگری بین اسرائیل و حماس را برعهده داشته است، با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که «برای جلوگیری از تهاجم به شهر رفح و ارتکاب جنایت نسل‌کشی، اقدام فوری بین‌المللی را درخواست می‌کند.»

روسیه نیز از اسرائیل خواست که قوانین بین‌المللی را در رفح رعایت کند. مسکو که خودش از زمان تهاجم دو سال پیش به اوکراین متهم شده که قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرد، حمله رفح را «عامل بی‌ثبات‌کننده» در منطقه‌ای با بیش از یک میلیون غیرنظامی دانست.

اما در سوی دیگر، اکسیوس به نقل از دو مقام آمریکایی نوشت، کاخ سفید بر این باور است که اسرائیل در عملیات نظامی روز سه‌شنبه به منظور در اختیار گرفتن کنترل سمت شرقی گذرگاه رفح از خط قرمز دولت بایدن عبور نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

متیو میلر، سخنگوی وزرات خارجه آمریکا هم در کنفرانس خبری گفت: «به‌نظر می‌رسد عملیات تا اینجا محدود بوده و باید دید در آینده چه می‌شود.» میلر گفت: «به روشنی گفته‌ایم که نمی‌خواهیم شاهد یک عملیات نظامی بزرگ باشیم.»

همزمان با این ابراز حمایت آمریکا، رسانه اکسیوس به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت که ایالات متحده به دلیل نگرانی‌ها درباره حمله اسرائیل به رفح، ارسال محموله بمب به تل‌آویو را متوقف کرده است.

به گفته این مقام آگاه، محموله تسلیحاتی به اسرائیل که دولت بایدن هفته گذشته تصمیم گرفته آن را متوقف کند، شامل یک هزار و ۸۰۰ بمب دو هزار پوندی و یک هزار و هفتصد بمب ۵۰۰ پوندی است.

در هفته‌های اخیر، حمله اسرائیل به رفح موضوع مورد مناقشه‌ای میان تل‌آویو و واشنگتن بوده است. دولت بایدن از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواسته بود که پیش از انجام عملیات در رفح، آمریکا را نسبت به خروج ایمن غیرنظامیان مطمئن کند.

در واکنش به این موضوع، اسرائیل چنین خبری را کم‌اهمیت جلوه داده و می‌گوید که متحدان هرگونه اختلاف نظر را «پشت درهای بسته» حل می‌کنند.

 دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل، در کنفرانسی به میزبانی روزنامه یدیعوت آحارونوت، هماهنگی بین اسرائیل و ایالات متحده را به عنوان «بی‌سابقه در تاریخ» توصیف کرد.

در همین حال تایمز اسرائیل خبر داد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر، ران درمر وزیر امور استراتژیک و دیگر مقامات ارشد اسرائیل روز چهارشنبه با ویلیام برنز، رئیس سیا دیدار خواهند کرد.

به نوشته این رسانه، یک منبع اسرائیلی خبر داده است که «در بحبوحه تلاش‌های فشرده برای دستیابی به یک معامله آزادی گروگان‌ها با حماس، برنز در روزهای اخیر بین پایتخت‌های میانجی‌های مذاکرات در رفت و آمد بوده و در قاهره و دوحه توقف داشته است.»

همزمان با این تحولات، اسرائیل اعلام کرد که گذرگاه کرم شالوم در نوار غزه را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه بازگشایی کرده است. این گذرگاه روز یکشنبه در پی حمله موشکی به محل استقرار سربازان اسرائیلی در نزدیکی آن بسته شده بود. حماس مسئولیت آن حمله را بر عهده گرفت.

به گفته مقام‌های اسرائیلی، گذرگاه کرم شالوم صبح امروز چهارشنبه به روی کامیون‌ها باز شد اما کمک‌های بشردوستانه همچنان قبل از ورود به غزه تحت بازرسی اسرائیل قرار می‌گیرد.

 کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد که اسرائیل به آمریکا اطمینان داده است این گذرگاه بازگشایی خواهد شد.

روزنامه مصری القاهره نیز روز چهارشنبه خبر داد که مذاکرات آتش‌بس حماس و اسرائیل با میانجیگری قطر و مصر، روز چهارشنبه در قاهره با حضور همه طرف‌ها برگزار می‌شود.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که حماس پیشتر طرح پیشنهادی مصر و قطر برای برقراری آتش‌بس و تبادل مرحله‌ای اسرای فلسطینی با گروگان‌های اسرائیلی را پذیرفته است. با این حال کابینه جنگ نتانیاهو می‌گوید که این طرح منافع اسرائیل را تامین نمی‌کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه در واکنش به ادعای حماس درباره پذیرش پیشنهاد آتش‌بس گفت: «حماس در بیانیه‌های عمومی خود به روشنی گفته که پیشنهاد را پذیرفته است. اما این کاری نیست که آنها انجام دادند. آنها به پیشنهاد با اصلاحیه و پیشنهاد متقابل پاسخ دادند.»

بیشتر از جهان