ادعای تیراندازی پس از حمله داعش به فرودگاه کابل؛ «پنتاگون پاسخ دهد»

نمایندگان کنگره از وزیر دفاع آمریکا خواستند که اختلاف بین نتایج تحقیقات سنتکام و گزارش سی‌ان‌ان را توضیح دهد

یک روز پس از حمله داعش به فرودگاه کابل در اوت ۲۰۲۱- WAKIL KOHSAR / AFP

برخی از جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا از لوید آستین، وزیر دفاع این کشور، خواستند که درمورد گزارش ماه گذشته سی‌‍‌ان‌ان از حمله داعش خراسان در فرودگاه کابل توضیح دهد. این حمله در اوت ۲۰۲۱ صورت گرفت و به کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی و ۱۷۰ شهروند افغان منجر شد. 

سی‌ان‌ان گزارش داد که پس از حمله انتحاری، هنگام خروج آشفته آمریکا، پیمان‌کاران و متحدان افغان آنان، تیراندازی‌ها بسیار بیش از آنچه پنتاگون می‌گوید شنیده شده است. این گزارش براساس ویدیوی ضبط‌شده دوربین یک تفنگ‌‍دار دریایی آمریکا تهیه شده است.  

نامه ۹ نفر از اعضای کنگره آمریکا سه‌شنبه هفتم مه به کمیته روابط خارجی کنگره فرستاده شد. این نامه مجموعه پرسش‌هایی مهم از پنتاگون بود درمورد حمله داعش و تیراندازی به شهروندان افغان.  

این نمایندگان از لوید آستین قویا خواستند که اختلاف نتایج تحقیقات سنتکام (فرماندهی مرکزی ایالات متحده) و گزارش سی‌ان‌ان را توضیح دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی این نمایندگان کنگره خواستار توضیح درمورد تیراندازی پس از حمله انتحاری شدند که برخی از تفنگداران دریایی آمریکا به بازرسان نظامی گفته بودند که آن روز تصور می‌کردند به سمت آنها تیراندازی می‌شود. همچنین ۱۹ بازمانده افغان به سی‌‌ان‌ان گفته‌اند که به خودشان شلیک شده یا شاهد تیراندازی به افغان‌ها بوده‌اند. اما تحقیقات ماه گذشته و فوریه ۲۰۲۲ پنتاگون حاکی از آن بود که همزمان با حمله انتحاری سربازان آمریکایی و بریتانیایی تیراندازی‌ کرده‌اند اما تیرها به کسی اصابت نکرده است.  

در نامه اعضای کنگره آمده است که پنتاگون به کمیته روابط خارجی این کنگره اطمینان داده است که این ویدیو را پیش از انتشار ندیده است، اما درهرحال با یافته‌های آنها در تضاد نیست. 

در این نامه ذکر شده است: «در حالی که ما از تحقیقات سنتکام درمورد حمله به دروازه ابی (Abbey Gate) قدردانی می‌کنیم، اما تقریبا بعد از ۳ سال باز هم همان پرسش‌ها را داریم. چه کسی گلوله‌ها را شلیک می‌کرد و اینکه آیا طالبان بودند و یا نیروی متخاطم دیگر؟ از شما می خواهیم که حجم، وقوع و منابع تیراندازی در صحنه را روشن کنید.» 

در گزارش اخیر سی‌ان‌ان با دکتر سید احمدی، رییس یکی از بیمارستان‌های کابل، مصاحبه شده است. او می‌گوید که همراه با  کارمندانش گلوله‌ها را از بدن افرادی که در فرودگاه کابل حمله انتحاری کرده بودند بیرون کشیده‌‌اند. 

در نامه اعضای کنگره آمریکا این پرسش مطرح شده است که چرا بازرسان‌ پنتاگون با دکتر احمدی یا هیچ افغان دیگر درمورد این حمله صحبت نکرده‌اند.  

اما پنتاگون گفته است که گزارش‌های مربوط به جراحات ناشی از گلوله اشتباه است و شاهدانی که تیراندازی گسترده را به یاد می‌آورند به عوارض ضربه مغزی ناشی از انفجار یا آسیب‌های مغزی دچارند.  

دولت جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، به‌دلیل خروج آشفته از افغانستان و وقوع حمله انفجاری که به کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی انجامید با انتقادهای بسیار مواجه شد.  

آمریکا پس از دو دهه حضور در افغانستان، در اوت ۲۰۲۱ نیروهایش را از این کشور خارج کرد. خروج از افغانستان براساس توافقنامه دوحه در ۲۰ فوریه ۲۰۲۰ صورت گرفت و در پی آن طالبان توانستند بر افغانستان مسلط شوند.   

بیشتر از جهان