کشتی کمک‌‌ها، قبرس را به مقصد اسکله ساخت آمریکا در غزه ترک کرد

ساخت این اسکله شناور ۳۲۰ میلیون دلار برای ایالات‌متحده هزینه داشته است

تصویری از اسکله شناور ساخته‌شده آمریکا در نزدیکی غزه-twitter/CENTCOMFarsi

خبرگزاری رویترز، روز پنج‌شنبه ۹ مه (۲۰ اردیبهشت)، به نقل از وب‌سایت‌های ردیابی دریایی، گزارش داد که یک کشتی حامل کمک‌ از قبرس به‌سوی اسکله‌ای که ایالات‌متحده آمریکا به‌تازگی در نزدیکی غزه ساخته است به حرکت درآمد.

این کشتی که «ساگامور» نام دارد، صبح روز پنج‌شنبه با پرچم آمریکا بندر لارناکا را ترک کرد. مقام‌های آمریکایی گفتند که از این کشتی برای تخلیه آذوقه و کمک‌های بشردوستانه به منطقه استفاده خواهند کرد.

مقام‌های قبرس که پیش‌ از این اعلام کرده بودند کشتی به‌محض قرار گرفتن روی سکوی شناور، بسته به شرایط آب و هوایی، حرکت خواهد کرد، درباره حرکت اخیر آن هیچ اظهارنظری نکردند.

ارتش اسرائیل، در پاسخ به حمله هفتم اکتبر حماس، نوار غزه را ویران کرده است، به‌طوری‌که سازمان‌های امدادی هشدار داده‌اند که بیش از ۲ میلیون نفر در این منطقه در خطر قریب‌الوقوع قحطی قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قبرس در ماه مارس یک دالان دریایی برای ارسال کمک‌های مستقیم به غزه باز کرد، زیرا انتقال زمینی کمک‌های بشردوستانه به‌دلیل بسته شدن مرزها و عملیات نظامی اسرائیل به‌شدت مختل شده است.

نخستین کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه با حدود ۲۰۰ تن آب آشامیدنی، دارو و مواد غذایی، روز ۲۲ اسفند بندر لارنکای قبرس را به مقصد غزه ترک کرد. این کشتی با نام «اوپن آرمز» (Open Arms) متعلق به سازمانی غیردولتی به همین نام است که توزیع مواد غذایی در پی فجایع انسانی را برعهده می‌گیرد.

دومین کشتی نیز روز ۱۱ فروردین، حامل ۴۰۰ تن کمک‌ بشردوستانه برای غیرنظامیان غزه، از قبرس حرکت کرد. سازمان خیریه «آشپزخانه مرکزی جهان» از آمریکا و سازمان خیریه «آغوش باز» از اسپانیا با حمایت مالی امارات متحده عربی این ماموریت را سازمان‌دهی کردند. پس از آن نیز ارتش آمریکا اعلام کرد کشتی «ژنرال فرانک اس بسون» برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به غزه از راه دریا در حال حرکت است.

فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده (سنتکام) اواسط اسفندماه گذشته اعلام کرد که در «ماموریتی اضطراری» برای تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه در ساحل غزه ساخت اسکله‌ای شناور را آغاز می‌کند. در همان زمان اعلام شد که این اسکله ظرفیت ارسال ۲ میلیون کمک غذایی در روز را خواهد داشت.

سنتکام همچنین اعلام کرد که «ایالات متحده و هم‌پیمانانش برای امدادرسانی و کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه از این اسکله استفاده خواهند کرد».

روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، سابرینا سینگ، معاون سخن‌گوی مطبوعاتی پنتاگون به خبرنگاران گفت که نیروهای نظامی آمریکایی، ساخت اسکله شناور کمک‌رسانی در سواحل غزه را به پایان رسانده‌اند، اما شرایط نامساعد جوی فعلا امکان انتقال این تاسیسات دوبخشی را نمی‌دهد.

این مقام وزارت دفاع آمریکا پیش‌تر نیز گفته بود که ساخت اسکله شناور حدود ۳۲۰ میلیون دلار برای ایالات‌متحده هزینه در پی داشته است.

بیشتر از جهان