چند وزیر کابینه طالبان در پنجشیر وعده امنیت و عدالت دادند

وزیر امر به معروف طالبان قیام علیه «امارت طالبان» را «کفر» خواند و افزود که هیچ‌کس نباید علیه این حکومت قیام مسلحانه کند

تجهیزات نظامی طالبان در یکی از خیابان‌های پنجشیر -WAKIL KOHSAR/ AFP

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌ وزیر و خالد حنفی، وزیر امر به معروف طالبان، به‌همراه چند عضو کابینه این گروه در سفر به استان پنجشیر از برقراری امنیت و تامین عدالت سخن گفتند.  

رسانه‌های طالبان پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت (۹ مه) از سخنرانی این افراد ویدیویی منتشر کردند که در آن صدها تن از ساکنان پنجشیر نیز دیده می‌شدند.  

خالد حنفی گفت که زیر پرچم «امارت اسلامی طالبان» امنیت در افغانستان تامین شده است و آنان در قیاس با حکومت پیشین و متحدان غربی آن در مهار ناامنی موفق‌تر بوده‌اند.  

در دوران حکومت پیشین افغانستان، طالبان عامل عمده جنگ و ناامنی بودند و هزاران شهروند افغان در حمله‌های این گروه جان خود را از دست دادند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خالد حنفی، که از چهره‌های تندرو و نزدیک به ملا هبت‌الله آخندزاده به شمار می‌رود، مدعی شد که هیچ عضوی از داعش در افغانستان حضور ندارد و یگان انتحاری طالبان این گروه را از میان برده‌اند.  

او گفت: «عزیزان من، اینک به‌خاطر تلاش همین سربازان و فداییان (یگان انتحاری) در سراسر افغانستان یک فسادپیشه و یک داعشی وجود ندارد و هیچ کس نمی‌تواند حضور داعش را در این کشور ثابت کند.» 

طالبان از یگان انتحاری به‌عنوان ابزار تهدید استفاده می‌کنند و شماری از این نیروها را در پنجشیر مستقر کرده‌اند.  

این درحالی است که گروه داعش مسئولیت حمله چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت را برعهده گرفته است. حمله‌ای که طی آن کاروان نظامی طالبان در مرکز استان بدخشان هدف حمله یک موتورسیکلت بمب‌گذاری‌شده قرار گرفت و درنتیجه ۶ عضو این گروه کشته و شماری دیگر زخمی شدند.  

طی سال‌جاری داعش مسئولیت چندین حمله انفجاری و انتحاری را در استان‌های کابل، قندهار و هرات برعهده گرفته است.  

وزیر امر به معروف طالبان گفت که پس از فروپاشی حکومت پیشین از احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، خواسته بودند افغانستان را ترک نکند، اما او این درخواست طالبان و علمای پنجشیر را رد کرده است. 

او قیام علیه «امارت طالبان» را «کفر» خواند و افزود که هیچکس نباید علیه این حکومت قیام مسلحانه کند.  

او خطاب به حاضران و احمد مسعود گفت: «شما از همین شیوخ بپرسید که قیام علیه نظام اسلامی کفر است یا نه؟ قیام مقابل نظام اسلامی کفر است، چرا (جبهه‌های نظامی) اولادها (ساکنان پنجشیر) را استخدام می‌کنند؟ خودت در خارج از کشور و اروپا نشسته‌ای و اینجا را تخریب می‌کنی؟» 

جبهه مقاومت ملی و نیز جبهه آزادی علیه طالبان فعالیت چریکی و نظامی انجام می‌دهند و بر افزایش حمله به طالبان تاکید دارند. رهبران این دو جبهه معتقدند که طالبان بحران کنونی افغانستان را با گفت‌وگو و مذاکره خاتمه نخواهند داد.  

سلطه کامل بر استان پنجشیر برای رژیم طالبان از اهمیت بالایی برخوردار است. طالبان در دوره نخست حاکمیت خود، یعنی در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی، به علت حضور احمد شاه مسعود، که به «قهرمان ملی افغانستان» مشهور است، نتوانستند  دره پنجشیر را تصرف کنند. 

سران طالبان نگران‌اند که با افزایش نارضایتی‌ها زمینه برای جذب نیروهای سیاسی و نظامی جبهه مقاومت ملی فراهم شود و به همین خاطر به افزایش نیروی نظامی در پنجشیر و برخی از استان‌های دیگر روی آورده‌اند.  

چند تن از ساکنان پنجشیر در مصاحبه با ایندیپندنت فارسی از حضور گسترده طالبان و ایجاد قرارگاه‌های متعدد ابراز نگرانی کردند و گفتند که افراد این گروه چنانچه به هر کدام از ساکنان پنجشیر مشکوک شوند او را بازداشت می‌کنند.  

به گفته ساکنان، طالبان فضای رعب و وحشت را بر این استان حاکم کرده‌ و به مردم هشدار داده‌اند که حمایت از جبهه مخالف و عضویت در آن به مرگ آنان منجر خواهد شد.   

طالبان ورودی استان پنجشیر را هم به‌شدت کنترل می‌کنند و از هر کسی که وارد این استان می‌شود انگشت‌نگاری می‌کنند و اجازه ورود افراد را پس از بررسی سابقه‌شان صادر می‌کنند. 

بیشتر از جهان