پوتین: هیچ‌کس نباید بزرگ‌ترین قدرت هسته‌ای جهان را تهدید کند

رییس‌جمهوری روسیه ادعا کرد که مسکو برای جلوگیری از درگیری جهانی هر کاری می‌کند

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، در مراسم هفتاد و نهمین سالگرد پیروزی شوروی سابق در جنگ جهانی دوم، کشورهای غربی را تهدید کرد و گفت: «نیروهای راهبری روسیه همواره آماده عملیات رزمی‌اند و هیچ‌کس نباید بزرگ‌ترین قدرت هسته‌ای جهان را تهدید کند. به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهیم ما را تهدید کند.»

به گزارش رویترز، رییس‌جمهوری روسیه در مراسم رژه، که روز پنج‌شنبه ۹ مه (۲۰ اردیبهشت) در میدان سرخ مسکو برگزار شد، مدعی شد که برای جلوگیری از درگیری جهانی هر کاری لازم باشد می‌کند.

پوتین مقام‌های غربی را به درس نگرفتن از تاریخ متهم کرد و با «متکبر» خواندن آنان گفت: «آن‌ها نقش تعیین‌کننده اتحاد جماهیر شوروی در شکست آلمان نازی را فراموش کرده‌اند و به درگیری‌ها در سراسر جهان دامن می‌زنند.» او در ادامه افزود: «ما ادعای انحصار هر دولت یا اتحادی را رد می‌کنیم؛ زیرا ما می‌دانیم که زیاده‌روی در چنین جاه‌طلبی‌هایی به چه چیزی منجر می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط روسیه با کشورهای غربی، که پس از حمله نظامی به اوکراین تیره شد، اکنون با پیشروی نیروهای روس به داخل خاک اوکراین بیش از هر زمان دیگری بحرانی است.

پوتین در این مراسم ادعا کرد که کسانی که «سیاست استعماری» خود را براساس «دروغ» می‌سازند «حقایق جنگ جهانی دوم» را «تحریف» می‌کنند. او در ادامه سخنانش افزود: «اجداد ما از سرزمین مادری‌شان دفاع کردند، نازیسم را شکست دادند و اروپایی‌ها را آزاد کردند.»

او درباره تهاجم نظامی به اوکراین نیز مدعی که مسکو پیروز این جنگ خواهد بود. این در حالی است که با وجود گذشت بیش از ۲ سال از حمله نظامی به اوکراین، درگیری‌ها همچنان ادامه دارد و کشورهای اروپایی نیز امیدوارند که در همراهی با اوکراین مسکو را شکست دهند.

مسکو تاکنون حدود ۱۸ درصد از خاک اوکراین ازجمله کریمه را تصرف کرده و مدعی است که این سرزمین‌ها بخشی از روسیه است.

در مراسم رژه سالانه به مناسبت سالگرد پیروزی شوروی سابق، علاوه بر تانک و تجهیزات زرهی، موشک راهبردی قاره‌پیما یارس روسیه هم به نمایش گذاشته شد. گفته می‌شود این موشک «برای حمله به هدف در هر نقطه از کره زمین قابلیتی تضمین‌شده» دارد.

در این مراسم شماری از سران کشورهای دیگر، ازجمله روسای جمهور قزاقستان، لائوس، گینه بیسائو، تاجیکستان، قرقیزستان، بلاروس، ترکمنستان و کوبا در کنار ولادیمیر پوتین حضور داشتند. ارتش سرخ شوروی نهم ماه مه ۱۹۴۴ برلین را پیش از رسیدن دیگر قوای متفقین تسخیر کرد و ارتش آلمان نازی را شکست داد.

بیشتر از جهان