دور دوم انتخابات مجلس بی‌رونق‌تر از دور اول برگزار شد؛ کاهش تعداد زنان نماینده

فقط ۱۴ زن توانستند راهی مجلس دوازدهم شوند، در حالی که مجلس یازدهم با ۱۷ نماینده زن آغاز به کار کرده بود

صندوق رای‌گیری انتخابات مجلس شورای اسلامی ـ ایسنا

جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه، مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌ها، که رای‌گیری در آنها به دور دوم کشیده بود، آغاز شد. شرکت‌کنندگان در برخی حوزه‌ها نیز به‌شکل الکترونیکی رای دادند.

به‌رغم تلاش رسانه‌های حکومتی و صداوسیمای جمهوری اسلامی برای پررونق نشان دادن دور دوم انتخابات، گزارش‌ها حاکی از آن است که رای‌گیری نه‌تنها کم‌رونق‌تر از مرحله اول بود، که نسبت به دور دوم انتخابات مجلس در سال‌های گذشته نیز استقبال از آن بسیار کمتر بود.

دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، در حالی که با رد صلاحیت گسترده نامزدهای منتقد همراه بود، روز جمعه ۱۱ اسفند برگزار شد. این انتخابات  در قیاس با گذشته با تحریم‌ گسترده‌تر مردم مواجه شد.

در دور اول رای‌گیری انتخابات مجلس، فعالان و گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی با انتشار هشتگ‌های «رای‌ بی‌رای» و «سیرک انتخابات» در رسانه اجتماعی اکس اعلام کردند که مشارکت در انتخابات به جمهوری اسلامی مشروعیت می‌بخشد. در نتیجه این تحریم‌ها، تنها ۴۱ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند که پایین‌ترین نرخ مشارکت در تاریخ انتخابات جمهوری اسلامی بود. آمار مشارکت در تهران نیز ۲۶ درصد گزارش شد.

در دور دوم انتخابات مجلس هم، که برای تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقی‌مانده انجام گرفت، به‌رغم تاکید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور، برای حضور مردمی پای صندوق‌های رای، تنور انتخابات بیش از پیش سرد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خامنه‌ای که پیش‌تر تاکید کرده بود «هرکس جمهوری اسلامی را دوست دارد در انتخابات شرکت کند»، روز جمعه هم گفت: «هرچه رای بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر خواهد بود و هرچه مجلس قوی‌تر باشد، امکان کار در کشور بیشتر است». ابراهیم رئیسی هم پس از انداختن رای به صندوق در روز جمعه تاکید کرد: «مجلس قوی می‌تواند قوانین مورد نیاز کشور را تصویب کرده و ریل‌گذاری قوی برای کشور داشته باشد.»

با این حال این گفته‌ها تاثیری نداشت و با توجه به حضور کم‌شمار‌ شرکت‌کنندگان در دور دوم از یک‌سو و اعلان الکترونیکی بودن رای‌گیری در ۸ حوزه انتخابیه از سوی دیگر، نتایج این مرحله از انتخابات ظهر روز شنبه اعلام شد.

در این دور، مجموع آرای صحیح در تهران تنها ۵۵۲ هزار و ۶۴۴ رای اعلام شد و نفر اول (بیژن نوباوه) با ۲۷۱ هزار و ۹۴ رای توانست راهی مجلس شود. اگر واجدین شرایط در انتخابات تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلام‌شهر بیش از ۷ میلیون نفر در نظر گرفته شوند، آمار رای‌دهندگان بیانگر آن است که تنها حدود ۷ درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده‌اند.

به‌رغم مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلسی که قرار است خردادماه آغاز به کار کند، رقابت گروه‌های اصولگرا برای راهیابی به مجلس زیاد بود و اکنون نتایج انتخابات تهران نشان می‌‌دهد که بیشتر کاندیداهای حامی دولت وارد مجلس شده‌اند.

بنا بر اعلام سخن‌گوی ستاد انتخابات، بیژن نوباوه وطن (از فهرست انتخاباتی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب موسوم به امنا)،‌ محمد سراج (امنا و شورای ائتلاف)، ابوالفضل ظهره‌وند (امنا)، حسین صمصامی(امنا و شورای ائتلاف)، زهره‌سادات لاجوردی (شورای ائتلاف)، احمد نادری (امنا)، ابراهیم عزیزی (امنا)، سمیه رفیعی (امنا)، پیمان فلسفی (امنا)، ابوالقاسم جراره (امنا)، سید مرتضی محمودی (امنا)، مجتبی رحمان‌دوست (امنا)، عبدالحسین روح‌الامینی (شورای ائتلاف)، مجتبی زارعی (شورای ائتلاف)،‌ زینب قیصری (امنا) و علیرضا سلیمی (شورای ائتلاف) توانستند از حوزه انتخابیه تهران به مجلس دوازدهم راه پیدا کنند.

 با اعلام نتایج انتخابات مشخص شد که دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تنها ۱۴ زن نماینده خواهد داشت. در مرحله اول زنان ۱۱ کرسی مجلس دوازدهم را به دست آورده بودند.

این در حالی است که پیش از این رکورد بیشترین حضور زنان در مجلس با ۱۷ کرسی متعلق به دوره دهم بود. مجلس یازدهم هم در ابتدا ۱۷ نماینده زن داشت که با مرگ فاطمه رهبر این تعداد به ۱۶ نماینده کاهش پیدا کرد.

در حالی که اعلام آرای صحیح در حوزه‌های انتخابیه‌ مختلف بیانگر مشارکت بسیار پایین مردم در رای‌گیری مجلس شورای اسلامی است،‌ احمد وحیدی، وزیر کشور، پس از پایان انتخابات در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «مرحله دوم انتخابات پایان یافت. مردم حماسه آفریدند. از همه مردم شریف سپاس‌گزارم.»

ادعای «حماسه‌آفرینی» در انتخابات مجلس در حالی است که آمارهای منتشرشده در روز شنبه بیانگر آن است که در برخی از حوزه‌های انتخابیه نامزدها حتی با کمتر از ۲۰ هزار رای توانستند به این نهاد مهم جمهوری اسلامی راه پیدا کنند.