طرح ناسا برای ساخت مسیر ریلی معلق در ماه

به کمک پروژه فلوت (FLOAT) یا همان «شناوری انعطاف‌پذیر در مسیر»، می‌توان از دهه ۲۰۳۰ به بعد مواد را به روی سطح ماه انتقال داد

تصویرگری مدیر پروژه فلوت از طرح مسیر ریلی معلق در ماه- Ethan Schaler/NASA

ناسا اعلام کرده است که در نظر دارد یک مسیر ریلی معلق در ماه بسازد. این طرح بلندپروازانه بخشی از برنامه‌‌های نوآورانه این سازمان محسوب می‌شود که هدف آن توسعه پروژه‌های علمی‌-تخیلی برای اکتشاف‌های فضایی آینده عنوان شده است.

لایوساینس با انتشار گزارشی در این زمینه با اشاره به اینکه این طرح ممکن است در ابتدا دور از ذهن به نظر بیاید، می‌نویسد: «به نظر می‌رسد ناسا این‌طور فکر نمی‌کند، زیرا این سازمان به‌تازگی بودجه بیشتری را برای بررسی و مطالعه این طرح اختصاص داده است.»

پروژه فلوت (FLOAT) که از نام «شناوری انعطاف‌پذیر در مسیر» (Flexible Levitation on a Track) گرفته شده، اینک به فاز دوم برنامه طرح‌ پیشرفته و نوآورانه ناسا (NASA's Innovative Advanced Concepts program) موسوم به نایاک (NIAC) منتقل شده است، فازی که گفته می‌شود هدف آن توسعه پروژه‌های علمی‌-تخیلی برای اکتشاف‌های فضایی آینده است.

بنابر اعلام ناسا، به کمک پروژه فلوت می‌توان از دهه ۲۰۳۰ به بعد مواد را به روی سطح ماه انتقال داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتان شالر، مدیر پروژه و مهندس رباتیک در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، در یک پست وبلاگی ناسا می‌نویسد: «ما می‌خواهیم نخستین سامانه ریلی روی ماه را بسازیم که امکان حمل بار به صورت قابل اعتماد، مستقل و کارآمد را در ماه فراهم می‌کند.»

به گفته او، این سامانه ریلی یک سیستم حمل‌و‌نقل رباتیک بادوام و با عمر طولانی خواهد بود و برای کمک به عملیات روزانه در پایگاه دائمی انسان در دهه ۲۰۳۰ بسیار مهم است.

بر اساس طراحی اولیه ناسا، فلوت از یکسری ربات مغناطیسی تشکیل شده است که روی یک مسیر سه‌لایه معلق می‌شوند تا اصطکاک ناشی از گرد و غبار روی سطح ماه را کاهش دهند.

واگن‌هایی که روی این ربات‌ها سوار می‌شوند، تقریبا با سرعت ۱.۶۱ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند و خواهند توانست روزانه حدود ۹۰ تن ماده را از پایگاه ماه آینده ناسا جابه‌جا یا به آن منتقل کنند.

ناسا قصد دارد تا اوایل سال ۲۰۲۶ در قالب بخشی از ماموریت آرتمیس، فضانوردان را به ماه بفرستد تا در نهایت برای کمک به اکتشاف‌های فضایی آینده، یک پایگاه سکونت دائمی در ماه ایجاد کند.

سایر طرح‌های علمی تخیلی پروژه موسوم به نایاک از جمله تلسکوپ‌های مبتنی بر سیال و موشک‌های با پیشرانه پلاسما به مرحله بعدی ساخت و توسعه منتقل شده‌اند.  

بیشتر از علوم