احتمال بروز دردسرهای حقوقی برای مقام‌هایی که توسط ترامپ عفو شدند

ترامپ طی هفته گذشته تاکنون حدود ۵۰ نفر را مورد عفو قرار داده است

رئیس جمهور آمریکا در شامگاه چهارشنبه، از عفو ۱۲ نفر دیگر خبر داد- ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / AFP

وکیلی حاذق می‌گوید پال منفورت و راجر استون، علی‌رغم اینکه به دستور دونالد ترامپ عفو شدند، ممکن است دوباره درگیر دردسرهای حقوقی شوند.

اندرو ویزمان، که یکی از دادستان‌های تیم ویژه رابرت مولر در تحقیقات روسیه بود، معتقد است هر دوی این افراد که در آن پرونده محکوم شدند، ممکن است دوباره به هیات منصفه خوانده شوند تا شهادت دهند.

آقای منفورت، دبیر سابق ستاد انتخاباتی رئیس جمهور در سال ۲۰۱۹، به خاطر جرایم مالی به زندان محکوم شد.

در همین حال، آقای استون، مشاور سابق رئیس جمهور، به تخلفات متعددی متهم شد از جمله اخلال در تحقیقات مجلس درباره اتهام همدستی ستاد ترامپ با روسیه طی فعالیت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶.

او به ۴۰ ماه زندان محکوم شد ولی مجازات او در ماه ژوئیه، درست یک روز قبل از اجرای آن، متوقف شد.

هر دوی آنها، اکنون با دستور آقای ترامپ، عفو و از اجرای حکم معاف شده‌اند. آقای ترامپ که برای ترک کاخ سفید در ماه ژانویه آماده می‌شود، در حال صدور زنجیره‌ای از عفونامه‌ها برای دستیاران سابق خود است که با رسوایی بازداشت شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ویزمان، هنگام صحبت با شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی در روز پنجشنبه گفت، دردسرهای حقوقی برای هیچ‌یک از این دو نفر هنوز کاملا تمام نشده است و عفو فعلی هیچ مصونیتی در برابر اتهام‌های آینده فراهم نمی‌‌کند.

او گفت: «نمی‌توان کسی را به خاطر جرایمی که در آینده مرتکب می‌شود عفو کرد. راجر استون، پال منفورت و مایکل فلین در حافظه خود مدارکی دارند. آنها از اطلاعاتی باخبر هستند که ممکن است مورد درخواست هیات منصفه باشد. هیات منصفه می‌تواند همه آنها را فرا بخواهد و آنها را مجبور به ایراد شهادت کند.»

مایکل فلین، اولین مشاور امنیت ملی رئیس جمهور در ماه نوامبر، مورد عفو او قرار گرفت؛ بعد از آنکه دو بار به خاطر ادعای دروغ درباره تماس‌های خود با روسیه، از سوی بازپرسان محکوم شده بود.

آقای ویزمان افزود: «اگر آنها در پیشگاه هیات منصفه دروغ بگویند، جرمی جدید خواهد بود. اگر این اتفاق‌ها بعد از ۲۰ ژانویه رخ دهد، دیگر رئيس جمهور ترامپ نخواهد توانست آنها را عفو کند و از زندان نجات دهد. بنابراین تمام تلاش‌های رئيس جمهور برای پناه دادن به دوستان، متحدان و احتمالا توطئه‌گران خود هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.»

او ادامه داد: «چون تمام این افراد می‌توانند دوباره در موقعیتی قرار بگیرند که برای شهادت به پیشگاه هیات منصفه خوانده شوند، در آن زمان باید تصمیم بگیرند واقعیت را بگویند یا خطر مواجهه با مجازات را به جهت ارتکاب به جرمی جدید و اخلال در عدالت، به جان بخرند.»

رئیس جمهور آمریکا در شامگاه چهارشنبه، از عفو ۱۲ نفر دیگر خبر داد. این اقدام حتی از جانب سیاستمداران حزب خود او نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.

ترامپ طی هفته گذشته تاکنون، حدود ۵۰ نفر را مورد عفو قرار داده است. چارلز کوشنر، پدر داماد او نیز در میان کسانی بود که عفو شد.

© The Independent