«با کاشتن یک نهال، افغانستان را شکوفا و سرسبز کنید»    

کارزار «نهال‌شانی» در افغانستان هر ساله در آستانه فصل بهار آغاز می‌شود

 هر ساله صدها هزار نهال در افغانستان کاشته می‌شود - خبرگزاری هندوکش

بیستم ماه اسفند، روز ملی «نهال‌شانی» در افغانستان است. در این روز از تمام ادارات دولتی و شهروندان این کشور خواسته شده است که همه ساله در تاریخ تعیین شده با کاشتن یک نهال روز ملی نهال شانی را آغاز کنند تا افغانستان به سوی شکوفایی و سرسبزی گام بردارد.    

امسال هم با نزدیک شدن فصل بهار، نهال‌شانی در افغانستان آغاز شد. شهروندان این کشور و مقامات دولتی آن تلاش می‌کنند که با کاشتن یک نهال، افغانستان را به سوی شکوفایی و سرسبزی ببرند و کسانی‌ را هم که تاکنون نهالی نکاشته‌اند و علاقه‌ای به این کار هم ندارند، تشویق کنند.              

حالا که کم‌تر از ده روز به ماه فروردین باقی مانده است، در هر گوشه و کنار این کشور خبر از غرس نهال و بته‌های گل به گوش می‌رسد و از تمام شهروندان این کشور نیز خواسته شده است که نباید در این فصل به کاشتن یک نهال که اندک‌ترین خدمت به کشورشان است بی‌توجه باشند. آنها باید در این زمینه تلاش کرده؛ استان، روستا و منطقه شان را سرسبز کنند.

در حال حاضر، مسئولان تمام ادارات دولتی نیز در کارزار غرس نهال‌شانی مشارکت کرده‌اند و در گوشه و کنار افغانستان در حال کاشتن نهال هستند.

محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان نیز با کاشت دو نهال تحت نام «نهال صلح» در محوطه قصر صدارت عظمی، آرزو کرد که صلح و ثبات دائمی در افغانستان تامین شود و گفت: «شهروندان کشور باید با کاشت یک نهال، سهم خود را در جهت ایجاد محیط زیست سالم و سر سبز ادا کنند.»

او گفت: «ایجاد محیط زیست سالم و فضای سبز با توجه جدی و سهم دل‌سوزانه مردم و شهروندان کشور مقدور است و امیدواریم که سال پیشرو از هر جهت سال پر از خیر و برکت برای مردم افغانستان باشد.»

عاطفه طیب، معین مالی و اداری وزارت دولت در امور صلح در افغانستان نیز با غرس نمودن یک نهال در کابل، از شهروندان این کشور خواست که در زمینه نباید بی‌توجه باشند و گفت:«غرس نهال در سرسبزی شهر، پاکی محیط زیست و کاهش آلودگی هوا نقش مهم داشته و نیاز است که همه‌ هموطنان عزیز ما در این کمپین ملی سهم بگیرند تا از این طریق در آینده یک افغانستان سرسبز و عاری از آلودگی محیط زیست داشته باشیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سمندر نوابی، ساکن کابل نیز تاکنون ده‌ها نهال را در محوطه حویلی خود غرس کرده، می‌گوید:«همه می‌دانند که بهار با سر سبزی زیبا و مقبول معلوم می‌شود و این سرسبزی درختان خود نشانه‌ای از آمدن فصل بهار است. من امسال برخلاف سال‌های پیشین تاکنون ده‌ها نهال را برای سرسبزی کاشتم و از مردم نیز می‌خواهم که این فرصت طلایی را از دست ندهند با کاشت یک نهال مسئولیت اجتماعی شان را ادا کنند.»

رامش نوید، نیز تصمیم دارد که روز شنبه با جمعی از دوستانش یک کارزار نهال‌شانی را آغاز کند، گفت: «امسال با جمع از دوستانم تصمیم داریم که ۱۰۰ دانه نهال بکاریم و این کوچک‌ترین حق سرزمین ما بالای ماست که باید انجام دهیم از همه مردم و به ویژه جوانان می‌خواهیم که با کاشت یک نهال مسئولیت‌شان را در برابر طبعیت ادا کنند.»

کمپین نهال‌شانی امسال و آن‌هم در نزدیکی فصل بهار از سوی ادارات دولتی و شهروندان این کشور در حالی صورت می‌گیرد که محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری این کشور بیستم ماه اسفند را به عنوان روز ملی نهال‌شانی طی فرمانی تعیین کرده است.

آقای غنی، در حکم‌اش به تمام ادارات دولتی این کشور دستور داده است که «در هماهنگی با اداره‌ حفاظت محیط زیست و شهرداری‌های تمام استان‌های مربوطه، کمپین نهال شانی را در ۲۰ اسفند هر سال با کاشت یک نهال آغاز کنند و مردم و اعضای جامعه مدنی نیز در این کمپین ملی شرکت کنند.»  

بیشتر از زندگی