رزمایش ارتش ایران در جنوب کشور آغاز شد

سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ می‌گوید همه گزینه‌های دفاعی و تهاجمی ایران آماده است

«این عملیات دقیقا در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده برگزار می‌شود» - Iranian Army office / AFP

رسانه‌های ایران از آغاز رزمایش ارتش و انهدام مواضع دشمن فرضی خبر دادند. این رزمایش که عملیات مشترک نیروی دریایی و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی است و «ذوالفقار ۱۴۰۰» نام دارد، صبح امروز شانزدهم آبان در سواحل مکران واقع در جنوب ایران برگزار شد.

به گزارش رسانه‌های ایران، در این رزمایش، یگان‌های پیاده، زرهی و مکانیزه نیروی زمینی ارتش، سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی، شناورهای سطحی و زیر سطحی نیروی دریایی ارتش با پشتیبانی جنگنده‌ها و پهپادهای نیروی هوایی ارتش حضور دارند. 

خبرگزاری تسنیم گزارش داده است: «تکاوران و تفنگداران نیروی دریایی و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در عملیاتی مشترک با اجرای عملیات هوابرد، هلی‌برن و آب‌خاکی در سواحل دشمن نسبت به پیاده کردن نیروها و تجهیزات، تصرف سرپل و پیشروی به‌سمت اهداف تعیین‌شده، اقدام کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان این عملیات، سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار۱۴۰۰ ارتش با تأکید بر اینکه همه گزینه‌های دفاعی و تهاجمی ایران علیه دشمنان آماده و مهیاست، گفت: «عملیات جمع‌‌آوری اطلاعات الکترونیکی و سیگنالی و ضدالکترونیکی نیروهای مهاجم، همچنین پایداری ارتباطات در فضای مطلق جنگ الکترونیک از جمله نقاط قوت عملیات امروز بود. همچنین جنگنده‌های اف – ۴ نیروی هوایی ارتش به منظور پشتیبانی از نیروهای زمینی و دریایی ارتش با تیراندازی و استفاده از بمب‌های ۲۵۰ پوندی، مناطق در تصرف یگان‌های حمله‌ور در نقش دشمن را مورد هدف قرار دادند. انهدام واحدهای شناور یگان‌های حمله‌ور در نقش دشمن توسط شناورهای تندروی آذرخش، شهاب و رعد مجهز به راکت‌انداز، عملیات مین‌‌‌ریزی، اجرای تازش موتوری در سواحل و هلی برن تفنگداران به وسیله بالگردهای یگان هوادریا از دیگر عملیات‌ صورت گرفته بود.»

در این رزمایش فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا نیز حضور داشت. سرلشکر غلامعلی رشید در جمع فرماندهان ارتش تاکید کرد: «تهدید از سوی هر قدرت مستکبر و متجاوزی، در هر سطحی و از مبدأ هر سرزمینی که باشد نیروهای مسلح ما شامل ارتش و سپاه آن را سرکوب می‌کنند.»

او همچنین با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن این رزمایش گفت: «ما مؤلفه‌های قدرت و روش استفاده از آن را از تجربه‌هایه شت سال دفاع مقدس آموخته‌ایم و امیدواریم دشمنان از آزمودن قدرت ارتش و سپاه ما پرهیز کنند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با اشاره به انجام این رزمایش پیش از آغاز مذاکرات هسته‌ای نوشت: «این عملیات دقیقا در بحبوحه تشدید تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده در پی خروج یکجانبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵برگزار می‌شود. پس از ماه‌ها تأخیر، اتحادیه اروپا، ایران و ایالات متحده هفته گذشته اعلام کردند که مذاکرات غیرمستقیم برای احیای این توافق ۲۹ نوامبر در وین از سر گرفته می‌شود.»