کشف مهیج‌ترین موزاییک قرن زیر مزرعه‌ای در انگلستان

این موزاییک رومی صحنه‌هایی از ایلیاد، ازجمله نبرد میان قهرمان یونانی آشیل و هکتور را به تصویر کشیده است

گمان می‌رود این موزاییک مرکز یک محوطه غذاخوری بزرگ بوده باشد‌ـ University of Leicester Archaeology/Historic Englan

باستان‌شناسان با استقبال از کشف یک موزاییک رومی متاخر زیر مزرعه‌ای در روتلند، آن را «مهیج‌ترین» یافته در نوع خود در بریتانیا، طی قرن گذشته خوانده‌اند.

این موزاییک اولین اثر هنری در بریتانیا است که صحنه‌هایی از ایلیاد، ازجمله نبرد میان قهرمان یونانی آشیل و شاهزاده تروا، هکتور، را که در پایان شعر حماسی رخ می‌دهد، به‌ نمایش می‌گذارد.

حقیقت این است که تنها تعداد انگشت‌شماری موزاییک با تصویری مشابه در سراسر اروپا کشف شده است.

با توجه به غیرمعمول بودن این موزاییک، وزارت دیجیتال، رسانه، فرهنگ و ورزش (DCMS)ــ به توصیه سازمان هیستوریک انگلند‌ــ این اثر هنری و مجموعه ویلایی اطراف را مکان باستان‌شناسی با اهمیت ملی تعیین کرد.

جیم ارواین، پسر مالک زمین، برایان نیلور، موزاییک روتلند را که در ابعاد ۱۱ متر در تقریبا ۷ متر است، کشف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ارواین با تامل درباره این کشف اتفاقی گفت: «گردشی در مزارع همراه با خانواده به‌ اکتشافی باورنکردنی تبدیل شد.»

پس از اقدام هیستوریک انگلند به تامین بودجه برای حفاری اضطراری، موسسه خدمات باستان‌شناسی دانشگاه لستر در اوت سال گذشته تحقیق‌های اولیه را انجام داد.

این موزاییک چشمگیر که گمان می‌رود مرکز یک محوطه غذاخوری بزرگ بوده باشد، احتمالا با سفارش فردی ثروتمند با دانش ادبیات کلاسیک سفارش داده شده است.

کارشناسان قدمت این اثر هنری را قرن سوم یا چهارم پس از میلاد می‌دانند و بر اساس شواهد آسیب آتش‌سوزی و ترک‌خوردگی، بر این باورند که این موزاییک دوباره استفاده شده و تغییر کاربری داده است.

جان توماس، معاون خدمات باستان‌شناسی دانشگاه لستر که کاوش‌ها را هدایت کرده است، گفت: «این بی‌تردید مهیج‌ترین کشف موزاییک رومی در بریتانیا در قرن گذشته است.»

«این به ما دیدگاه‌های تازه‌ای درباره نگرش‌های مردم در آن زمان و پیوند آن‌ها با ادبیات کلاسیک می‌دهد، و همچنین اطلاعات فراوانی درباره شخصی می‌دهد که این قطعه را سفارش داده است.»

«این کسی است که هم دارای دانش کلاسیک بوده و هم پول لازم را برای سفارش چنین جزئیاتی داشته است. این اولین تصویر از این داستان‌ها است که ما تاکنون در بریتانیا کشف کرده‌ایم.»

آقای توماس اضافه کرد که به‌ندرت پیش می‌آید ویلاهایی مانند ویلای روتلند به این خوبی و این‌طور کامل حفظ شده باشند. در همین حال، دانکن ویلسون که مدیریت هیستوریک انگلند را بر عهده دارد، گفت: «با حفاظت از این مکان می‌توانیم به‌ یادگیری از آن ادامه دهیم و مشتاقانه منتظر باشیم که کاوش‌های آینده درباره مردمی که بیش از ۱۵۰۰ سال پیش در آن‌جا زندگی می‌کردند، بیشتر به ما بیاموزند.»

ریچارد کلارک، باستان‌شناس شهرستان لسترشر و روتلند، از آقای ارواین و خانواده‌اش به‌دلیل «اقدام‌های سریع و مسئولانه» آن‌ها در جلب‌ توجه مقام‌ها تمجید کرد.

او افزود: «مایه افتخار بود که در این تحقیق شرکت کردم و باعث خوشحالی بود که با چنین گروه ماهری از غیر‌حرفه‌ای‌ها و متخصصان کار کردم.»

کشف این موزاییک سال آینده در برنامه تلویزیونی «حفاری برای بریتانیا» (Digging for Britain) از شبکه دو بی‌بی‌سی پخش خواهد شد.

در این بین، هیستوریک انگلند و شورای شهرستان روتلند تلاش خواهند کرد مکانی را برای نمایش و توضیح یافته‌های ویلا پیدا کنند. کاوش‌های بیشتر نیز قرار است در اوایل سال آینده انجام شود.

© The Independent

بیشتر از جهان