کار پروژه گازرسانی تاپی تا چند روز دیگر در افغانستان آغاز می‌شود

این پروژه گاز ترکمنستان را از افغانستان به پاکستان و هند می‌رساند

پروژه گازرسانی تاپی که توافق‌های ابتدایی آن میان کشورهای هند، پاکستان و ترکمنستان در ۱۹۹۵ شکل گرفته بود، در سال ۲۰۱۶ به‌طور رسمی افتتاح شد‌ـ Reuters

وزارت داخله (کشور) طالبان از نهایی شدن طرح امنیتی حفاظت از پروژه گازرسانی ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند (تاپی) خبر داد و گفت این طرح با مشارکت دولت ترکمنستان انجام می‌شود.

وزارت کشور طالبان روز پنجشنبه ۵ اسفند، با انتشار خبرنامه‌ای، اعلام کرد در دو روز اخیر، هواجه اویزوف، سفیر ترکمنستان در کابل، و محمد مراد امانف، رئیس پروژه گازرسانی تاپی، در زمینه چگونگی تامین امنیت این پروژه با مقام‌های وزارت دفاع و وزارت کشور طالبان گفت‌و‌گو کرده‌اند.

در این خبرنامه آمده است که طرح امنیتی پروژه گازرسانی تاپی را وزارت‌های دفاع و کشور طالبان نهایی کرده‌اند و یک نسخه از این طرح در اختیار هیئت ترکمنستانی قرار داده شده است. وزارت کشور طالبان، به نقل از هیئت ترکمنستانی، خبر داد که کار پروژه گازرسانی تاپی در چند روز آینده در افغانستان آغاز خواهد شد.

پروژه گازرسانی تاپی که توافق‌های ابتدایی آن میان کشورهای هند، پاکستان و ترکمنستان در ۱۹۹۵ شکل گرفته بود، در سال ۲۰۱۶، با حضور روسای جمهوری کشورهای افغانستان، هند، پاکستان و ترکمنستان افتتاح شد. این پروژه، گاز ترکمنستان را با عبور از افغانستان، به پاکستان و هند می‌رساند و یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اقتصادی منطقه است. بر اساس پیش‌بینی‌ها، اگر افغانستان، ترکمنستان، پاکستان و هند موفق شوند این پروژه‌ را اجراکنند، باعث رشد اقتصاد این چهار کشور می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کار بخش‌هایی از این پروژه که مربوط به ترکمنستان است در سال ۲۰۱۵ به پایان رسید، اما کار آن در افغانستان به دلیل تهدیدهای گروه طالبان پیش نرفت. با وجود این‌که دولت‌های ترکمنستان و افغانستان در سال‌های گذشته تلاش کردند با دادن امتیاز به سران و فرماندهان گروه طالبان، آنان را به خودداری از حمله به این پروژه راضی کنند، تا زمان فروپاشی دولت پیشین افغانستان، طالبان با آغاز این پروژه در افغانستان مخالف بود.

قرار بود بخش‌های مربوط به افغانستان در سال ۲۰۱۹ تکمیل شود، اما به دلیل پیشروی طالبان به سمت مراکز شهرستان‌ها و به‌ویژه گسترش سلطه این گروه در هرات، فراه، نیمروز، هلمند و قندهار، که مسیر لوله گاز از این استان‌ها می‌گذرد، کار این پروژه همچنان متوقف ماند.

هزینه کل این پروژه ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است و سهم افغانستان حدود سالانه ۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده است. بر اساس برآوردهای دولت پیشین افغانستان، در صورت اجرای این پروژه، علاوه بر سالانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز که نصیب افغانستان می‌شود، زمینه اشتغال هزاران نفر نیز در بخش‌های فنی و امنیتی فراهم می‎‌‌‌شود. طالبان برای حفاظت از خط لوله گاز تاپی، که ۱۸۱۴ کیلومتر طول دارد و ۸۱۶ کیلومتر آن در خاک افغانستان است، یک واحد ویژه امنیتی ایجاد کرده ‌است.

به دلیل اهمیت این پروژه برای ترکمنستان، این کشور پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، با طالبان ارتباط برقرار کرد و هیئت‌های رسمی به کابل فرستاد. قربانقلی بردی محمد‌اف، رئیس‌جمهوری ترکمنستان، اواخر اکتبر سال گذشته گفت ترکمنستان آماده است روابط نزدیکی با طالبان داشته باشد تا پروژه‌های اقتصادی که به‌نفع دو کشور است، به‌زودی اجرا شوند. در پی این سخنان، رشید مردوف، وزیر خارجه ترکمنستان، ۳۰ اکتبر به کابل سفر کرد و در ملاقات با سران گروه طالبان، از تعهد ترکمنستان به تدوام همکاری نزدیک با طالبان و حمایت از اجرای پروژه گازرسانی تاپی خبر داد.

طالبان که اکنون برای دستیابی به مشروعیت بین‌المللی، تامین مخارج و ایجاد ثبات تلاش می‌کند، این پروژه را به چشم طعمه‌‌ای آماده می‌بیند. هرچند طالبان به ترکمنستان اطمینان داده است که طرحشان برای تامین امنیت این پروژه نهایی است و نگرانی‌ها در این مورد کاملا رفع شده است، افزایش درگیری‌ها در نقاط گوناگون افغانستان، به نگرانی‌ها از وقوع جنگ در بهار پیش‌رو دامن زده است.

در شش ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، این گروه به هیچ‌یک از پیش‌شرط‌های جامعه جهانی از جمله تشکیل دولت فراگیر و موردقبول همه اقوام و جریان‌های سیاسی افغانستان پاسخ مثبت نداده و بارها تاکید کرده است که ساختار حاکم بر افغانستان فراگیر و همه‌شمول است. شماری از دولت‌های منطقه نگران‌اند که کنترل انحصاری طالبان بر افغانستان، به نارضایتی اقوام غیرپشتون بینجامد و به یک جنگ گسترده دیگر در این کشور منجر شود.