دبیر شورای امنیت روسیه: «حکومت» طالبان ناپایدار است

«طالبان از پیروزی بر آمریکا سرمست‌اند اما اوضاع افغانستان بسیار خراب است»

دبیر شورای امنیت روسیه درباره پشتون‌ کردن  افغانستان هشدار داد- عکس از AFP

نیکلای پاترشوف، دبیرشورای امنیت ملی روسیه، در نشست روز جمعه خود با سازمان‌های امنیتی و نهادهای اطلاعاتی کشورهای مشترک‌المنافع، طالبان را به باد انتقاد گرفت و گفت که «حکومت» طالبان ناپایدار است و در میان آن‌ها اختلاف‌های بسیاری وجود دارد.

پاترشوف با اشاره به وضعیت نامساعد افغانستان، گفت که مقام‌های طالبان هنوز از پیروزی بر ایالات متحده آمریکا «سرمست»‌اند اما وضعیت در افغانستان بسیار وخیم است. او که در سخنانش رژیم طالبان را «حکومت» می‌نامید، بر ناپایداری سیستم‌هایی که طالبان ایجاد کرده‌اند، تاکید کرد.

دبیر شورای امنیت ملی روسیه تصریح کرد که در خصوص عادی شدن اوضاع در افغانستان هنوز چشم‌انداز خوبی وجود ندارد و طالبان قصد ندارند نمایندگان سایر اقوام حاضر در افغانستان را در قدرت شریک کنند. او درباره پشتون کردن افغانستان هشدار داد و از خطرهای پیش رو در این کشور اظهار نگرانی کرد.

طالبان ۱۵ اوت ۲۰۲۱ دوباره در افغانستان روی کار آمدند و پایان جنگ و پیروزی خود بر ایالات متحده آمریکا را اعلام کردند. آمریکا و ناتو نیز آخر اوت همان سال، دو هفته پس از تسلط طالبان بر افغانستان، پس از ۲۰ سال حضور در این کشور، افغانستان را ترک کردند و طالبان در ماه سپتامبر، تشکیل «امارت اسلامی» خود را اعلام کردند.

با آنکه روابط روسیه و طالبان معمولا بسیار نزدیک ارزیابی می‌شود، اکنون شماری از آگاهان سیاسی معتقدند این اظهارات دبیر شورای امنیت ملی روسیه نشان می‌دهد که این کشور از حمایت طالبان پشیمان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه تاکنون طالبان را به رسمیت نشناخته، اما نماینده طالبان در مسکو حضور دارد و سفارت افغانستان در روسیه در اختیار او قرار داده شده است.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفته بود که روسیه در تلاش برای ایجاد رابطه با طالبان است و می‌خواهد تمام گروه‌های قومی در اداره افغانستان سهم داشته باشند.

طالبان نخستین بار در سال ۱۹۹۶ بر افغانستان تسلط یافتند و پنج سال بر این کشور حکومت کردند. در آن زمان، پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی این گروه را به رسمیت شناختند اما اکنون که پس از ۲۰ سال دوباره قدرت گرفته‌اند، هیچ کشوری آن‌ها را به رسمیت نشناخته است.

طالبان ایالات متحده آمریکا را بزرگ‌ترین مانع به رسمیت شناخته شدن خود می‌دانند.

بیشتر از جهان