آبان خونین دیگری در تاریخ ایران ثبت شد؛ مردم ایذه را به رگبار بستند

حکومت ایران کشتار مردم در ایذه را نیز به گروه داعش نسبت داد

خبرگزاری دولتی ایرنا با انتشار اطلاعیه‌ای منتسب به گروه داعش، ادعا کرد که این گروه مسئولیت «عملیات تروریستی» شامگاه چهارشنبه ۲۵ آبان در ایذه را برعهده گرفته است. 

در این اطلاعیه آمده است: «در حمله اعضای این گروه به اعضای سپاه پاسداران در ایذه در جنوب غربی ایران، ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.» اطلاعیه منتسب به گروه داعش، آن‌طور که خبرگزاری ایرنا نیز ادعا کرده، در فضای مجازی منتشر شده است.

جمهوری اسلامی ایران پس از تیراندازی در حرم شاهچراغ شیراز، نیز مدعی شد که این «حمله تروریستی» را عوامل داعش با استفاده از فضای موجود در ایران، انجام داده‌اند.

شامگاه چهارشنبه ۲۵ آبان، در شصت‌ودومین روز از خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت و هم‌زمان با سالروز کشتار خونین آبان ۹۸، ساکنان بسیاری از شهرهای ایران به خیابان‌ها آمدند و علیه حکومت شعار دادند. تجمع‌های اعتراضی شهر ایذه، واقع در استان خوزستان، هم از عصر چهارشنبه آغاز شد. معترضان میدان سپاه این شهر و حوزه‌های علمیه خواهران و برادران را آتش زدند. پس از آن، حوالی ساعت ۶ عصر، هنگامی‌ که هنوز تجمع اعتراضی مردم ادامه داشت، گروهی موتورسوار در بازار مرکزی شهر به سمت مردم یورش بردند و آنان را به رگبار بستند.

در فاصله کوتاهی پس از این حادثه، رسانه‌های حکومتی در اقدامی هماهنگ، ادعای «حمله تروریستی» به مردم، بسیج و نیروی انتظامی را مطرح کردند و کشته‌شدگان این واقعه را «شهید» نامیدند. ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف هم در پیام‌هایی جداگانه‌، دستور رسیدگی سریع به موضوع را صادر کردند و صادق خلیلیان، استاندار خوزستان، اعلام کرد که «شرارت دشمن» بی‌پاسخ نخواهند ماند.

نماینده خامنه‌ای در شهرستان ایذه سه روز و در استان خوزستان، یک روز عزای عمومی اعلام کرده است.

خبرگزاری ایسنا شامگاه چهارشنبه به نقل از ولی‌الله حیاتی، معاون انتظامی امنیتی استانداری خوزستان، نوشت که تلاش برای دستگیری ضاربان ادامه دارد و شرایط در ایذه آرام و تحت‌کنترل است. خبرگزاری ایرنا نیز بامداد پنجشنبه به نقل از همین مقام نوشت: «هیئتی متشکل از اعضای شورای تامین از سوی استاندار خوزستان برای بررسی حادثه تروریستی شامگاه چهارشنبه عازم ایذه شده‌اند.»

سپاه ولی‌عصر خوزستان از نخستین نهادهایی بود که درباره واقعه ایذه بیانیه صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «دو موتورسیکلت با سوءاستفاده از التهاب ایجادشده در شهرستان ایذه، با اسلحه‌های کلاشنیکف به سمت مردم و پلیس تیراندازی کردند و آن‌ها را به رگبار بستند.» سپاه ولی‌عصر این «شهادت هموطنان» را به خامنه‌ای تبریک گفت و از مردم خواست با حضور در مراسم تشییع جانباختگان، از «آرمان‌های انقلاب اسلامی» دفاع کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در خبری دیگر، علی دهقانی، رئیس‌کل دادگستری خوزستان، هم اعلام کرد: «سه نفر از عوامل اصلی حوادث و اغتشاش‌های شهرستان ایذه دستگیر شده‌اند و تلاش برای شناسایی و دستگیری سایر عوامل مرتبط در دستور کار قرار دارد.»

روایت شاهدان عینی از واقعه ایذه با روایت مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی تفاوت‌‌های ملموسی دارد؛ هم‌زمان با موج تبلیغات رسانه‌ای جمهوری اسلامی و تلاش آنان برای تروریستی خواندن این حادثه، بسیاری از کاربران در رسانه‌های اجتماعی هشتگ «کار خودشان است» را فراگیر کردند.

بر مبنای آماری که رسانه‌های حکومتی ایران اعلام کرده‌اند، در تیراندازی ایذه، هفت نفر کشته و دست‌کم ۱۵ نفر مجروح شده‌اند. گفته می‌شود حال برخی مجروحان که به اهواز منتقل شده‌اند، وخیم است. با این حال، حساب توییتری ۱۵۰۰ تصویر اعلام کرد که تعداد کشته‌ها بسیار بیشتر است.

در میان کشته‌شدگان، نام دو کودک نیز به چشم می‌خورد؛ آرتین رحمانی و کیان پیرفلک. آرتین رحمانی ۱۴ سال داشت و در اینستاگرام، پست‌هایی درباره آرزوهایش برای ایران منتشر کرده بود. پس انتشار خبر کشته شدن آرتین، بسیاری از کاربران آخرین روایتگر (استوری) او را بازنشر کردند که در آن نوشته بود: «این سرزمین برام هیچ سودی نداشت، ولی می‌ذارم سر، زمین براش». آرتین در پستی دیگر، با سه رنگ سبز، سفید و سرخ نوشته بود: «حالمون خوب می‌شه یه روز؛ ولی شاید اون روز من نباشم، اگه تو بودی جای من بلند بخند از ته دل...»

کیان پیرفلک نیز کودک ۱۰ ساله‌ای بود که آرزو داشت مخترع شود اما با شلیک گلوله جان باخت. تصویر پیکر او موجی از واکنش‌ها را در رسانه‌های اجتماعی به دنبال داشت؛ از کیان ویدیویی دست‌به دست می‌شود که در آن، با نام «خدای رنگین‌کمان»، یکی از اختراع‌هایش را آزمایش می‌کند.