تقاضای اردوغان از پوتین: ایجاد کریدور ۳۰ کیلومتری در شمال سوریه

طبق توافق سال ۲۰۱۹ ترکیه و روسیه، پوتین متعهد شد که یک منطقه حائل بین مرز ترکیه و مناطق تحت نفوذ «یگان‌های مدافع خلق» ایجاد کند

تماس تلفنی اردوغان با پوتین، در پی سفر هفته جاری سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه، به آنکارا برای گفت‌وگو درباره اوضاع سوریه، انجام شده است- Murat KULA / TURKISH PRESIDENTIAL PRESS SERVICE / AFP

دفتر رجب طیب اردوغان، روز یکشنبه، ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر)، اعلام کرد که رئیس جمهوری ترکیه در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، خواستار ایجاد یک کریدور امنیتی ۳۰ کیلومتری در مرز ترکیه با سوریه شد.

اردوغان شبه‌نظامیان کرد سوریه را «تروریست» خواند و بر «اهمیت و فوریت» ایجاد کریدور در شمال سوریه بر اساس توافقنامه سال ۲۰۱۹  میان ترکیه و روسیه، تاکید کرد.

گفت‌وگوی تلفنی اردوغان با پوتین، سه هفته پس از آن انجام شده است که ترکیه در واکنش به انفجار انتحاری بمب در خیابان استقلال استانبول که شش کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت، به عملیات نظامی گسترده و حملات هوایی و توپخانه‌ای علیه مواضع کردها در سوریه و عراق، اقدام کرده است.

دولت ترکیه، «حزب کارگران کردستان» (PKK) و «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) کردهای سوریه را عامل بمب‌گذاری استانبول معرفی کرده است، اما هر دو گروه فوق دست داشتن در آن حادثه را رد کرده‌اند.

حزب کارگران کردستان از ۳۸ سال پیش جنگ علیه دولت ترکیه را آغاز کرده است که تاکنون به جان باختن ده‌ها هزار نفر منجر شده است. این سازمان در فهرست سازمان‌های تروریستی ترکیه، ایالات متحده، و اتحادیه اروپا قرار دارد.

با این حال، آمریکا و اتحادیه اروپا، «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) سوریه را در فهرست گروه تروریستی قرار نداده‌اند و این گروه در جنگ ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا علیه داعش در سوریه، نقش اصلی را بر عهده داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با اینکه پس از مخالفت ایالات متحده و روسیه (که هر دو دارای پست‌های نظامی در منطقه‌اند)، در اوایل سال جاری میلادی حمله گسترده ترکیه به منطقه تحت تسلط کردها در شمال سوریه متوقف شد، اکنون بار دیگر اردوغان تهدید کرده است که حملات آنکارا را به شمال سوریه، با «حمله زمینی» دنبال خواهد کرد.

طبق توافق سال ۲۰۱۹ ترکیه و روسیه، پوتین متعهد شد که یک منطقه حائل بین مرز ترکیه و مناطق تحت نفوذ «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) ایجاد کند که نیروهای ارتش سوریه و پلیس نظامی روسیه آن را کنترل کنند.

با آنکه در منطقه مرزی سوریه با ترکیه، نیروهای دولتی روسیه، سوریه و نیز نیروهای آمریکایی حضور دارند، اردوغان تاکید دارد که توافق ترکیه و روسیه در این مورد کاملا اجرا نشده است.

پوتین حامی اصلی بشار اسد در سوریه است و پیش‌تر با ترکیه در منطقه شمال سوریه همکاری نزدیکی داشته است و در ماه‌های اخیر فشارهایی بر اردوغان و بشار اسد برای آشتی بین آنکارا و دمشق وارد کرده است.

تماس تلفنی اردوغان با پوتین، در پی سفر هفته جاری سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه، به آنکارا برای گفت‌وگو درباره اوضاع سوریه، انجام شده است.

کرملین در بیانیه خود درباره گفت‌وگوی تلفنی پوتین و اردوغان، تاکید کرد که «تماس‌های نزدیک» بین وزارتخانه‌های دفاع و خارجه روسیه و ترکیه درباره سوریه حفظ خواهد شد.

در این تماس تلفنی، اردوغان و پوتین علاوه بر موضوع کریدور امنیتی موردنظر ترکیه در شمال سوریه، درباره انرژی نیز گفت‌وگو کردند.

ترکیه یکی از برنامه‌های خود را تبدیل شدن به قطب توزیع و صادرات انرژی، به ویژه گاز، از روسیه و دیگر کشورها به اروپا، اعلام کرده است و روسیه نیز پیشنهاد کرده است که ترکیه را به مرکزی برای فروش گاز خود تبدیل خواهد کرد.

اردوغان و پوتین در تماس تلفنی خود، همچنین درباره توافقی که با میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه برای صادرات غلات اوکراین از بندرهای دریای سیاه انجام شده است، با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

دفتر اردوغان بدون ارائه جزئیات بیشتر، اعلام کرده است که رئیس جمهوری ترکیه به ولادیمیر پوتین گفته است که توافق صادرات غلات اوکراین، می‌تواند به تدریج به «محصولات غذایی مختلف و سایر کالاها» نیز گسترش یابد.

با این حال، مسکو تاکید کرده است که گسترش این توافق به سایر محصولات، مستلزم لغو تحریم‌ها علیه روسیه و «برداشتن موانع از سر راه صادرات روسیه برای تامین غلات و محصولات غذایی کشورهای نیازمند» است.

مسکو مدعی شده است که به دلیل تحریم کشتی‌ها و تحریم‌های بانکی که اروپا و آمریکا پس از حمله پوتین به اوکراین اعمال کرده‌اند، برای صادرات کود و غلات روسیه، با مشکل مواجه است.

بیشتر از جهان