سربازان روس در اجساد کشته‌شدگان تله انفجاری می‌گذارند

به گفته وزیر دفاع اوکراین، سربازان روسیه در گورهای گروهی و اسباب‌بازی‌های کودکان نیز بمب کار می‌گذارند

بر اساس قوانین بین‌المللی، تله‌ انفجاری ممنوع است و این تله‌ها نباید به «بیماران، مجروحان یا اجساد» وصل شوند - AFP

سربازان روسیه متهم‌اند که در اجساد سربازان کشته‌شده در جنگ اوکراین تله انفجاری کار می‌گذارند.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، مدعی شد در گورهای گروهی، اسباب‌بازی‌های کودکان، کوله‌پشتی‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و آپارتمان‌ها نیز بمب کار گذاشته‌اند.

او گفت این صرفا «فهرستی جزئی از نقض قوانین سازمان ملل متحد در درگیری‌های مسلحانه و جنگ از طرف روسیه» است.

بر اساس قوانین بین‌المللی، تله‌ انفجاری ممنوع است و در پروتکل دوم کنوانسیون برخی سلاح‌های متعارف به طور خاص، ذکر شده است که این تله‌ها نباید به «بیماران، مجروحان یا اجساد» وصل شوند.

نقض این کنوانسیون جنایت جنگی محسوب می‌شود.

با وزارت دفاع اوکراین و روسیه برای اظهارنظر در این زمینه تماس گرفته شد.

تله انفجاری اصطلاحی است که به وسیله منفجره‌ای اطلاق می‌شود که برای کشتن یا ایجاد آسیب ساخته یا تنظیم شده است و چنانچه تکان بخورد، به شکلی غیرمنتظره‌ منفجر می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنوانسیون تسلیحات سازمان ملل که در حقوق بین‌الملل دارای اعتبار است، به این نکته نیز اشاره می‌کند که نباید تله انفجاری به شکلی بی‌رویه استفاده یا در جایی کار گذاشته شود که احتمال دارد به کشته شدن غیرنظامیان منجر می‌شود.

از زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در ۲۴ فوریه به سربازان خود دستور داد به کشور همسایه، اوکراین، حمله کنند، روسیه بارها به ارتکاب جنایات جنگی متهم شده است که آن‌ها را رد می‌کند.

سربازان مسکو به کشتن غیرنظامیان، تجاوز جنسی، گروگان‌گیری، شکنجه و نیز بمباران خانه‌ها و زیرساخت‌های غیرنظامی متهم شده‌اند.

روز پنجشنبه، نبردهای شدید در چندین منطقه اوکراین ادامه یافت؛ از جمله کی‌یف، پایتخت این کشور نیز به‌شدت بمباران شد.

حمله به کی‌یف بخشی از بزرگ‌ترین امواج حملات ظرف چند هفته اخیر بود که نیروگاه‌ها و سایر زیرساخت‌های حیاتی را در هوای سرد هدف قرار داد. آژیرهای حمله هوایی در سراسر این کشور به صدا درآمد.

ژنرال والری زالوژنی، فرمانده ارتش اوکراین، گفت: «داده‌های اولیه نشان می‌دهد روسیه ۶۹ موشک به سمت تاسیسات انرژی شلیک کرده است و نیروهای اوکراینی ۵۴ فروند از آن‌ها را ساقط کرده‌اند. هیچ گزارش فوری درباره مرگ‌ومیر منتشر نشده است.

نیروی هوایی اوکراین گزارش داد که روسیه شبانه پهپادهای انفجاری را به مناطق منتخب فرستاد و سپس صبح، با «موشک‌های کروز هوایی و دریایی که از کشتی‌ها و هواپیما‌های راهبردی پرتاب می‌شوند»، حملاتش را گسترش داد.

این حمله گسترده آخرین مورد از مجموعه حملات روسیه به منابع برق و آب بود که باعث مصیبت بیشتری برای مردم اوکراین شد.

مسکو از ماه اکتبر چنین حملاتی را به صورت هفتگی آغاز کرد و هم‌زمان نیروهای زمینی آن نیز در تلاش برای پیشروی‌اند.

به گفته سرپرستی منطقه‌ای، سیستم‌های دفاع هوایی در کی‌یف، پایتخت اوکراین روز پنجشنبه برای دفع حملات فعال شدند. صدای انفجار در این شهر به گوش می‌رسید.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، گفت که دست‌کم سه نفر از جمله یک دختر ۱۴ ساله زخمی و در بیمارستان بستری شده‌اند.

او درباره قطعی برق در پایتخت هشدار داد و از مردم خواست آب ذخیره کنند و لوازم برقی خود را شارژ کنند.

روسیه و اوکراین بعد از بیش از ۱۰ ماه نبرد، درگیر جنگی طاقت‌فرسا و فرسایشی شده‌اند.

ارتش اوکراین بخش‌هایی از سرزمین‌های تحت اشغال روسیه در شمال شرق و جنوب این کشور را پس گرفته است و همچنان به مقاومت در برابر تلاش‌های مداوم روسیه برای تصرف کل منطقه صنعتی دونباس ادامه می‌دهد.

درهمین حال، مسکو به شیوه‌ای سازمان‌یافته تاسیسات برق اوکراین و سایر زیرساخت‌های مهم را هدف قرار داده است تا عزم این کشور را تضعیف کند و آن‌ها را وادارد بر اساس شرایط روسیه مذاکره کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان