«رالی داکار» عربستان سعودی؛ سخت‌ترین و نفس‌گیرترین رقابت‌ موتوری در دنیا

زنان ورزشکار عربستان سعودی در دشوارترین «رالی داکار» شرکت دارند

رالی داکار ۲۰۲۳، رویداد رالی-رید به میزبانی عربستان سعودی، چهل و پنجمین دوره رالی داکار است که سازمان ورزشی آموری (ASO) آن را برگزار می‌‌کند. این رویداد از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ آغاز شده است و تا ۱۵ ژانویه ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. این چهارمین باری است که عربستان سعودی میزبان این رویداد است. همچنین، برای دومین سال متوالی، این رویداد نخستین دور از مسابقات قهرمانی رالی-رید جهانی ۲۰۲۳ خواهد بود.

دانیا عقیل، راننده زن و ستاره موتورسواری سعودی، نیز در این مسابقه که از دشوارترین مسابقات موتوری دنیا به شمار می‌رود، شرکت دارد. او مجوز رسمی خود را از فدراسیون اتومبیل و موتورسیکلت عربستان سعودی دریافت کرده است.

شرکت‌کنندگان در این رالی، چالش بزرگی برای تکمیل طاقت‌فرساترین مسابقه جهان در طول ۱۵ روز در شن‌های صحرای عربستان سعودی پیش رو دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت‌‌کنندگان در این مسابقه که از سخت‌ترین و نفس‌گیرترین رقابت‌های موتوری در دنیا به شمار می‌رود، با خودرو‌ها، موتورسیکلت‌ها، کامیون‌ها و چهارچرخه‌های خود در صحرا حرکت خواهند کرد.

رانندگان در ۱۴ مرحله و در تقابل با شرایط آب‌وهوایی و محیطی عربستان سعودی، وضعیت مسیر عبور، و شرایط انواع خودروهای خود، با یکدیگر رقابت خواهند کرد تا برنده داکار شوند.

در دسته‌بندی‌های موتور، خودرو، نمونه‌های اولیه سبک‌وزن، SSV، چهارچرخه و کامیون، کلاس جداگانه‌ای نیز برای زنان تعیین شده است و این زنان، چه در جایگاه راننده و کمک‌راننده و چه در جایگاه اعضای تیم، در برابر چشم هواداران و تماشاچیانی که در کنار مسیر حضور می‌یابند، توانایی خود را برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده به بوته آزمایش می‌گذارند.

از برنامه‌ریزی‌هایی که ۱۲ ماه پیش از رقابت‌ها آغاز شد، تا کابوس تدارک منابع مالی لازم برای ورود به این مسابقه، این گروه از زنان با شجاعت، تعهد و اراده‌ای آهنین برای به پایان رساندن راهی که آغاز کرده‌اند، با ارائه بهترین عملکرد ممکن خود، با آنچه در طول  مسیر در پیش دارند، روبه‌رو می‌شوند.

در بخش رقابت‌های موتورسیکلت، میریام پل، موتورسوار هلندی با شماره ۴۴، دهمین حضور خود را در رالی داکار از سر می‌گذراند. او در این فصل نه‌تنها طبق برنامه پیش رفته، بلکه نتایج موفقیت‌آمیزی نیز به دست آورده است. میریام در جام جهانی FIM باجای زنان ۲۰۲۲ و مسابقات قهرمانی رالی-رید جهانی زنان در همین سال، به عنوان قهرمانی دست یافت و این پیام روشن را ارسال کرد که دارنده رتبه ۴۹، در رده «جنرال بایک» در داکار ۲۰۲۲ امسال نیز چیزهای زیادی در چنته دارد.

ساندرا گومز با شماره ۵۶ که برای دومین بار متوالی در رالی داکار حضور یافته است، از زمان اضافی خود در رالی KTM450 نهایت استفاده را برد تا برای داکار آماده شود. این موتورسوار اسپانیایی با بهره‌گیری از تجربه‌هایی که داکار ارائه می‌دهد، از جمله کسب رتبه ۶۲ در سال ۲۰۲۲، و حضور موفقیت‌آمیزش در FIM Trials GP, Enduro, Hard Enduro و اکنون رالی حرفه‌ای، سبک‌ خود را برای هماهنگی با آنچه این رقابت می‌طلبد، تغییر داده است.

کرستن لندمن با شماره ۹۰ نیز وظیفه بزرگی بر عهده گرفته است و در رالی داکار ۲۰۲۳ در Malle Moto  در بخش اورجینال در دسته Motul شرکت می‌کند که به معنای «بدون کمک» است. در این رقابت‌، موتورسوار تمام تعمیرات مکانیکی را شخصا و بدون کمک یا حمایت خدمه تیم انجام می‌دهد و بر این مبنا، سخت‌ترین آزمون توانایی موتورسوار به ‌شمار می‌رود. شرکت کرستن در این رقابت، نشان می‌دهد که او برای این چالش، از تمام دوره‌های پیش آماده‌تر است و به رسیدن به خط پایان مرحله ۱۴ نهایی چشم دوخته است.

با فقط سه موتورسوار زن در بین ۱۷۱ شرکت‌کننده در رده موتورسیکلت، دسته اتومبیل پیشتاز حضور زنان پشت فرمان است و اسطوره رالی داکار، لایا سانز با شماره ۲۲۲،  در سیزدهمین داکار متوالی خود، در این رده با دیگران رقابت می‌کند. لایا از رکورد خارق‌العاده‌ حضور در ۱۱ مسابقه داکار در دسته موتورسیکلت از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ برخوردار است، و سپس از سال ۲۰۲۲ به دسته اتومبیل رفته است تا با اراده‌ای آهنین، بهترین توانایی‌های خود را در واقعی‌ترین مسابقات استقامتی در بیش از یک دهه، به نمایش بگذارد.

آندریا لافاریا با شماره ۲۴۱ از پاراگوئه، با صعود از رتبه ۵۰ در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۳۲ در داکار ۲۰۲۲، به سومین داکار خود در دسته‌بندی Auto وارد می‌شود. آندریا با اشتیاقی بی‌اندازه می‌گوید که برای «انتقام داکار» آماده است و تایید می‌کند که با تمرین فراوان، از جمله آزمایش خودرو در تپه‌های شنی پرو با همراهی اشلی گارسیا چاوز، کمک‌راننده‌اش، آمادگی جسمانی و ذهنی خود را برای مسابقه در شن‌های عربستان سعودی بهبود بخشیده است.

ماگدالنا زایانس با شماره ۲۶۹، دومین راننده زن لهستانی خواهد بود که در داکار شرکت می‌کند. ماگدالنا با تجربه موفقیت در رقابت‌های دیگر، از جمله برنده شدن در رده T1 Open در رالی راه ابریشم ۲۰۲۱، اعتراف می‌کند که رقابت در شن‌های بیابان و تپه‌های شنی و در طول ۱۵ روز، به خوبی توانایی‌های آن‌ها را تا حد امکان به چالش خواهد کشید. این راننده الهام‌بخش می‌گوید: «خوشحال خواهم شد که در خط پایان موفق به کسب مدال شوم... خوشحال خواهم شد که اصلا به آن خط پایان برسم!»

تکمیل‌کننده فهرست زنان شرکت‌کننده در داکار در دسته‌بندی اتومبیل، مونیکا پلازا با شماره ۲۵۶ خواهد بود که مانوئل پلازا، پدرش، نیز در جایگاه کمک‌راننده در کنار او است و در دسته‌بندی Sodicars Team’s T1.2 Prototype Cross Country 4×2 car رقابت خواهد کرد. این راننده / کمک‌راننده، ناوبر و موتورسوار اسپانیایی که در چهارمین رالی داکار خود در کنار مانوئل شرکت می‌کند، در این فصل مسافت چشمگیری را در مسابقات رالی طی کرده است تا با چالش‌های پیش رو در آنچه سخت‌ترین داکار از زمان تاسیس این مسابقه در سال ۱۹۷۸ توصیف می‌شود، مقابله کند.

بیشتر از ورزش