تمجید السیسی از امارات و تلاش برای ترمیم شکاف کمک‌رسانی کشورهای منطقه به مصر

رئیس‌جمهوری مصر: حمایتی که از برادران اماراتی دریافت کرده‌ام، فراموش نمی‌شوند

عبدالفتاح السیسی مقامات امارات را «برادران واقعی مصر» خواند- Ryan Carter / UAE Presidential Court/Handout via REUTERS

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر روز دوشنبه تلاش کرد با تمجید از امارات متحده عربی بر شکاف بین قاهره و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که میلیارد‌ها دلار کمک برای مصر فراهم کرده‌اند، پل بزند.

به گزارش آسوشیتدپرس، السیسی که در سال ۲۰۱۳ به قدرت رسید برای سرپا نگاهداشتن اقتصاد کشورش به کمک‌های نقدی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس وابسته است.

برآوردها حاکی از آن است که در ۱۰ سال اخیر حدود ۱۰۰ میلیارد دلار پول از طریق سپرده‌های بانک مرکزی، سوخت و دیگر حمایت‌ها به قاهره منتقل شده است.

اما در هفته‌های اخیر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نشان داد‌ه‌اند که می‌خواهند شاهد اصلاحات بیشتری در کشورهایی باشد که کمک‌های آنها را دریافت می‌کنند. این روند می‌تواند مصر را که هم اکنون نیز برای اصلاحات تحت فشار صندوق بین‌المللی پول قرار دارد و اقتصادش براثر پیامدهای حمله روسیه به اوکراین نرخ تورم بالاتری را تجربه می‌کند، تحت تاثیر قرار دهد.

صندوق بین‌المللی پول از مصر خواسته است که برای پرداخت هرچه سریع‌تر بدهی‌ها، «سختگیری‌های اقتصادی و اصلاحات سیستم مالیاتی» را به جریان اندازد. از جمله این «اصلاحات»، افزایش نرخ مالیات بر درآمد است.

محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان سعودی، ژانویه گذشته در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: «ما قبلا کمک‌های بلاعوض و سپرده‌های مستقیم را بدون هیچ گونه محدودیتی به کشورهای دوست می‌دادیم، اما این سیاست‌ها را داریم تغییر می‌دهیم. ما باید شاهد اصلاحات باشیم. ما باید از مردم خود مالیات بگیریم. اما از دیگران نیز انتظار داریم که همین کار را انجام دهند و تلاش خود را به‌کارگیرند.»

در این چارچوب، دولت عبدالفتاح السیسی، فرمانده نظامی مصر با بحران اقتصادی و اعتراض‌های گسترده روبه‌رو است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کویت هم بحث بر سر اعطای وام به مصر و اینکه آیا اصولا این وام‌ها بازپرداختی هم داشته یا خیر، بالا گرفته و اعضای پارلمان کویت به اعطای سپرده‌های مالی به مصر اعتراض کرده‌اند. رهبران امارات هم هنوز واکنش مناسبی به درخواست‌های کمک مصر نشان نداده‌اند و به جای آن، ترجیح داده‌اند نقش پررنگ‌تری در کمک به زلزله‌زدگان در سوریه و ترکیه بر عهده گیرند.

در نخستین روزهای ماه جاری میلادی، سردبیر روزنامه دولتی الجمهوریه مصر در سرمقاله‌ای، به شدت به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تاخت و مدعی شد که این کشورها حق ندارند از عملکرد دولت مصر انتقاد کنند.

این مقاله سپس از وب‌‌سایت این روزنامه حذف شد، اما مقامات مصر شامل رئیس‌جمهوری تلاش کردند برای آرام کردن اوضاع و بهبود روابط با کشورهای عرب خلیج فارس، سخنرانی کنند. السیسی نخست در انتقاد به این سرمقاله، گفت: «اگر نمی‌توانیم چیز خوبی بگوییم، باید سکوت کنیم.»

عبدالفتاح السیسی روز دوشنبه، ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن)، پیش از شرکت در اجلاس سران دولت‌های جهان در دبی، در حضور شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رهبر امارات و شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی، از مقام‌های این کشور تمجید و تشکر کرد و آن‌ها را «برادران واقعی مصر» خواند. او از کمک‌های شیخ محمد بن زاید در پی به قدرت رسیدن دولت خود، تشکر کرد و گفت: «حمایتی که از برادران اماراتی دریافت کرده‌ام، فراموش نمی‌شوند.» رئیس جمهوری مصر بدون اشاره مستقیم به سرمقاله روزنامه الجمهوریه، گفت: «‌واقعیت ممکن است با آنچه در رسانه‌ها می‌بینیم یا از سیاستمداران می‌شنویم، متفاوت باشد.»

انور قرقاش، دیپلمات ارشد اماراتی، پس از حضور السیسی در دبی، در توییتی نوشت: «مصر طبق معمول به برادران خود و مواضع آن‌ها وفادار است. قدردانی از امارات، عربستان سعودی و کویت، در سخنرانی رئیس جمهوری سیسی بارها تکرار شد.»

بیشتر از جهان