پوتین مقام‌های روسیه را از به کار بردن واژه‌های بیگانه منع کرد

رئیس‌جمهوری روسیه قانون مصوب سال ۲۰۰۵ برای حفظ زبان کشور را اصلاح می‌کند

پوتین مدعی است رژیم حاکم در کی‌یف و اربابان غربی‌اش اوکراین را گروگان گرفته‌اند - AFP

طبق برنامه‌ای که ولادیمیر پوتین برای مقابله با اثرات مفسده‌انگیز غرب «منحط» تهیه کرده است، مقام‌های دولتی روسیه از به کار بردن بیشتر واژه‌های بیگانه در حال انجام وظیفه منع خواهند شد.

رئیس‌جمهوری روسیه قانونی را که در سال ۲۰۰۵ برای حفظ جایگاه زبان روسی و حمایت از آن تصویب شده بود اصلاح کرد، قانونی که کارکنان بخش دولتی را از استفاده واژه‌ها و اصطلاحات بیگانه «که با هنجارهای روسیه نوین سازگاری ندارد» منع می‌کند.

طبق اعلام سایت دولت، واژه‌های بیگانه‌ای که «معادلی با کاربرد فراگیر در روسی ندارند» استثنا محسوب می‌شوند.

پوتین از آغاز حمله سال گذشته به اوکراین گفت که می‌خواهد از روسیه در برابر به قول خودش غرب «منحط» که به ادعای او تلاش می‌کند کشورش را از بین ببرد، حفاظت کند.

او در سخنرانی هفته پیش خود خطاب به مردم کشورش غرب را مقصر شروع این جنگ خواند و ادعا کرد روسیه «برای متوقف کردن آن‌ها» واکنش پرقدرتی نشان داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین مدعی شد «رژیم حاکم در کی‌یف» و اربابان غربی‌اش، اوکراین «را گروگان گرفته‌اند و در عمل این کشور را اشغال کرده‌اند.»

او با تعلیق همکاری‌اش با ایالات متحده در آخرین پیمان مهار تسلیحات هسته‌ای که باقی مانده بود، خطر تشدید بیشتر تنش‌ها با غرب را به جان خرید.

دیم ملیندا سیمونز، سفیر بریتانیا در کی‌یف، گفت: «حمله روسیه به اوکراین مسئولی ندارد جز خود روسیه.»

نیروهای روسیه در تلاش برای ایجاد گشایش در این جنگ یک‌ساله، چهارشنبه صبح به حملات بی‌وقفه‌ای به شهر باخموت در شرق اوکراین اقدام کردند، اما یک مقام رسمی ایالات متحده پیش‌بینی کرد روسیه در کوتاه‌مدت نمی‌تواند قلمروی چندانی را تصرف کند.

باخموت قبل از این جنگ حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت داشت، اما با توجه به اینکه کانون حملات روسیه و دفاع سرسختانه اوکراین طی ماه‌ها نبرد بوده، ویران شده است.

در یک گزارش بامدادی ارتش اوکراین آمده است «دشمن همچنان به پیشروی به‌سوی باخموت ادامه می‌دهد و از یورش به شهر باخموت دست‌بردار نیست.»

تصرف این شهر کوچک معدنکاری به دست روسیه، راه را برای تسخیر آخرین مراکز شهری باقی‌مانده در استان صنعتی دونتسک باز خواهد کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، سه‌شنبه شب در نطقی ویدیویی گفت نبرد باخموت «از همه شدیدتر» بود و دفاع از آن اهمیت اساسی دارد.

زلنسکی گفت: «جان انسان‌ها در کل برای روسیه اهمیت ندارد و دائم موج انسانی برای مقابله با مواضع ما می‌فرستد و شدت نبرد رو به افزایش است.»

© The Independent

بیشتر از جهان