اگر ژاپن نتواند کاهش نرخ تولد را مهار کند از بین می‌رود

ماساکو موری هشدار داد که نظام تامین اجتماعی کشور فرو خواهد ریخت و قدرت اقتصادی کاهش خواهد یافت

تعداد نوزادان در سال ۲۰۲۲ به ۷۹۹ هزار و ۷۲۸ نفر رسید که ۵.۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت ـCHARLY TRIBALLEAU / AFP

یکی از مشاوران ارشد نخست‌وزیر ژاپن هشدار داد که اگر برای مهار کندی نرخ زاد و ولد اقدامی صورت نگیرد، این کشور «ناپدید» می‌شود.

این سخنان تنها چند روز پس از آن منتشر شد که ژاپن اعلام کرد تعداد نوزادانی که در سال گذشته متولد شده‌اند، به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

براساس داده‌های وزارت بهداشت ژاپن، تعداد نوزادان در سال ۲۰۲۲ به ۷۹۹ هزار و ۷۲۸ نفر رسید که ۵.۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت و به کمترین میزان از زمان شروع ثبت رکورد در سال ۱۸۹۹ رسید.

در این داده‌ها آمده است که در همین مدت، تعداد مرگ و میرها با افزایش ۸.۹ درصدی به ۱.۵۸ میلیون نفر رسیده است.

پس از آنکه ژاپن در ۲۸ فوریه خبر رکورد پایین زاد و ولد را اعلام کرد، ماساکو موری، مشاور نخست‌وزیر ژاپن، در مصاحبه‌ای با بلومبرگ هشدار داد: «اگر به همین منوال پیش برویم، این کشور ناپدید می‌شود.»

او گفت: «افرادی که مجبورند روند ناپدید شدن را بگذرانند با صدمات بزرگی مواجه می‌شوند. این بیماری وحشتناکی است که کودکان را مبتلا می‌کند.»

او گفت که میزان زاد و ولد در این کشور «به‌تدریج کاهش نمی‌یابد، بلکه به سرعت رو به پایین می‌رود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او توضیح داد: «افت ناگهانی یعنی کودکانی که اکنون به دنیا می‌آیند، به جامعه‌ای پرتاب می‌شوند که نابهنجار و کوچک می‌شود و توان فعالیت خود را از دست می‌دهد.»

به گفته این مشاور، نظام تامین اجتماعی ژاپن از هم می‌پاشد، قدرت صنعتی و اقتصادی کاهش می‌یابد و ارتش نیروی کافی برای محافظت از کشور نخواهد داشت.

او اذعان کرد که به‌دلیل کاهش تعداد زنان در سنین باروری، برای معکوس کردن کاهش سریع نرخ زاد و ولد در کشور خیلی دیر شده است، اما تاکید کرد که دولت برای کمک به کاهش این خسارت باید تمام توان خود را به کار بگیرد.

بعد از اعلام این خبر، یوشیهیکو ایسوزاکی، معاون دبیر کابینه، گفت: «می‌دانیم که کاهش نرخ زاد و ولد وضعیتی بحرانی است.»

«تعبیر من این است که عوامل گوناگون به شکلی پیچیده در هم تنیده‌ شده و مردم را از تحقق امیدهای خود برای ازدواج، فرزندآوری و تربیت کودک باز داشته است.»

به گفته رسانه‌های محلی، کیشیدا در تلاش برای مهار کاهش نرخ زاد و ولد، حمایت از کودکان و خانواده‌های آن‌ها را در اولویت قرار داده است.

نیکی آسیا (Nikkei Asia) گزارش داد که دولت ژاپن ۳۵.۲ میلیارد دلار از بودجه مالی سال ۲۰۲۳ را به سازمانی جدید ویژه کودکان و خانواده‌های آن‌ها اختصاص داد.

کیشیدا در ماه ژانویه در سخنرانی سیاسی افتتاحیه نشست پارلمانی امسال گفت: «ملت ما در شرف این است که آیا توان حفظ عملکردهای اجتماعی‌اش را دارد یا خیر.»  

«الان بیش از هر زمان دیگری وقت گفت‌وگو درباره سیاست‌های مربوط به زادوولد و فرزندپروری است – بیش از این نمی‌توان این مسئله را به تعویق انداخت.»

© The Independent

بیشتر از جهان